۳ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۰۴

گزارش مهر؛

ماسوله خراسان چشم به راه گردشگران/ روستای کنگ با قدمتی هزاران ساله

ماسوله خراسان چشم به راه گردشگران/ روستای کنگ با قدمتی هزاران ساله

طرقبه - خبرگزاری مهر: روستای گردشگری کنگ از آبادی های شهرستان طرقبه شاندیز به شمار می رود که در دامنه شمال شرقی رشته کوه بینالود قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، این روستای کوهپایه ای در فاصله 36 کیلومتری غرب مشهد واقع شده و با سابقه ای دیرپا و جمعیتی که در سال های نه چندان دور بیش از 3 هزار و پانصد نفر بوده از روستاهای مهم و بزرگ این محدوده محسوب می شود.

روستای کنگ دارای طبیعت بکر و زیبا، چشم انداز های متنوع ، مردم خونگرم و معماری و بافت غنی و منحصر به فرد است که آن را در زمره روستاهای با ارزش کشور و هدف گردشگری قرار داده است.

جاذبه های گردشگری روستای کنگ

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه شاندیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این روستا به سبب داشتن پوشش سبز و متنوع گیاهی در دامنه های کوهستانی اعم از درختان مثمر و غیر مثمر و 2رودخانه که در 2 دره همجوار وجود دارند در تابستان های گرم از آب و هوای مطلوب برخوردار است.

وی افزود: این پوشش سبز کوهستانی علاوه بر آن که مناظر بدیع را بوجود آورده است که استراحتگاه ییلاقی منحصر به فردی در نزدیک کلان شهر مشهد را رقم زده و هر ساله گردشگران بی شماری را به جانب خود جذب می کند.

کاظم رادمنش ادامه داد: این روستا مکان مناسبی برای آن دسته از گردشگرانی است که به ورزش کوهنوردی علاقمندند و می توانند از ارتفاعات رشته کوه های بینالود که در همجواری روستا قرار دارند استفاده و اوقات مفرحی را در آنجا سپری کنند.

وی با بیان اینکه قدمت تاریخی و ویژگی های خاص روستای کنگ را به عنوان روستای هدف گردشگری برگزیده گفت: این روستا از دو جاده به روستاهای زشک و جاغرق که خود دارای طبیعت بکر و با صفایی هستند مرتبط کرده و بازدید کنندگان می توانند در برگشت از این مسیرها استفاده کنند.

ویژگی های بافت و معماری ماسوله خراسان رضوی

رئیس انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه با اشاره به بکارگیری مصالح محلی مانند سنگ، خشت، چوب و کاه گل در ساخت منازل روستا گفت: اکثر بنا های روستای کنگ بیش از دو یا سه طبقه هستند که عموماً از 3 یا 4 اتاق و گاه مشاهده شده که دارای بیش از 5 اتاق می باشند.

وی تصریح کرد: این بنا ها از پایین به بالا با اتصال محکم کف ساختمان به زمین توسط پی های سنگی برآمده از زمین ساخته شده و در بدنه شامل سطوح کاهگلی دیوار هایی است که در ترکیب با پنجره های مربع شکل و ایوان های چوبی زیبا، منظره چشم نواز را بوجود آورده که در قسمت بالای دیوار سازه، یک ردیف از چوب های بیرون زده از سقف بنا به آرامی و ظرافت دیوار را به سقف کاهگلی پیوند زده است.

مُکاری طرقبه شاخص ترین عنصر معماری در بافت روستای کنگ را ایوان های منازل که اصطلاحا پیشگاه خوانده می شوند دانست و افزود: ویژگی معماری ایوان ها ، بیرون آمدگی آن ها از سطح نما، ستون های چوبی و دستک ها نگهدارنده زیر اتصالات آن هاست که از چوب ساخته شده اند.

وی ادامه داد: این ایوان ها در ترکیب واحد های همجوار، فضاهای پر و خالی بوجود می آورند که مسبب بوجود آمدن طیف زیبایی از سایه روشن هاست که بر عمق فضا ها تأکید می کنند.

ویژگی های کالبدی روستای کنگ

سیروس اُخروی یکی از راهنمایان برتر گردشگری خراسان رضوی درباره ویژگی های کالبدی این روستا به خبرنگار ما گفت: مهمترین و اساسی ترین ویژگی روستای تاریخی کنگ بافت مسکونی و نحوه استقرار سازه های آن بر روی هم است که مناطقی همچون ماسوله در استان گیلان را به خاطر بازدیدکنندگان می آورد.

وی افزود: روستای کنگ در زمره روستاهای کوهستانی به شمار می رود که نحوه قرار گرفتن بستر سنگی آن ، مصالح سنگی بدنه ها و کف مسیر معابر ، ایوان های چوبی نه چندان منظم و زمخت خانه ها همه دال برمشکلات اقلیمی این روستای کوهستانی ست و شیب تند بستر روستا ، نقصان زمین قابل توسعه برای بافت روستا ، اقلیم سرد منطقه منجر به شکل گیری این مجموعه به شکل امروزین آن شده است.

کنگ روستایی با 184 هکتار باغ

رئیس شورای اسلامی روستای کنگ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: محدوده روستا شامل باغات و مزارع به مساحت یکصد و هشتاد و چهار هکتار از یک سو و بافت کالبدی از سوی دیگر است.

وی افزود: باغات روستا در یک آرایش خطی به صورت دو رشته در میان دو دره اصلی محدوده روستا و تحت تأثیر شکل منابع اصلی آب روستا ، اعم از دو رودخانه امتداد یافته اند و بافت کالبدی روستا نیز به صورت بافتی متراکم در دامنه جنوبی کوه و در حاشیه ی باغات شکل گرفته که شامل کاربری مسکونی و سایر کاربری های عمومی می گردد.

شناسنامه روستای تاریخی کنگ

مدیر اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری طرقبه شاندیز به خبرنگار مهر گفت: مساحت کل باغات 184 هکتار و درختان میوه مثمر و غیر مثمر از آب رودخانه ها و قنوات چشمه آب ها و استخر ها استفاده می کنند.

وی افزود: محصول های اصلی روستا گیلاس، آلبالو، گردو، توت، زرد آلو، سیب درختی و... است.

رادمنش با بیان اینکه طول راه های باغی و کشاورزی روستا حدود 73 کیلومتر است به خبرنگار مهر اظهار داشت: این روستا دارای شبکه آب شرب بهداشتی، برق، خدمات مخابراتی، پست بانک می باشد و 95 درصد اهالی آن کشاورز و 5 درصد آن ها دامدار هستند.

وی یادآور شد: مردم روستای کنگ دارای اعتقادات عمیق دینی هستند و تمامی مردم آن شیعه و گواه این مدعا دارا بودن 9 مسجد و 2 تکیه و نیز داشتن بالغ بر 20 گروه قرآنی با پایگاه هایی در کنگ و مشهد و برگزاری مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی همه ساله در آن است.

گفتنی است، مردم کنگ دارای پنج طایفه شفیعون، میرون، ابولون، سادات و حشیمون هستند.
.....................................................................
گزارش: نصیر مُکاری طرقبه

کد خبر 2021992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha