۴ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۱۴

گزارش مهر/

طرقبه شاندیز ستاره گردشگری خراسان رضوی/ ییلاقی که سالیانه میزبان 50میلیون گردشگر است

طرقبه شاندیز ستاره گردشگری خراسان رضوی/ ییلاقی که سالیانه میزبان 50میلیون گردشگر است

طرقبه- خبرگزاری مهر: شهرستان طرقبه شاندیز همانا افتخار مهمانداری، قریب به 50 میلیون مجاور و زائر و گردشگر در طول یک سال را دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان طرقبه شاندیز واقع در شمال استان خراسان رضوی و در غرب و شمال غربی مشهد مقدس به لحاظ موقعیت مکانی قرار گرفته و با وسعتی حدود 1200 کیلومتر مربع دارای 7 رودخانه دائمی ، 12 چاه عمیق و، 225 چشمه فصلی و دائمی است.

بدون تردید برکت قدوم زائران مشهد الرضا(ع) در مسیر عبور کاروان های نیشابور به توس از طرقبه و شاندیز در سده های پیشین و مأوا گزیدن و اعتکاف عرفا و عالمان ربانی در این سرزمین و اساسا انوار تابناک مضجع شریف رضوی اسباب به ودیعه گذاردن موهبتی سترگ در ییلاقات و جاذبه های بی نظیر طبیعی این شهرستان را فراهم آورده است.

بند تاریخی گلستان از توابع طرقبه

این سازه آبی در فاصله 5 کیلومتری شمال شرق طرقبه ، بر روی رودخانه گلستان در انتهای روستایی به همین نام بنیان گردیده است گویا هدف از احداث بند گلستان ، آبیاری اراضی مزروعی پائین دست و قریه آبکوه مشهد مقدس بوده و از جمله 7 سهم آن موقوفه آستان قدس رضوی و 4 سهم دیگر آن بر مصارف جامع گوهرشاد وقف شده است.

ارتفاع بند 21 متر، طول تاج فعلی آن 130 متر و بلندی سر ریز آن 20 متر است. و طبق برآورد انجام شده حجم مفید مخزن آن به 1/5 میلیون متر مکعب می رسد.

برخی محققان بند گلستان را از بنا های دوره صفوی و عده ای آن را یادگاری از معماری دوره تیموری و بانی آن را گوهرشاد آغا همسر شاهرخ میرزا می دانند.

شواهدی دیگر بنای این اثر را به سلطان ابو سعید میرزا و تاریخ 837 ق نسبت می دهد.

هنر صنایع دستی ارغوان بافی

از جمله هنر های سنتی شهرستان طرقبه شاندیز هنر ارغوان بافی است که از دیرباز در روستاهای آن تولید می شود، ماده اصلی این هنر دستی ترکه های نازک ارغوان است که انواع محصولات آن شامل سبد، زنبیل ، سبد نان، سبد میوه ، سبد های گل آرایی و... است.

رنگ این ترکه ارغوانی تیره می باشد و از محلی به نام ارغوان دره ، در فاصله 4 کیلومتری شهر طرقبه تأمین می شود.

شایان ذکر است سبد بافی نیز از دیگر صنایع دستی طرقبه می باشد که مواد اولیه تولید این کار هنری بیشتر ساقه گندم و شاخه های در ختان است.

همچنین برای بافت سبد به دلیل خاصیت انعطاف پذیری از چوب درختچه بیدمشک نیز استفاده می شود.

روستای گردشگری و کم نظیر زشک

این روستا در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز واقع گردیده و به لحاظ چشم انداز های زیبا و صفای محیط و اعتدال آب و هوا و باغ های میوه، یکی از مناطق ییلاقی به شمار می رود.

چشمه سار های متعددی این منطقه را سیراب می کند و به دلیل وجود آب کافی دارای انواع محصولات باغی است.

ارتفاع این روستا از سطح دریا 2000 متر بوده و موقعیت آن دره ای است و در سراسر دره عریض زشک قرار گرفته است.

پوشش گیاهی آن درختجه های کوهی، سماق ، شاهدانه، کلپوره، اکلیل کوهی و تمشک تشکیل می دهد.

همچنین از مزیت های این روستا، مسیر های خاص کوهنوردی است که با بهره گیری از اقلیم مطبوع به راحتی از مسیر های ایجاد شده کوهنوردان می توانند به بالای کوه های زشک صعود نمایند.

پوستین دوزی شاندیز

به هنری سنتی گفته می شود که ماده اولیه آن پوست بوده و محصولاتی نظیر پوستین، کلاه پوستی، چاروق، سجاده، پادری، دستکش و .... از آن تولید می شود.

هنر پوستین دوزی و تزئین و نقش اندازی روی آن از هنرهای زیبایی مردم طرقبه شاندیز است که سابقه ای بسیار طولانی دارد.

افزون بر این پیشینه فن پرورش، نمک زدن، تراش و خراش دادن و آماده کردن پوست برای جلیقه و پوستین به حدود 1000 سال و یا بیشتر می رسد.

امروزه فروشگاه های حاشیه ای این ناحیه محصولات پوستی در انواع مختلف را به گردشگران به عنوان سوغات و صنایع دستی منطقه عرضه می نمایند.

به نقل از آگاهان تاریخ، فراورده های پوستی این ناحیه در زمان جنگ جهانی دوم به دلیل سرمای شدید روسیه مورد استفاده سربازان روسی قرار می گرفت.

از دیگر جاذبه های گردشگری می توان به مجموعه نمونه گردشگری چالیدره و بند گلستان طرقبه و طبیعت زیبا و کم نظیر روستاهای ازغد، کنگ و مغان از بخش طرقبه و پارک طبیعی شهر شاندیز روستای زیبای ابرده از بخش شاندیز اشاره کرد.

...................

گزارش: نصیر مُکاری طرقبه

کد خبر 2022288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha