۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۰۶

مهر گزارش می دهد؛

سه میلیون جمعیت، 3 سالن سینما/ مرگ تدریجی سینماها در البرز!

سه میلیون جمعیت، 3 سالن سینما/ مرگ تدریجی سینماها در البرز!

کرج – خبرگزاری مهر: استان البرز با حدود سه میلیون نفر تنها سه سالن سینمای قابل استفاده دارد و این در حالیست که مراجعه بسیاری از فرهنگ دوستان البرزی به سینماهای پایتخت لزوم توجه متولیان فرهنگ استان به این حوزه را دو چندان می‌کند.

به گزارش خبرنگارمهر؛ تاریخ سینما در هر دهه با فراز و فرودهای زیادی همراه بوده است؛ در برهه ای عدم استقبال از فیلم ها، در دهه ای ورشکستگی سینماداران، در دوره ای دیگر تولیدات  و ساختار فیلم ها مورد انتقاد قرار می گیرد و.... به همین ترتیب سناریوهای متعددی کنار هم چیده می شود تا آمار استقبال از سینما همچنان  ثابت باقی بماند؛ اما این شرح وضعیت کلی از سینماهای کشور را نمی توان به استانی تازه تاسیس همچون البرز تعمیم داد.

در این گزارش سعی داریم به دور از گلایه های تکراری از کمبود سالن ها، صندلی های فرسوده، و.... گذری اجمالی بر وضعیت واقعی سینماهای استان البرز داشته باشیم و میزان استقبال مخاطبان سینماها را جویا شویم؛ ضمن آنکه آماری از مجموع سرانه های سینمایی استان کسب کنیم.

استان البرز با جمعیتی قریب به سه میلیون نفر در حال حاضر 3 سالن سینما را در خود جای داده است؛ یعنی به ازای هر یک میلیون جمعیت یک سالن سینما دراین استان وجود دارد. سالن هایی که اغلب اوقات هم خالی است و فقط در زمان ها وایام خاصی از سال رنگ مخاطب را به خود می بیند؛ این درحالی است که مسئولان بخش فرهنگی استان کماکان سرانه های سینما در استان البرز را نسبت به سایر نقاط پایین ذکر می کنند.

مروری بر سینماهای کرج نشان می دهد که در حال حاضر فقط یک سینما در استان البرز به صورت فعال سالن هایش پر و خالی می شود و مابقی فقط نام سینما را به یدک می کشند؛ البته نه به جهت کمبود و ظرفیت و ... بلکه استقبال مخاطب از این دو سینما پایین است.

یکی ازتاریخی ترین سینماهای کرج سینما "هجرت"است که خیلی ها از آن خاطره ها دارند و این روزها زمزمه مرگ او به گوش می رسد؛بعد از  آن سینما ساویزکه در یک دهه اخیرگوی سبقت را از سینما هجرت ربوده و در حال حاضر  نیز بالاترین آمار سینما روهای حرفه ای را از آن خود ساخته است. سینما تئاتر ارشاد (چمران) و سینمای (مهرشهر) نیز دو سینمایی هستند که هم اکنون در رکورد کامل به سر می برند و تقریباً به باد فراموشی سپرده شده اند و جزو سینماهای استان محسوب نمی شوند.

سومین سینمای کرج اخیراً پس از 11 سال در شهرک وحدت به بهره برداری رسیده و جوان ترین سینمای استان محسوب می شود؛ البته این سینما هم چندان رونقی ندارد و اغلب ایام قفل محکمی بر سردرش خورده است، و روزهایی هم که گیشه اش بر روی مخاطبان بازمی شود فیلم  چندان مناسبی برای  اکران ندارد، از این رو اغلب، تعداد انگشت شمار صندلی های سالن پرمی شود و با ورود به این سینما به واقع داخل یک سینمای شخصی می شوید!

اما این فقط یک روی سکه است؛ آن روی دیگر سکه زمانی خودنمایی می کند که بدانیم حتی از سه میلیون جمعیت موجود یک میلیون نفر هم رغبتی برای سینما رفتن ندارند و اغلب ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را به نحو دیگری پرکنند.

با این اوصاف باید گفت سینماهای استان البرز دوران رکود نسبی را طی می کنند و اگراین روند ادامه پیدا کند به مرگ تدریجی مبتلا خواهند شد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که آیا مردم تمایلی برای رفتن به سینما ندارد؟ یا سینماها ناتوان از جذب مخاطب اند؟ از سوی دیگر خبر تخریب سینما هجرت کرج نیز موضوعی است که به تازگی رسانه ای شده است. برای یافتن پاسخ این سوالات و قرار گرفتن در چند وچون ماجرای  تخریب این سینمای قدیمی به سراغ معاون هنری سینمایی استان البرز رفتیم.

