۲ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۰۲

نوروز با کتاب-1

«سه‌کاهن»؛ لذت کشف یک روایت بکر تاریخی

«سه‌کاهن»؛ لذت کشف یک روایت بکر تاریخی

خوانش رمان «سه‌کاهن» می‌تواند لذت کشف یک روایت بکر و دست‌نخورده‌ تاریخی را با زبانی جذاب و روان را برای مخاطبش به ارمغان بیاورد.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ و ادب: در میان خیل آثار منتشر شده در سال گذشته که شاید تاکنون مجالی برای مطالعه آنها نداشته‌اید، رمان «سه کاهن» نوشته مجید قیصری، اثری است که می‌تواند یک روز از تعطیلات نوروزی شما را با داستان پُرکشش خود به روزی خاطره‌انگیز برایتان مبدل کند.

نخستین نکته درباره این رمان که کمابیش در دیگر آثار نویسنده‌اش نیز می‌توان از آن سراغی گرفت، وجود داستانی بکر در آن است. داستانی که به دوران چهارسالگی پیامبر اکرم(ص) و زندگی ایشان در نزد دایه خود، حلیمه باز می‌گردد. این مقطع سنی از زندگی پیامبر اکرم(ص) در ذهن بسیاری از مخاطبان داستان‌های مذهبی کاملا ناشناخته است و کمتر اطلاعی بیش از آنچه در کتاب‌های درسی درباره‌اش خوانده‌ایم، از آن داریم. همین موضوع برگ برنده این رمان کم حجم برای جلب توجه شماست، چرا که قبل از هر چیز شما در آن شاهد راویت داستانی بی‌بدیل و کمتر شنیده شده می‌شوید که از قضا بسیار خواندنی و پر هیجان است.

داستان این رمان به صورت خلاصه اینگونه است که سه‌کاهن مسیحی بر اساس مدارکی که دارند پی به ظهور و تولد پیامبر خاتم(ص) برده‌اند و قصد دارند او را در کودکی سر به نیست کنند. آنها نشانی محل زندگی کودک را تا میان قبیله حلیمه شناسایی کرده‌اند و تلاش دارند تا او را از روی نشانه‌هایش بشناسند و بکشند. حلیمه اما در این میان سراسیمه تلاش دارد تا کودک را از چشم آنها دور کند.

سه کاهن در کنار روایت جذاب و خواندنی‌اش، از تصویر‌سازی‌های زیبایی نیز بهره‌ می‌برد. قیصری با توجه به داشته‌های اندک تاریخی که دستمایه نگارش این رمان شده است، تلاش کرده تا با فضاسازی‌های خاص خودش، تمامی بیم و هراس موجود در یک روز از کودکی پیامبر(ص) را که در معرض این حادثه قرار گرفته است، پیش چشم مخاطبش ترسیم کند. او راوی هراسی است که شاید تنها قرار گرفتن در موقعیتش بتواند قابل درکش کند و او در مقام خالق این اثر همه تلاشش را بر این گذاشته تا با تصویرسازی‌های بکرش از عهده این موضوع برآید که به نظر می‌رسد موفق نیز شده است.

زبان و شیوه روایت سه‌کاهن نیز سومین نکته‌ای است که این داستان را بیش از پیش خواندنی کرده است. زبانی کوتاه و بریده که نویسنده به کمک آن هیجان موجود در بطن این ماجرا را  منتقل کند. زبانی که هر جمله از آن گاه تنها دو کلمه دارد، بی‌‌هیچ مکث و یا توقف. گویی مخاطب خود در گوشه‌ای از محل رخداد ماجرا ایستاده و با چشمانش شاهد آن چیزی است که در حال رخ دادن است.

سه کاهن جدای از همه این موضوعات از جیث کتاب‌سازی و گرافیک انتشار نیز اثری است در خور توجه و شایسته که هر مخاطبی را به داشتن یک نسخه از خود در کتابخانه‌اش ترغیب می‌کند.

رمان «سه‌کاهن» را انتشارات عصر داستان در سال گذشته توسط انتشارات عصر داستان منتشر شده است.‌

کد خبر 2021851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha