۲۶ فروردین ۱۳۹۱، ۱۰:۲۶

یک آلزایمر فرهنگی/

منحصربه فردترین موزه جانورشناسی ایران در البرز فراموش شد

منحصربه فردترین موزه جانورشناسی ایران در البرز فراموش شد

کرج- خبرگزاری مهر: یکی از منحصربه فردترین موزههای جانورشناسی کشور در کلانشهر کرج و پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع شده که متاسفانه تاکنون به طور شایستهای از ظرفیتهای فرهنگی و آموزشی این مکان برای شهروندان استان البرز استفاده نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بشر از ابتدا به دنبال دانستنی‌های جدید بوده و به اقتضای نوع کنجکاوی خود در کشف مجهولات و تبیین آنها کوشیده است.

همچنین بشر برای انتشار تجربیات خود انواع و اقسام راه‌ها را آزموده تا دیگر همنوعانش را نیز بواسطه انتشار این تجربیات به سمت فرهنگی والاتر رهنمون سازد.

از راه‌ها و روشهایی که انسان از آنها برای انتقال علم و تجربه‌اش استفاده کرده است، می‌توان استفاده از قلم و کتابت را ذکر کرد و هنر که شامل مواردی از قبیل نقاشی، نمایش، موسیقی است، نوع دیگری از این روش‌هاست.

از دیگر انواع این روش‌ها، روش حفظ و نمایش آثار هنری، باستانی و مجموعه‌های مختلف است که به صورت اختصاری، آن را "موزه" می‌نامیم.

موزه‌ها در امر آموزش از دیر‌باز یار و همراه انسان بوده‌اند

موزه‌ها در امر آموزش از دیر‌باز یار و همراه انسان بوده‌اند و نکته جالب توجه  در باب موزه‌ها این است که آنها ترکیبی از انواع روش‌های آموزش هستند.

یکی از نقاط قوت موزه ها در امر آموزش این است که این مراکز به شکل طبیعی و بدون واسطه دانسته‌ها را در اختیار بیننده قرار می‌دهند.

موزه‌ها انواع مختلف دارند به عنوان مثال، موزه فرش، جواهرات، صنایع، اقوام و سنن و البسه ضمن اینکه در کشور ما هم انواع آن وجود دارد.

یکی از بهترین موزه های جانورشناسی مورد توجه قرار نگرفته است

یکی دیگر از انواع موزه‌ها "موزه جانورشناسی" است که از خوش اقبالی ما البرزی‌ها! یکی از بهترین و کاملترین آنها در استانمان قرار گرفته ولی متأسفانه آن طور که شایسته و بایسته آن است، مورد توجه قرار نگرفته است.


 

این موزه در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج که کهن‌ترین مرکز آموزشی کشورمان در بخش کشاورزی است قرار دارد و به زعم اکثر کارشناسان حوزه جانورشناسی می توان آن را یکی از منحصر به فردترین موزهها در سطح کشور یا حتی خاورمیانه دانست.

بیشتر شهروندان حتی نام این موزه را نشنیده اند

مخاطب اصلی یک موزه یا هر مرکز فرهنگی و آموزشی دیگری، عموم مردم هستند ولی گویا در استان ما متاسفانه بیشتر شهروندان حتی نام این موزه جانورشناسی را هم نشنیده اند و اصلاً نمیدانند که چنین موزهای در مرکز استانشان وجود دارد تا چه رسد که به بازدید از آن همت گمارند!

البته در این خصوص نیز نم یتوان از شهروندان گلهای کرد بلکه می توان گفت که این موضوع، بیشتر به شیوهها و اسلوب اطلاع رسانی نادرست و ناقصی برمی گردد که در این خصوص وجود دارد و داشته است.

علیرضا صبوری، استاد دانشگاه و رئیس موزه جانورشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در خصوص این موزه به خبرنگار مهر گفت: موزه جانور‌شناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در سال 1307 توسط شادروان دکتر جلال‌افشار ، استاد گروه گیاهپزشکی پایه‌گذاری شد.

این موزه مجموعه عظیمی از اندوخته‌های علوم را در خود جای داده است

وی ادامه داد: این موزه مجموعه عظیمی از اندوخته‌های علوم و دانستنیها را در خود جای داده است، از لحاظ غنای علمی، فراوانی و تنوع گونه‌ها و روش‌های نمایش نمونه در نوع خود کم نظیر است و می توان آن را به لحاظ داشتن برخی از نمونه ها در کشور منحصربه فرد به حساب آورد.


 

به گفته وی، موزه جانور شناسی پردیس، دارای مجموعه جالبی از گروه‌های مختلف جانوری شامل پستانداران، پرندگان، خزندگان، آبزیان خصوصاً حشرات و گونه‌های زیان‌آور و یا مفید کشاورزی است که در کنار آنها فزاینده‌ها و روشهای مبارزه با حشرات به نمایش گذاشته شده است.

این موزه 17 سالن دارد

این مسئول افزود: این موزه در حال حاضر با 17 سالن، در دو طبقه شامل دو بخش علمی و عمومی بوده و مجموعه ای از جانوران مختلف، پوستر وعکس، همچنین مولاژهای گوناگونی از آناتومی اندامهای درونی و بیرونی و غیره را در بر دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: سال گذشته نیز بخشی مربوط به نرمتنان در این موزه افتتاح شد و اکنون هم یک قسمت اختصاصی برای آبزیان نیز درحال راه اندازی است.

صبوری گفت: این موزه در ابتدا و در زمان دکتر افشار با دو اتاق شروع به کار کرده بود و ساختمان موزه هم ساختمان دانشکده کشاورزی بود که رفته رفته کل آن ساختمان تبدیل به این موزه جانورشناسی شد.

وی افزود: در این موزه نمونه هایی وجود دارد که در هیچ یک از موزههای جانورشناسی کشور، به خصوص در بخش نمایشی وجود ندارد. برای مثال زرافه شش متری، مار بوآ، کانگورو و مورچه خوار که خیلی از بچه ها فقط آن را در کارتونها می بینند، از این دست جانوران تاکسیدرمی شده هستند.

بازدید برای عموم، سالیانه فقط دو بار و یا شاید هم یکبار

رئیس موزه جانورشناسی پردیس کشاورزی در ادامه گفت: در این موزه بازدید برای عموم سالیانه دوبار صورت می گیرد که به علت برخی از مشکلات، ممکن است به یکبار کاهش یابد.

صبوری افزود: یکی از مشکلات ما این است که موزه در وسط پردیس قرار گرفته و این موضوع مقداری کار را از لحاظ کنترلی مشکل میکند.

وی ادامه داد: با تمام موانع موجود بازهم در تلاش هستیم که بتوانیم روزهای پنجشنبه را برای بازدید شهروندان کرجی اختصاص دهیم.

این استاد دانشگاه گفت: اگر تمهیداتی انجام شود که مردم بتوانند از درب جنوبی پردیس وارد شوند، تردد نیز آسانتر خواهد شد و می توان در همانجا نیز بلیط فروشی کرد.

حمایتی صورت نگرفته است

رئیس موزه جانورشناسی پردیس کشاورزی در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که آیا با وجود مشکلات یادشده، بهتر نیست برای تسهیل در ارتباطات مردمی هم که شده این موزه را به نقطه دیگری از شهر انتقال داد، گفت: بحث انتقال پیشنهاد خوبی است  و ماهم این پیشنهاد را داده ایم که بتوانیم این موزه را درجای دیگری از پردیس مستقر کنیم ولی تاکنون از ما هیچگونه حمایتی صورت نگرفته است.


 

صبوری ادامه داد: هزینه این کار هم بسیار بالاست و پردیس به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

جابجایی نیازمند مساعدت مسئولان است

وی افزود: حدود پنج سال پیش که برآورد این جابجایی را انجام دادیم، چیزی حدود پنج میلیارد تومان اعتبار لازم بود و این برای پردیس که درکل 15میلیارد بودجه دارد رقم بالایی است و تحقق این امر، مساعدت مسئولان را می طلبد.

صبوری درخصوص انتقال این موزه به سطح شهر نیز ادامه داد: ماهم از این پیشنهاد استقبال میکنیم ولی به شرط آنکه ساختمان را به پردیس بدهند، چون این موزه جزو اموال دانشگاه محسوب می شود.

به گفته وی قبل از این قرار بوده است که موزه به یکی از مزارع متعلق به دانشگاه کشاورزی انتقال یابد ولی به سبب دسترسی سخت مردم به آن محل این طرح اجرایی نشده است.

این استاد دانشگاه، بلوار شهید چمران کرج را بهترین نقطه برای جابجایی این موزه دانست و افزود: به دلیل آسانی رفت و آمد شهروندان در این نقطه،  بلوار شهید چمران می تواند بهترین پیشنهاد در این مورد باشد.

صبوری در پاسخ به این پرسش که چرا در امر اطلاع رسانی به شهروندان و تبلیغات درون شهری در مورد این موزه اقدام خاصی صورت نمی گیرد، گفت: تبلیغات نیاز به بودجه دارد ضمن اینکه تبلیغات، این توقع را ایجاد می کند که ما باید به مردم سرویس دهی نیز بکنیم در حالی که زمینه های سرویس دهی ایجاد نشده باشد و ما شاید نتوانیم از عهده آن برآییم.

تعداد موزه های جانور شناسی در کشور انگشت شمارند

رئیس موزه جانورشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، تعداد موزه های داخل کشور را انگشت شمار دانست و ادامه داد: موزه جانورشناسی واقع در دارآباد، دانشگاه همدان، پارک پردیسان و دانشگاه شیراز از جمله این موزه های جانورشناسی هستند.

به گفته وی موزه جانورشناسی کرج مشکل کمبود فضا دارد و نمی توان تعداد بیشتری از جانوران تاکسیدرمی شده را در آن گنجاند.

صبوری در پایان افزود: این موزه تا چندی پیش مشکل روشنایی و برق داشته است که این مشکل رفع شده ضمن اینکه موزه نیاز به بازسازی دارد که امید است تا پایان سال این امر مهم انجام شود.

این موزه می تواند برای کرج و البرز ثمربخش باشد

آنچه که مسلم است این است که  این موزه جانورشناسی می تواند در موارد مختلفی برای کلانشهر کرج و استان البرز ثمربخش باشد.

ظرفیتهای« گردشگری و درآمدزایی» برای شهر کرج و استان البرز و ظرفیتهای «آموزشی و علمی» فقط جزوی از این موارد و ثمرها هستند که فقط به واسطه آگاهی رسانی است که میسر خواهند شد.

بیشتر اوقات ما انسانها در کنار خود موارد فراموش شده فراوانی داریم که اگر کمی درباب آنها تأمل و تفکر شود، می تواند علاج بسیاری از مشکلها باشد.

لازم است با قرار گرفتن در مسیر آگاهی رسانی صحیح و به موقع، به خصوص درب حث فرهنگ، راههای بیماری صعب العلاج آلزایمر از نوع فرهنگی را مسدود کنیم و ظرفیتها را همواره به یاد داشته باشیم و از آنها استفاده کنیم.

......................

گزارش از سعید پورمند

کد خبر 1572364

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علمی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۳
      0 0
      حتی شماره تماس های این موزه نمیگیرن ..