سینما هجرت تخریب نمی شود،"جایگزین" می شود

معاون هنری سینمایی ارشاد البرز در پاسخ به خبرنگار مهر پیرامون خبر تخریب سینما هجرت می گوید: "سینما هجرت قرار نیست تخریب شود؛ بلکه جایگزین سینمای جدیدی می شود."

ابراهیم گله دارزاده می افزاید:"به دلیل کمبود سرانه های سینمایی به هیچ عنوان با تخریب این سینما موافق نیستیم؛ بنا به صحبت های مدیر حوزه هنری زمینی از سوی شهرداری  به احداث این سینمای جدیدی اختصاص پیدا خواهد کرد و پس از تکمیل پروژه اجازه تخریب سینما هجرت داده خواهد شد."

در این رابطه  مدیرکل حوزه هنری البرز، عبدالحمید قره داغی پیش تر گفته بود:"سینما هجرت کرج، در طرح تعریض خیابان قزوین و احداث پل ورودی کرج قرار گرفته  و به همین منظور طی توافقاتی که با شهرداری صورت گرفته، زمینی به این امر اختصاص خواهد یافت و یک مجموعه سینمائی با سه سالن توسط حوزه هنری احداث می شود."

سناریوی واگذاری زمین به "سیما"برای"سینما هجرت"تکرار نشود!

گویا این توافق هم نهایی شده است که تا قبل از 50 درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت پروژه  این سینما  شهرداری اجازه تخریب نخواهد داشت.

البته تمامی علاقمندان به عرصه فرهنگ وهنر در استان البرز امیدوارند که واگذاری این زمین همچون سناریوی دنباله دار واگذاری زمین به صداوسیما از سوی دانشگاه پیام نور نباشد و بعد از تحویل نهایی شهرداری شبانه خیال ساخت سوله و.... در این زمین اختصاصی به سرش نزند!

3 سینما، 6 سالن اکران؛ در کل استان

در ادامه این گفتگو از معاون هنری سینمایی  البرز آماری در خصوص تعداد سالن های سینما در البرز پرسیدیم، گله دار زاده گفت: "در حال حاضر در کل استان البرز 3 سینما و 6 سالن وجود دارد."

وی به صورت جزئی تر تعداد سالن های سینما را نیز برشمرد و گفت: "سینماساویز 3 سالن، هجرت 2 سالن و سینما سپهر نیز 2 سالن اختصاصی به منظور اکران فیلم ها دارند."

2 هزار و 300 صندلی در سینماهای البرز

گله دار زاده در پاسخ به مهر پیرامون مجموع تعداد صندلی های سینمای استان و ظرفیت اکران فیلم ها نیز اظهار داشت: "دو هزار و 300 صندلی  در کل سینماهای استان وجود دارد و در مدت زمان یک سال بیش از 12 هزار و 700 سانس و اکران فیلم داشته اند."

وی گفت: "در واقع هر ماه بالغ بر 50 هزار نفر به طور میانگین برای دیدن فیلم به سینما رفته اند و تقریباً 17 تا 18 میلیارد ریال نیز بلیط به فروش رفته است."

اما این آمار با ایده آل فروش در سینماهای کشور فاصله زیادی دارد.

سینما "ساویز"صدر جدول استقبال مخاطبان سینما 

معاون هنری سینمایی در پاسخ به این سوال که کدام یک از سینماهای استان با استقبال مخاطبان برای دیدن فیلم مواجه بوده اند ، گفت: "از بین سه سینمای استان "سینما ساویز" در صدر جدول قرار دارد و دو سینمای هجرت و سپهر تقریباً  با یک چهارم مخاطب در جایگاه پایین تری قرار گرفته اند."

سینما "سپهر "رونق چندانی ندارد، علت چیست؟؟

  سومین سینمای استان البرز در مساحتی با هزار و 500 متر زیر بنا و دوسالن 350 نفری به نام سینما سپهر بعد از گذشت 11 سال بلاتکلیفی ناتمام باقی مانده بود و قفل محکمی بر سردرش خورده بود،  تا اینکه بالاخره اواسط خرداد ماه سال گذشته با حضور مدیرکل نظارت و ارزشیابی سینماهای کشور افتتاح شد؛ اما اکنون که یک سال از عمرش می گذرد در اغلب روزها چراغ هایش خاموش است و بر خلاف تصور سینما دار از برآوردهایش در احداث این سینما رونق چندانی ندارد.

معاون هنری سینمایی البرز ارزیابی خود را پیرامون علت عدم است استقبال از سینما سپهر عنوان کرد و گفت: محل قرارگیری سینما از جمله شاخصه هایی که میزان استقبال مخاطبان سینما را تا حد قابل قبولی بالا می برد.

وی افزود: ضمن آنکه مخاطب  برای گذران فراغت ، تفریح و سرگرمی فرهنگی به سینما می رود؛ بنابراین ترجیح می دهد سینمایی را انتخاب کند که علاوه بر مکان مناسب از فضایی سرگرم کننده برخوردار باشد.

   در حال حاضر سینما ساویز در محلی واقع است که علاوه بر مرکزیت شهر از  مراکز خرید متعدد و متنوعی نیز آن را احاطه کرده است؛ بنابراین قطعاً علاقمندان  سینمایی را انتخاب می کنند که از این مزایا برخوردار باشد.

گله دار زاده نقش مدیریت سینماداران را نیز از دیگر عوامل جاذبه و استقبال مخاطب برشمرد و گفت: در برخی مواقع سینمادار توان مدیریت یک مجموعه سینمایی را ندارد و نمی نتواند فضای فرهنگی –تفریحی را برای مردم فراهم کند.

وی اکران فیلم ها را نیز از دیگر عوامل جذب مخاطب دانست و افزود: گاهی اوقات  فیلم هایی اکران می شود که مخاطب تمایل چندانی برای دیدن آن ندارد؛ بنابراین مجموعه عوامل مختلفی در کنار یکدیگر باعث رونق یابالعکس عدم اقبال مخاطبان  از دیدن یک فیلم سینما می شود.

 سینما"سپنتا "در راه است...

معاون هنری سینمایی ارشاد البرز در پاسخ به مهردرباره روند پروژه سینمایی جوزان فیلم (سینما سپنتا) نیز گفت: این سینما  در یکی از شلوغ ترین مناطق واقع در هفت تیر کرج با 7 سالن  در حال ساخت است.

وی افزود: این سینما کلیه خدمات مورد نیاز را برای یک سرگرمی فرهنگی  در قالب یک مجموعه فراهم آورده است.

ابراهیم گله دار زاده عنوان کرد: پارکینگ طبقاتی،فضای ورزشی، باشگاه بولینگ وبیلیارد، کافی شاپ و...در مجموعه سینمایی سپنتا پیش بینی شده است تا خانواده ها به دور از هر گونه دغدغه این محیط فرهنگی را برای اوقات فراغت خود انتخاب کنند.

جشنواره فیلم فجر از سینما "سپنتا"روی پرده می رود

این مسئول در پاسخ به زمان بهره برداری از این مجموعه فرهنگی، ورزشی، سینمایی گفت: در آخرین بازدید از محل سینما و جلسه ای که با مدیرکل پیشین اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی داشته ایم  وعده اکران فیلم های جشنواره در سال 91  از پرده سینما سپنتا داده شد. 

  وی افزود: از آنجا که بخش قابل توجهی از مجموعه آماده شده است و اعتباراتی نیز اخیراً تزریق گردیده بعید نیست که این وعده جامه تحقق به خود گیرد.

راهکارهای رونق مخاطبان وچرخش صنت سینما در استان

آنچه مسلم است میزان تاثیر سالن های سینما به عنوان یک زیرساخت فرهنگی در چرخه اقتصادی نقش غیر قابل کتمانی دارد. بنابراین بهبود وضعیت شاخص افزایش تعداد مخاطبان باید دراولویت کاری فعالان سینمای استان قرار گیرد؛زیرا ایجاد زیرساخت های لازم در سالن های سینما به عنوان نخستین محل تبادل محصول سینمایی با مخاطب، زمینه برقراری ارتباط با مخاطبان را فراهم می کند.

به این ترتیب زمینه های تحقق اهداف بعدی حوزه سینما وکارکرد صنعتی آن فراهم نیز مهیا خواهد شد.

درچرخه اقتصادی سینما توجه به تولید،توزیع ونمایش فیلم درسالن های سینما نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا این سه حلقه از هم منفک نشوند؛گزینش فیلم ها متناسب با ذائقه مخاطبان نیز از جمله مولفه هایی است که سینما را به سمت استانداردهای لازم سوق می دهد.

در پایان باید گفت لزوم افزایش سالن های سینما دراستان البرزباتوجه به جمعیت کنونی آن امری ضروری است.ضمن آنکه شناخت نیازهای مخاطبان برمبنای فرهنگ وقومیت های موجود دراستان به بازدهی اقتصادی کمک کرده ودر نهایت به هدف غایی چرخه اکران، یعنی ارتباط مستمر مخاطبان با سینما منتهی خواهد شد.

 امید می رود با راه اندازی مجموعه سینمایی جوزان علاوه بر افزایش میزان علاقه مخاطبان سینما شاهد توسعه گردش  چرخ های صنعت سینماهم دراستان البرزباشیم.

گزارشگر سپیده غفاری

کد خبر 1589665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha