۳ مرداد ۱۳۹۱، ۱۰:۴۷

فرحزاد مطرح کرد:

آثار مهمانی دادن در روایات/حرمت مهمان را باید نگه داشت

آثار مهمانی دادن در روایات/حرمت مهمان را باید نگه داشت

قم - خبرگزاری مهر، استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آثار مهمانی دادن در روایات ، بر ضرورت نگه داشتن حرمت مهمان تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام  حبیب الله فرحزاد، شامگاه دوشنبه در جمع زائران حرم فاطمه معصومه(س)، با بیان اینکه پیامبر(ص) واسطه دعوت مردم به مهمانی ماه مبارک رمضان است افزود: برای اینکه میزبان این مهمانی گسترده را بشناسیم در روایات وارد است دعای جوشن صغیر و کبیر در ابتدای ماه مبارک رمضان خوانده شود.

وی گفت: راز خواندن این دو دعا، شناختن صاحب و میزبان ماه مبارک رمضان است که در این دو دعا ویژگی های پروردگار  شمرده شده است.
 
حجت الاسلام فرحزاد افزود: در دعای جوشن کبیر و صغیر آمده که ارتباط برقرار کردن با خداوند بسیار مهم است و انسان باید همه چیز را تنها از خداوند درخواست کند چرا که او بهترین احسان کننده است.

استاد حوزه علیمه قم  با بیان اینکه ، میزبانی در عالم بالاتر از خداوند وجود ندارد اظهار داشت: در روایات داریم خانه ای که در آن مهمان وارد نشود ، ملائک به آنجا پا نمی گذارند و حضرت علی(ع) نیز از اینکه چند روز مهمان به منزلشان نمی آمد محزون و ناراحت می شد.

آثار مهمانی دادن در روایات

وی با اشاره به آثار مهمانی دادن در روایات اظهار داشت : در روایات آمده ، کسی که از آمدن مهمان خوشحال باشد هفت طبقه گناهان او آمرزیده می شود و یکی از مواردی که روزی را زیاد می کند مهمان و مهمانی دادن است.

حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: در روایات داریم ، مهمان روزیش را همراه خود می آورد و رزق و روزی صاحب خانه را زیاد و گناهان صاحب خانه را می آمرزد و بلاها را نیز از اهل خانه دور می کند.

استاد حوزه علیمه قم  ابراز داشت : خوشا به حال آنانکه درب خانه آنها بر روی مهمان همواره باز است که در این زمینه  بسیاری از علما در گذشته و امروز وجود دارند که همواره درب خانه آنها به روی مهمان باز بوده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم(ع) به این دلیل خلیل الله یعنی دوست خدا شد چونکه هیچ وقت سائلی را از درب خانه خود نراند و هیچ گاه هم دست نیاز به سوی کسی دراز نکرد افزود: وقتی دشمنان حضرت ابراهیم(ع) را در آتش انداختند ملائکه های مختلف و جبرئیل نزد او آمدند تا یاریش کنند ولی او قبول نکرد و گفت من تنها از خداوند یاری می خواهم و به کمک شما نیازی ندارم.

باید تنها به خداوند احساس نیاز داشت

وی تصریح کرد: باید تنها به خداوند احساس نیاز داشت و انسان تا وقتی که به او متصل نشد همواره به کمک خلق محتاج است و حضرت ابراهیم(ع) هم به دلیل اینکه قلب سلیمی داشت حاضر شد در آتش بیفتد و از کسی کمک نخواهد و در واقع به امر و رضای پروردگار راضی بود.

حجت الاسلام فرحزاد ادامه داد: حضرت ابراهیم(ع) مهمان دوست بود و در حالات او نوشته اند که ایشان بدون حضور مهمان غذا نمی خورد و اگر کسی در کنارش نبود بدنبال مهمان می گشت تا همراه مهمان غذا بخورد.

اهمیت نگه داشتن حرمت مهمان

استاد حوزه علمیه قم  با بیان اینکه مهمان اگر بدترین افراد هم باشد باید حرمت او را نگه داشت افزود: در تاریخ داریم کافری مهمان حضرت ابراهیم(ع) شد، که این شخص در هنگام غذا خوردن با نام خدا شروع نکرد و حضرت ابراهیم(ع) نیز  او را از کنار خود راند و خداوند هم حضرت ابراهیم(ع) را توبیخ کرد که چرا به این دلیل او را از کنار خود رانده است.
کد خبر 1656806

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha