۳۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۰:۴۷

در گفتگو با مهر عنوان شد:

جایگاه بالای شعر کردی در ایلام/ لزوم توجه به شاعران بومی

جایگاه بالای شعر کردی در ایلام/ لزوم توجه به شاعران بومی

ایلام - خبرگزاری مهر: دبیر کانون ادبی هانا حوزه هنری ایلام گفت: شعر کردی در استان ایلام از جایگاه بالایی برخوردار است به طوری که شاعران زیادی در این استان اشعار زیبای کردی را می سرایند.

حبیب الله بخشوده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کانون هانا در یافتن استعدادهای جوان نیز فعالیت های شاخص داشته و دارد و ورود خیل زیادی از جوانان به خصوص بانوان فرهیخته و آموزش مفاهیم و پایه های اولیه شعر و داستان از دیگر
فعالیت های آن است.

وی تصریح کرد: از سال گذشته به منظور انتخاب و نشر اشعار زیبا و ارزشمند شاعران کردی سرای ایلامی، CD صدای شاعران راه اندازی شد و بعد از اتمام مراحل صدابرداری، ترجمه و موسیقی متن آن، به تأیید نهایی کارشناسان حوزه هنری رسید و اثر فاخر با عنوان هانا منتشر شد.

وی افزود: لوح فشرده هانا مجموعه ای متنوع از شعر امروز و دیروز ایلام است و می توان سیری خطی از شعر کردی چند دهه گذشته تا امروز را از زبان شاعران پیشکسوت و جوان شاعر شنید.

بخشوده گفت: کانون ادبی هانا که زیر نظر حوزه هنری ایلام اداره می شود، تنها کانون پویا و فعال شعر کردی در غرب کشور است و تاکنون آثار مطبوع فراوانی را چه در زمینه شعر و چه در زمینه داستان نویسی تولید کرده است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر در کانون هانا وجود تعدد لهجه ها و گویش های استان ایلام است که از آن جمله می توان به کردی جنوب استان شهرستانهای دهلران و آبدانان، کردی خزلی، ملکشاهی ایلامی، ارکوازی،  کلهری و بدره ای اشاره کرد که این خود سبب رد و بدل شدن واژه ها و اصطلاحات متفاوت و نوعی یادگیری ضمنی شده است.

بخشوده عنوان کرد: قالب های مختلفی از جمله مثنوی، غزل و حتی شعر کوتاه و سپید در این مجموعه دیده می شود و چون توسط سرآمدترین شاعران استان سروده شده، مجموعه ای غنی و پربار را تشکیل داده است.

وی در ادامه افزود: این مجموعه در حقیقت چکیده و گلچینی از 40 سال شعر کردی استان ایلام است و حتی صدای شاعران پیشکسوت و کسانی که دیگر در میان ما نیستند در این مجموعه گنجانده شده است.

دبیر کانون ادبی هانا اظهار داشت: صدا و آثار شاعران پیشکسوتی چون عباسی آرام، مرحوم ولی محمد امیدی، حشمت منصوری، ایرج خالصی و دیگر بزرگان ادبیات ایلام در این لوح فشرده شنیده خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سالیان دور شعر کردی در میان مردم کرد، به ویژه در ایلام ماندگار بوده است، شاعرانی که با خلق آثاری در حوزه شعر دینی و آیینی بر میراث معنوی این مرز و بوم اندوخته هایی افزودند، اما آنچه که در این میان انکارناپذیر است، قدرت و بالندگی شعر ایلام پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

بخشوده در ادامه افزود: شعر کردی، شعری پویا و ماندگار و در حال تکوین است که جرعه هایی از این شعر ناب، در کلام طیفی از شاعران آن منعکس شده است.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه همه توان و ظرفیتِ شعر کردی ایلام نیست، گفت: شکی نیست که این همه توان و ظرفیت در آثار دیگر شاعران و سرایندگانی که امکان دسترسی به آنها به منظور ثبت و ضبط کلام زیبایشان میسر نبود، همواره موج می زند.

وی بیان داشت: مردم ایلام تشنه شعر کردی هستند و اگر چنین مجموعه هایی روانه بازار شود، قطعا فروشی بیشتر از اشعار فارسی خواهد داشت.

بخشوده افزود: خوشبختانه کانون هانا از بدو تاسیس خود، طریق دوستی و مصاحبت را پیموده است و این برای یک انجمن بسیار ضروری است در حقیقت کانون هانا به شخص یا گروه خاصی وابسته نیست.

وی ادامه داد: هانا سفره ای است برای ارتزاق ادبی همه مخاطبانش از دوستان فرهیخته و پیشکسوت و شورای شعر گرفته تا نوجوانان و جوانانی که هر هفته می آیند و شعری می خوانند و نقد می شوند و داستان زیستن آدمی را از زبان نویسندگان می شنوند. 

کد خبر 1654263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha