۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۵۸

گذری بر سینماهای البرز/ سینما فردیس تنها شهرفرنگ فراموش شده در شهرستان فردیس

گذری بر سینماهای البرز/ سینما فردیس تنها شهرفرنگ فراموش شده در شهرستان فردیس

کرج - خبرگزاری مهر: شهرستان فردیس با جمعیتی 500 هزار نفری تنها یک مرکز فرهنگی دارد و آن هم سینمایی است که سالها از رنگ و رو افتاده و چراغ های گیشه اش رو به خاموشی است، روز سینما تنها بهانه ای است تا مروری بر وضعیت سینماهای این شهر داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سینماها همواره یکی از کانون های فرهنگی محسوب می شوند که وجودشان در هر نقطه ای موجب به جریان افتادن نبض فرهنگی در شهرها خواهد بود. سالروز سینما تنها بهانه ای است تا ضرورت رفتن به سینما مورد تأکید قرار بگیرد و نقش فرهنگی پرده جادویی این رسانه باز هم تکرار شود.

سهم استان البرز با جمعیتی نزدیک به سه میلیون نفر، 4 سالن سینما است، سینماهایی که شاید این روزها همچون سایر سینماهای کشور چندان خوب نیست، عدم تناسب بین جمعیت و سرانه های محدود فرهنگی از یک سو، پراکندگی نا متناسب سینماها در شهرستانها و مرکز استان از سوی دیگر، عدم تمایل مخاطبان را برای تماشای فیلم های به روز بر روی پرده سینماها رقم زده است تا کماکان سالن های سینما خالی از مخاطب باشد.

اکنون تاریخی ترین سینمای شهر کرج «سینما هجرت» سینمایی است که به جهت قرار گرفتن در محدوده طرح شهر در آستانه تخریب قرار دارد و مدت ها است که زمزه تخریب آن به گوش می رسد با این وجود مسئولان فرهنگی شهر برای آنکه همچنان این سینما پا بر جا بایستد جشنواره های متعددی را در سینما هجرت برگزار می کنند تا بافت فرهنگی این سینما کماکان حفظ شود.

سینما «سپهر شهرک وحدت» نیز که چند سالی می شود در جزیره ای فراموش شده قرار دارد؛ با وجود آنکه به جرأت می توان گفت این سینما یکی از مجهزترین سینماهای این شهر است اما هیچ حمایتی تا به حال از آن صورت نگرفته است. سینمایی که دو سال پیش کاملاً مجهز در جنوبی ترین نقطه شهر کرج ساخته شد تا رونقی بر فرهنگ این منطقه باشد؛ اما عدم حمایت مسئولان طی این مدت گیشه این سینما را رو به تعطیلی برد تا صندلی های برترین سینمای شهر همچنان خاک بخورد.

سینما «سپنتا» نیز که اکنون در مرکزی ترین نقطه استان البرز واقع است و  سندش به نام مسعود جعفری جوزانی خورده به جهت نداشتن سرمایه گذار معطل چند میلیاردی برای تکمیل است، سینمایی که همان گمشده این شهر می تواند باشد، پردیس فرهنگی هنری که از سینما تا تئاتر و مرکز خرید و...در آن دیده شده است و هنوز خبری از تکمیل آن به گوش نمی رسد.

 

در بین سینماهای شهر کرج و استان البرز شاید تنها سینمایی که نسبت به بقیه سینماها حالش خوب باشد، سینما «ساویز» است، اکثر فیلم های روز بر پرده این سینما اکران می شود و در روزهای آخر هفته اغلب گیشه اش پر رونق است.

از کنار این سینما هم که آرام گذر کنیم از بالای شهر به پایین شهر سفر می کنیم. جایی در جنوبی ترین نقطه شهر کرج که این روزها خبر شهرستان شدنش تیتر یک خبرها شده است.

کمی به گذشته باز می گردیم سالها پیش درست زمانی که دوازه های شهر کرج به روی مهاجران باز شد، جایی در جنوبی ترین نقطه شهر کرج منطقه ای بنام فردیس شکل گرفت. بخش قابل توجهی از جمعیت مهاجر در حالی سالانه به خیل مهاجران به این نقطه از شهر می پیوست که امکانات در همان حد محدود راکد بود. رفته رفته فردیس مملو جمعیت شد اما امکانات در همان حد باقی ماند. مجتمع های تجاری یکی پس از دیگری از برج و باروی یکدیگر بالا می رفتند و آنچه در این بین کمتر به آن پرداخته شد، « فرهنگ» بود.

خلاء وجود مراکز فرهنگی و هنری در شهرستان فردیس

خلاء وجود مراکز فرهنگی و هنری در شهرستان فردیس همان حلقه مفقوده انسجام فرهنگی است، حلقه گمشده ای که در آسیب های اجتماعی و فرهنگی بروز می یابد و در رفتارهای اجتماعی ظهور پیدا می کند.

سهم شهرستان 500 هزار نفری فردیس در منتها الیه این شهر تنها یک سینمای رنگ و رو رفته است که هر چند گیشه اش از فرط فرسودگی رو به خاموشی است اما نیاز مردم به وجود همین سرانه فرهنگی محدود خود ضرورت احیا و بازسازی این سینما را بر مسئولان امر متذکر می شود.

یکی از جوانان علاقمند به سینما که در مقابل گیشه سینما فردیس در حال تهیه بلیت است، می گوید: امکانات فرهنگی شهرستان فردیس بسیار محدود است، فردیس تنها یک سینما دارد و به جهت تجهیزات محدود از دو سالن تنها یک سالن برای اکران فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرد و وجود یک سالن  هم اصلاً پاسخگو نیست.


وی می گوید: وجود این سینما در فلکه پنجم فردیس و دور از دسترس مخاطبان سینما باعث می شود مردم به جای گذران بخشی از اوقات خود در این مرکز فرهنگی، هر روز خیابان های شهر را بی هدف طی کنند.

خانم جوان دیگری نیز در این رابطه می گوید: سینمای فردیس اصلاً جای مناسبی برای خانواده ها نیست، در طول این سالها کمتر به این سینما نگاه شده است و علاوه بر محیط نامناسب نیاز به یک بازسازی اساسی دارد.

وی ادامه می دهد: فقدان امکانات یک سینمای مدرن و فیلم هایی که اغلب تاریخ اکران شان به انقضاء رسیده موجب می شود رغبتی برای تماشای فیلم در این سینما وجود نداشته باشد و اغلب سینمای مرکز شهر را برای رفتن به سینما انتخاب کنیم.

تنها شهرفرنگ فردیس گیشه اش رو به خاموشی است

مسعود زبردست سینمادار سینما فردیس کرج اما وضعیت این سینما را با دیگر سینماهای کشور مقایسه کرده و می گوید: سینما فردیس همچون سایر سینماهای کشور رو به تعطیلی است و علی رغم اینکه به روزترین فیلم های برپرده سینماهای تهران نیز در این سینما اکران می شود اما مخاطب چندان رغبتی برای آمدن به سینما ندارد.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف شبکه ویدئویی ادامه می دهد: وقتی مخاطبی مطمئن است به روزترین فیلم سینما را تا 2 ماه دیگر می تواند به صورت سی دی دریافت کند تمایلی برای دیدن فیلم برپرده سینما باقی نمی ماند.

سینمادار سینما فردیس کرج می گوید: وقتی سینماداری توان پرداخت هزینه برق و گاز و...را ندارد چطور می توان انتظار داشت سینمایش رو به تعطیلی نرود.

زبردست عمر سینما فردیس کرج را 7 سال ذکر کرد و گفت: این سینما در سال 85 با یک سالن ساخته شده است اکنون جمعیت 500 هزار نفری فردیس نیازمند تعداد سالن های بیشتری است و در مقایسه با سینمای گوهردشت و.. که مخاطب در انتخاب سالن آزاد است با محدودیت مواجه بوده و همین از قدرت انتخاب برای تماشای فیلم در سالن ها می کاهد.

 


 

وی می گوید: علی رغم آنکه فیلم های به روز برپرده این سینما اکران می شود اما در طول یک روز حتی 20 بلیت هم به فروش نمی رود و تمامی این عوامل همانند زنجیره ای متصل به هم موجب شده تا سینمای فردیس هم رفته رفته چراغ هایش رو به خاموشی باشد.

آری گویی در همهمه و  شلوغی خیابان های فردیس فقدان مراکز فراخر فرهنگی و هنری بیشتر از وبترین های پر زرق و برق مجتمع های تجاری این منطقه به چشم می آید؛ کمبود سرانه های فرهنگی از یک سو و عدم رغبت و تمایل به رفتن به سینمایی که نیازهای مخاطبان را برطرف نمی سازد از سوی دیگر سیاست هایی که بر تارو پود فرهنگ رخنه بسته موجب شده تا کماکان صندلی های سینماهای شهر فردیس همچون سایر سینماها خالی از مخاطب باشد تا تنها شهر فرنگ شهرستان فردیس چراغ خاموشی برای مردم باشد.

یادمان نرود، افزایش تعداد سالن های سینما، تئاتر و فرهنگسراها به عنوان یکی از کانون های فرهنگی و هنری بخش قابل توجهی از نیازهای جوانان این شهرستان را تأمین خواهد ساخت.

در حال حاضر شهرستان تازه تأسیس فردیس با 500 هزار نفر جمعیت و به جهت تنوع قومیت ها و همچنین ساختار جمعیتی نیازمند فعالیت های فرهنگی حتی بیشتر از نقاط مرکزی استان است و افزایش سرانه های فرهنگی باید در لیست اولویت های فرهنگی مسئولان امر قرار بگیرد.

بنیان گذار روز سینما در البرز چه می گوید؟

طی دو ماه گذشته با یک قالب شکنی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز یک روز استان البرز  را در ماه روز سینما نامگذاری کرد تا در این روز مسئولان، هنرمندان و منتقدان در یکی از سینماهای شهر گرد هم جمع شوند و به بررسی وضعیت سینما در استان بپردازند.

حمید رضا عسگری مورودی جنس دغدغه فرهنگی اش بسیار متفاوت است او با خرد جمعی در این مسیر حرکت می کند و می داند که هنرمند جماعت چه می خواهد، بنابراین پای دغدغه های او می نشیند و سپس با توجه به مختصات مدیریتی خلاء ها و نیازها را رصد و نسبت به آن تصمیم گیری می کند.

وی اختصاص یک روز بنام روز سینما در استان را حرکتی برای ظرفیت سازی فرهنگی و کشف استعدادهای هنری  می داند و می گوید: استان البرز  به جهت حضور هنرمندان بیشماری که در خود جای داده است رتبه قابل قبولی را در سطح کشور دارد اما برخی مسائل در حوزه فرهنگی و اجتماعی موجب شده تا آنگونه که می بایست این توانمندی ها بروز و ظهور نیابد.

این مسئول در رابطه با سهم فعالیت های فرهنگی در استان نیز می گوید: البرز معادل 6 استان کشور جمعیت دارد اما بودجه ناچیز فرهنگی سهم آن است؛ در حال حاضر 6 شهرستان استان البرز معادل برخی استانهای کشور جمعیت دارند و این درحالی است که سهم سرانه های فرهنگی آن بسیار پایین است.
 
عسگری یادآور می شود: در اختصاص بودجه ها باید به جغرافیای انسانی بیش از جغرافیای محیطی پرداخته شود.

این مسئول همچنین عدم تناسب میان فعالیت های فرهنگی و بودجه اختصاص یافته به حوزه فرهنگ و هنر را عمده خلاء موجود می داند و می گوید: مسئولان فرهنگی شبانه روز در حال انجام تکالیف فرهنگی خود هستند اما به جهت برخی پیچیدگی ها تناسبی میان فعالیت های فرهنگی و بودجه اختصاص یافته در حوزه فرهنگ و هنر دیده نمی شود.
 
وی رهاورد گردهمایی روز سینما را سبب ساز اتفاقات خوبی می داند که موجب شناسایی فیلمسازان و هنرمندانی شده است که می توانند برای اعتلای هنر هفتم در استان کمک حال مسئولان باشند.

نشست های روز سینما کماکان به صورت هفتگی در استان تداوم دارد تا از پس آن شاهد رونق گیشه های سینماها در این شهر باشیم.

گزارشگر: سپیده غفاری

کد خبر 2134069

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha