۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۲۶

نوروز با کتاب ـ 6

پیدا کنید پرتقال فروش را

پیدا کنید پرتقال فروش را

«سومین پلیس» خلاف نامی که دارد، یک رمان پلیسی به آن معنایی که فکر می‌کنید نیست. بلکه داستانی تخیلی دارد که در آن باید به دنبال چیزی بگردید که شما را گیج می‌کند، اما مطمئن باشید که پیدایش می‌کنید.

خبرگزاری مهر ـ گروه فرهنگ و ادب: «سومین پلیس» رمانی از فلن اوبراین نویسنده ایرلندی است. او را یکی از سه ضلع مثلت ادبیات ایرلند می‌دانند: یعنی جیمز جویس، فلن اوبراین و ساموئل بکت.

این رمان فلن اوبراین ظاهری کلاسیک و قدیمی دارد اما بعد از تمام کردنش متوجه می‌شوید، نویسنده چه رودستی به شما زده است! البته نویسنده یا بهتر بگوییم راوی اول شخص که داستان را روایت می‌کند، کلک نیست، بلکه رند یا زرنگ است که چنین داستانی را در 256 صفحه، این‌ چنین روایت می‌کند. اوبراین کاملا حساب‌شده عمل کرده و طوری قطعه‌های پازلش را کنار هم چیده است که وقتی بعد از بستن کتاب، به آن‌چه خوانده‌اید فکر می‌کنید، لذت خواهید برد. یعنی لذتی که با تمام کردن رمان به آن می‌رسید، بیشتر از زمانی است که دارید کتاب را می‌خوانید.

فلن اوبراین در این کتابش، یک دانشمند خیالی به نام دوسلبی خلق کرده که نظریات عجیب و غریبی صادر کرده و شخصیت اصلی داستان از مریدان و علاقه‌مندان اوست. سومین پلیس، فضای وهم‌آلود و مبهم خوبی دارد. نثرش روان است اما این کتاب را به شرطی به عنوان پیشنهاد مطالعه نوروزی، توصیه می‌کنیم که حوصله کتاب خواندن داشته و یک رمان‌خوان باشید چون برای رسیدن به نتیجه باید تا آخر داستان پیش بروید.

اگر از آن دسته افرادی نیستید که با رسیدن به چند دست‌انداز، کتاب را کنار می‌گذارند، حتما این کتاب را بخوانید چون «سومین پلیس» بالا و پایین زیاد دارد. این کتاب را نشر چشمه سال گذشته با ترجمه پیمان خاکسار چاپ کرد. ترجمه خاکسار نیز از امتیازهای این کتاب است که فهم مفاهیم پیچیده آن را آسان کرده است چون دوسلبی دانشمند مطالب پرت و پلای زیادی به خورد شخصیت اصلی داستان داده و او هم همه را در پاورقی‌های گاها چند صفحه‌ای کتاب آورده است، مطالبی که گاها باعث رویش شاخ روی سر خواننده می‌‌شود!

کد خبر 2020761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha