۲۷ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۳۷

مهر گزارش می دهد:

راه آهن قزوین به رشت به عنوان طرح ماندگار دولت امسال افتتاح می شود

راه آهن قزوین به رشت به عنوان طرح ماندگار دولت امسال افتتاح می شود

قزوین- خبرگزاری مهر: پروژه ملی راه آهن قزوین به رشت به عنوان طرح ماندگار دولت با 70 درصد پیشرفت فیزیکی و با 800 میلیارد تومان اعتبار امسال به مرحله بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمل و نقل و جابجایی مسافر و کالاهای تجارتی، یکی از عوامل بسیار مهمی است که در هر عصر در هر محدوده مکانی و زمانی، در رشد و شکوفایی اقتصاد ملت ها و ایجاد رفاه اجتماعی مردم در جوامع مختلف نقش عمده را ایفا می کند و تعیین کننده است.

ایران به دلیل موقعیت استراتژیک ویژه خود همیشه از اهمیت جهانی برخوردار بوده و طی قرن های گذشته به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب بوده و کالاها ازطریق جاده های معروفی مانند جاده ابریشم، جاده مروارید هندوستان که از ایران عبور می کردند، انتقال می یافتند.

در حال حاضر به واسطه ظهور کشورهای استقلال یافته در مرز شمالی ایران و تلاش آنان برای یافتن جاده ها و مسیرهای صادرات و واردات نقش ایران به عنوان رابط و واسطه مناسب احیاء شده اما این بازگشت به وضعیت قبلی وابسته به ایجاد شرایط مناسبی است که اگر به آنها پرداخته نشود روند و پیشرفت توسعه اقتصادی ایران کند خواهد شد.

یکی از سیستم هایی که در عرصه حمل ونقل، از اهمیت بالایی برخوردار است و در تمام ممالک دیگر همیشه برآن تأکید شده سیستم حمل و نقل ریلی یا خطوط راه آهن است.

سیستمی که به عقیده کارشناسان اقتصادی بسیار ارزان و دارای حجم انتقالات و مبادلات بالا بوده و در مدت زمان کمی، می تواند بسیاری ازمشکلات حمل و نقل کالا و مسافر را برطرف کند.

توسعه شبکه ریلی می تواند سفری توام با آرامش، آسایش و هزینه کم برای گروههای مختلف جامعه بویژه استادان و دانشگاهیان، تجار و بازرگانان، ایجاد اشتغال، کاهش هزینه سفر و سوانح و تلفات جاده ای، سالم سازی محیط زیست و رونق اقتصادی منجر شود.

تأثیر توسعه شبکه ریلی بر میزان مصرف سوخت نیز بسیار تاثیر گذار است و موجب شکوفایی بنادر و گمرکات کشور، جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ و توسعه و پیشرفت و رونق مسافرت های برون شهری و گردشگری هم کمک کند.

استان قزوین با موقعیت مناسب جغرافیایی و دسترسی به استانهای شمالی از طریق شبکه جاده ای و شبکه ریلی به تهران و شمالغرب به علت عدم ارتباط ریلی با استان گیلان با مشکلاتی مواجه بود که این موضوع بویژه در مناسبتها با افزایش قابل توجه مسافرتها به مناطق شمالی از مسیر قزوین با ترافیک بالا در اتوبان قزوین به رشت ضرورت احداث شبکه ریلی در این مسیر را دو چندان کرده بود.

در این میان اجرای این طرح استان گیلان را که فاقد شبکه ریلی است نیز از شبکه راه آهن برخوردار می کند که گامی در مسیر توسعه این استان نیز تلقی می شود.

اجرای پروژه ملی راه آهن قزوین به رشت که از سال 85 آغاز شده امروز از پیشرفت فیزیکی 70 درصدی برخوردار شده و بارقه امید را در میان مردم استانهای قزوین و گیلان زنده کرده است.

در چند سال گذشته وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان و نیز مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایرالن و نیز مسئولان استان قزوین ضمن بازدید از روند اجرای طرح علاقمندی و جدیت خود را برای تسریع و تکمیل شبکه ریلی قزوین به رشت نشان داده اند که این پیگیری روند کار را سرعت خواهد بخشید.

خبرنگار مهر در گزارشی ضمن بررسی این طرح در گفتگو با معاون وزیر راه و شهرسازی و مجری طرح مزایا و ویژگی های پروژه را منعکس کرده است.

هشت هزار میلیارد ریال هزینه ساخت راه آهن قزوین به رشت

عبدالعلی صاحب محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: پروژه راه آهن قزوین به رشت به عنوان طرحی ملی از سال 85 شروع شده و در دو سال اخیر تشدید شده که روند ساخت در سال 91 بیشتر خواهد شد و در قالب طرح ماندگار دولت به بهره برداری خواهد رسید.



معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این پروژه بیش از 800 میلیارد تومان هزینه دارد که تاکنون 350 میلیار تومان هزینه شده و 70 درصد حجم عملیات فیزیکی ساخت تونل و پل ها و زیرسازی هاست که در شش ماهه اول سال جاری عملیات روسازی هم آغاز خواهد شد.

وی افزود: در ساخت این پروژه 22 کیلومتر تونل و 17 کیلومتر طول پل هاست و بزرگترین پل نیز به طول 360 متر در یکی از قطعه های مسیر به صورت زیبایی طراحی شده که با بهره گیری از خلاقیت متخصصان کشورمان این پل به شکل زیبایی ساخته خواهد شد همچنین تونل های متعددی با مشخصات فنی بسیار خوب و مطلوب آماده سازی شده که در حال ساخت است.

صاحب محمدی یادآورشد: این پروژه در راستای اتصال خط شمال به جنوب و کریدور بین المللی که از خلیج فارس و دریای عمان کشورمان را به اروپا متصل می کند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: مذاکراتی هم با کشور آذربایجان داشتیم و با کشور روسیه تا این خط در داخل خاک ایران به عنوان حلقه مفقوده تکمیل شود که از این مسیر به کشورهای اروپایی از طریق ریل متصل شویم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: مزیت های اقتصادی این طرح ملی بسیار زیاد و با ارز است و هم در ترانزیت کالا، تسهیل در صادرات و واردات و نیز ارزش افزوده اقتصادی و اشتغال نقش بسیار مهمی دارد.

ظرفیت جابجایی 10 میلیون تن کالا/ دو میلیون مسافر

معاون وزیر راه و شهرسازی ظرفیت جابجایی کالا و مسافر در این دطرح را بسیار مطلوب و تاثیرگذار دانست و گفت: در مرحله اولیه 10 میلیون تن و در مراحل بعدی تا 20 میلیون تن از این مسیر بار را جابجا خواهیم کرد که بخشی از ان داخلی و بخشی ترانزیت خواهد بود.

این مسئول یادآورشد: در بخش مسافر هم هر چند استان قزوین از شبکه ریلی برخوردار است اما استان گیلان فاقد شبکه ریلی است که با این طرح به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد و گیلانی ها با راه آهن به مناطق مختلف سفر خواهند کرد.

وی افزود: بسته به ان که خط شمال کشور را بتوانیم کامل کنیم این ظرفیت ها می تواند تکمیل شود اما پیش بینی اولیه این است که بتوان سالانه دو میلیون مسافر را  جابجا کرد.

افتتاح پروژه راه آهن قزوین، رشت در دولت دهم

صاحب محمدی در خصوص تاخیر در اجرا و زمان افتتاح طرح یاد شده اظهارداشت: پروژه خیلی مهم و بزرگ است و در حال حاضر از مناطق کوهستانی البرز عبور کرده و تونل های متعددی در مسیر ساخته شده که با سازه های زیبا در قالب طرح مهر ماندگار اجرایی می شود.

وی اظهار امیدواری کرد مسیر ریلی قزوین به رشت تا پایان دولت دهم آماده بهره برداری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل در رونق اقتصادی منطقه نقش تاثیرگذاری دارد بویژه آن که این خط آهن کریدور شمال به جنوب کشور تلقی می شود و یک خط آهن بین المللی است.

صاحب محمدی تصریح کرد: استان قزوین که ترافیک 12 استان کشور را پوشش می دهد به عنوان یک باراندازی مناسب می تواند عمل کند و با اجرای این پروژه حمل کالای وارداتی به کشور و صادرات با محوریت استان قزوین صورت در ایستگاه سرچشمه صورت خواهد گرفت که در
اقتصاد و بازرگانی و تجارت کالا و روان شدن شبکه حمل و نقل تاثیر زیادی در استان خواهد داشت.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این طرح در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از طرح های ماندگار دولت بشمار می رود و اهمیت ویژه ای برای کشور دارد و به عنوان یک طرح بین المللی مطرح است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: این طرح اهمیت زیادی در روان شدن شبکه حمل و نقل ریلی کشور دارد و برای تسریع در تکمیل آن هم از اعتبارات ملی از طریق وزارت مسکن و شهرسازی و اوراق مشارکت اعتباری به این پروژه داده خواهد شد.

ساخت راه آهن قزوین رشت در 9 قطعه


ماکان پدرام مجری طرح راه آهن قزوین به رشت هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: مسیر ریلی قزوین به رشت 205 کیلومتر است که 75 کیلومتر آن در استان قزوین قرار دارد که 40 کیلومترآن از کوهین تا لوشان به صورت دوخطه احداث می شود.

مجری طرح راه آهن قزوین به رشت افزود: این مسیر کریدور مهم شمال به جنوب کشور است و تا انزلی و آستارا ادامه خواهد یافت.

وی یادآورشد: در این مسیر 17 کیلومتر پل و 22 کیلومتر تونل احداث شده است که تعداد پل ها 52 دهنه است که 17 پل آن در ابعاد بزرگ است.

پدرام بیان کرد: پروژه ملی راه آهن قزوین به رشت در 9 قطعه اجرا می شود که هشت پیمانکار و چهار مشاور در اجرای آن مشارکت دارند.

این مسئول همچنین گفت: یک چهارم این مسیر ریلی را تونل و پل تشکیل می دهد و صعب العبور و کوهستانی بودن بخش هایی از مسیر موجب کندی اجرا در فصولی از سال شده است.

وی حجم خاک برداری این پروژه را 18 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: حجم خاک ریزی این پروژه نیز 14 میلیون تن بوده است.

پدرام بیان کرد: 40 کیلومتر این مسیر از کوهین تا لوشان دو خطه خواهد شد که شیب مسیر هم تا رشت 30 در هزار است.

وی تامین بموقع اعتبار را در افتتاح پروژه در زمان پیش بینی شده ضروری دانست و خواستار همکاری مسئولان در تامین اعتبارات مورد نیاز شد.

راه آهن اقتصادی ترین شبکه حمل و نقل

معاون برنامه ریزی استانداری قزوین هم به مهر گفت: شبکه ریلی اقتصادی ترین سیستم حمل و نقل و جابجایی
کالا و مسافر در کشور است و توسعه راه آهن در قزوین در اولویت برنامه های استان قزوین قرار دارد.

منوچهر حبیبی اظهارداشت: راه آهن یکی از اقتصادی ترین سیستم های حمل و نقل در مقایسه با شبکه زمینی، هوایی و دریایی است و مطمئن ترین گزینه هاست.

وی افزود: با توجه به اینکه قزوین به عنوان محور با 12 استان کشور ارتباط دارد و عبور ترافیک استانها از این منطقه در حد
بالایی است این محور می تواند تاثیر زیادی در حوزه اقتصادی داشته باشد.

حبیبی تصریح کرد: پروژه راه آهن قزوین به رشت در حمل و نقل و جابجایی مسافر ضمن اینکه یک محور درون استانی
بشمار می رود به عنوان یک محور بین المللی هم مطرح است و در مسیر کریدور شمال به جنوب به رشت انزلی و آستارا
هم متصل می شود.

این مسئول بیان کرد: نقش این محور کلیدی است و یکی از مهمترین طرحهای ماندگار دولت بشمار می رود که از اعتبارات
ملی و فروش اوراق مشارکت هزینه آن تامین خواهد شد.

معاون عمرانی استانداری قزوین یادآورشد: 70 کیلومتر پروژه راه آهن قزوین به رشت در استان قزوین قرار دارد و با
70 درصد پیشرفت فیزیکی امیدواریم زیرسازی و ریل گذاری پروژه تا پایان سال 91 تکمیل شود.

این مسئول گفت: توقع ما این بود که پروژه زودتر به بهره برداری برسد اما در شرایط کنونی نیز امیدواریم با جدیت وزارت راه
و شهرسازی و مسئولان استان و قرار گرفتن در طرح ماندگار دولت این طرح بموقع تکمیل و زیر بار ترافیک قرار گیرد.

حبیبی اظهارداشت: برای این طرح حدود 700 میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون 350 تا 400 میلیارد تومان هزینه شده
است که 400 میلیارد تومان نیز برای تکمیل آن نیاز دارد.

فروش 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت

معاون عمرانی استانداری قزوین گفت: مسئولان دو استان مصمم هستند که این طرح زودتر به بهره برداری برسد زیرا این طرح موجب رونق اقتصادی دو استان و کشور خواهد شد و جابجایی کالا و مسافر را دچار تحول خواهد کرد.

جبیبی تصریح کرد: معارضات اجتماعی برطرف شده و هماهنگی لازم برای تسریع و تکمیل پروژه انجام خواهد شد و این طرح ملی بدون هیچ مشکلی در روند اجرایی در صورت تامین اعتبار لازم بموقع به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: امسال در بودجه 120 میلیارد تومان برای این پروژه پیش بینی شده اما از محل اوراق مشارکت نیز350 تا
400 میلبیارد تومان تامین خواهد شد.

با توجه به روند روبه رشد استان قزوین در بخشهای صنعتی، کشاورزی و گردشگری تکمیل و افتتاح راه آهن قزوین به رشت ضمن کمک به شکوفایی اقتصادی استان زمینه دسترسی آسان، ارزان، مطمئن و ایمن مردم به دریای گیلان و طبیعت زیبای این استان را فراهم خواهد کرد و تبادل تجاری، اقتصادی و کالا و مسافر نیز بین دو استان تسهیل خواهد شد.

گزارش: محمدرضا جباری

کد خبر 1573889

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha