۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۱۴

گزاش تصویری ـ تشریحی مهر/

آخرین وضعیت پروژه 66 میلیاردی ساختمان جدید کتابخانه مجلس

آخرین وضعیت پروژه 66 میلیاردی ساختمان جدید کتابخانه مجلس

عملیات اجرایی پروژه ساختمان جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در 7 ماه گذشته حدود 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مجریان پروژه پیش‌بینی می‌کنند با صرف 66 میلیارد تومان تا آخر تابستان سال 1392 آماده بهره‌برداری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، پروژه احداث ساختمان جدید کتابخانه مجلس بخشی از طرح جامع بهارستان است که شامل تأسیسات اداری، مسکونی و کتابخانه‌ای مجلس و نیز طراحی جدیدی از خیابان‌های اطراف است.
 
بخشی از این طرح مربوط به ساختمان کتابخانه و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس است که در ضلع جنوبی بهارستان در حاشیه خیابانی که در حال حاضر غربی - شرقی است، در دست ساخت است. این محل در دهه اول انقلاب ساختمان کمیته امداد بود.

طرح جامع بهارستان که شامل تأسیسات اداری، مسکونی و کتابخانه‌ای مجلس و همین طور طراحی جدیدی از خیابان‌های اطراف، سال‌ها محل بحث بوده است.

چندی پیش رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بنای فعلی و به گفته وی قدیمی این مرکز، ابراز امیدواری کرده بود ساختمان جدید کتابخانه مجلس تا موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رسول جعفریان با تقدیر از رئیس مجلس شورای اسلامی برای پیگیری ساخت بنای جدید کتابخانه مجلس گفته بود: واقعیت این است که ساختمان فعلی کتابخانه مجلس کهنه، قدیمی، فرسوده و بسیار آسیب‌پذیر است و همواره به ما گزارش‌هایی می‌رسد مبنی بر اینکه این ساختمان در معرض خرابی است.

به گفته جعفریان مخازن ساختمان جدید کتابخانه مجلس شورای اسلامی ظرفیت 2.5 میلیون جلد کتاب را خواهد داشت. این در حالی است که هم اکنون 600 هزار جلد کتاب در ساختمان فعلی کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود.

پروژه احداث ساختمان جدید کتابخانه مجلس بخشی از طرح جامع بهارستان است که شامل تأسیسات اداری، مسکونی و کتابخانه‌ای مجلس و نیز طراحی جدیدی از خیابان‌های اطراف است. بخشی از این طرح مربوط به ساختمان کتابخانه و نیز مرکز پژوهش‌های مجلس است که در ضلع جنوبی بهارستان در حاشیه خیابانی که در حال حاضر غربی - شرقی است، در دست ساخت است. این محل در دهه اول انقلاب ساختمان کمیته امداد بود.

 

بر اساس طرح تفصیلی، قرار است در ادامه ساختمان کتابخانه و در واقع در جنوب آن برخی دیگر از تأسیسات مربوط به مجلس از جمله شماری خانه، بنا خواهد شد که کتابخانه بین آنها و ساختمان مدرسه شهید مطهری و مجلس قرار خواهد گرفت و خیابان فعلی که در حاشیه مدرسه شهید مطهری است، به پشت کتابخانه منتقل خواهد شد.

مهندس تابش از طرف رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر این پروژه تعین شده و جلسات پیشرفت کار در دفتر کار علی لاریجانی و زیر نظر مستقیم او برگزار می‌شود.

مهندس محسن فکور جانشین معاون اجرایی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره جزئیات این پروژه به خبرنگار مهر گفت: قرارداد پروژه «طراحی و اجرای ساختمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» است، در تاریخ 28/6/1390 با شماره 200409/90/141 بین شرکت ساختمانی بناسازان سپاهان و سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران منعقد شد.

 

 به گفته وی، بر اساس قرارداد مذکور مدت این پروژه 730 روز (تا 28/6/1392) و مبلغ کل قرارداد 66 میلیارد و 147 میلیون و 879 هزار و 114 تومان است که 68 میلیون تومان آن مربوط به طراحی و مابقی مربوط به اجرای پروژه است.

جانشین معاون اجرایی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران همچنین گفت: طبق نقشه، ساختمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دارای 5 بلوک و هر بلوک دارای 5 طبقه است. تاکنون 3 بلوک رفع معارض شده و شهرداری منطقه 12 کار تملک ساختمان‌های این محدوده‌ها را انجام داده است.

فکور ادامه داد: بر اساس قرارداد مساحت زیربنای پروژه 59 هزار و 500 مترمربع است که این میزان به 77 هزار و 200 مترمربع افزایش یافته است.

وی ادامه داد: بر اساس قرارداد حجم خاکبرداری پیش‌بینی شده 204 هزار و 918 مترمکعب است که تاکنون 77 هزار و 288 مترمکعب آن انجام شده است. برای این پروژه باید 5 میلیون و 912 هزار و 163 کیلوگرم آرماتوربندی انجام شود که تاکنون 501 هزار کیلوگرم آن انجام شده است.

همچنین به گفته فکور، در این پروژه باید 151 هزار و 559 مترمکعب قالب‌بندی انجام شود که 3350 مترمربع آن به انجام رسیده است. 51 هزار و 660 مترمکعب بتن‌ریزی برای این پروژه پیش‌بینی شده که 6829 مترمکعب آن انجام شده است.

جانشین معاون اجرایی سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران همچنین به روند پیشرفت پروژه طراحی و اجرای ساختمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با توجه به نقشه‌های تدوین یافته و در حال تدوین آن اشاره کرد.

وی تاکید کرد: با توجه به برنامه مندرج در پروژه و با احتساب تمام فعالیت‌های عمرانی، پروژه طراحی و اجرای ساختمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تاکنون که 7 ماه از شروع عملیات اجرایی آن می‌گذرد، 4.76 درصد پیشرفت واقعی داشته است.

-------------------------
گزارش از: کمال صادقی
کد خبر 1579403

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha