۲۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۳:۳۴

نماینده ایران در سازمان منع سلاح های شیمیایی:

ضرورت شناسایی و مجازات تامین کنندگان و مرتکبین کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه

ضرورت شناسایی و مجازات تامین کنندگان و مرتکبین کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه

سفیر کشورمان در هلند و نماینده دایم نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در جریان برگزاری سومین کنفرانس بازنگری اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در شهر لاهه هلند، طی سخنانی مواضع کشورمان را در خصوص تحولات مربوط به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی تشریح و بر ضرورت شناسایی و مجازات تامین کنندگان و مرتکبین کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم غریب آبادی با اشاره به تحولات اخیر در کشور سوریه و استفاده گروه های مسلح مخالف این کشور از سلاح های شیمیایی، ضمن محکوم کردن این اقدام گروه های تروریستی در سوریه از جامعه بین المللی و همه کشورها خواست این عمل وحشیانه را محکوم کنند. غریب آبادی گفت اگر رژیم صدام و حامیان او بخاطر استفاده سلاح های شیمیایی علیه شهروندان ایرانی و عراقی مجازات می شدند، امروز شاهد استفاده دوباره از اینگونه سلاح ها در جهان نبودیم. نماینده دایم کشورمان نزد سازمان منع سلاح های شیمیایی در ادامه با اشاره به درخواست دولت سوریه از دبیرکل سازمان ملل برای انجام تحقیقات در این کشور، از تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای اعزام تیم تحقیقاتی و همچنین همکاری سازمان منع سلاح های شیمیایی با انجام این تحقیقات حمایت و خواستار اعزام فوری و بدون تاخیر این تیم و انجام تحقیقاتی مستقل، بیطرفانه و شفاف شد.


غریب آبادی در ادامه با اشاره به وجود سلاح های شیمیایی در برخی از کشورهای جهان، وجود اینگونه سلاح ها در جهان را موجب به خطر افتادن صلح و امنیت بین المللی دانست و از کشورهای دارنده بویژه آمریکا خواست به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی برای نابودی کامل این گونه سلاح ها پایبند باشد. وی همچنین از سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون خواست این موضوع را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد.


نماینده کشورمان در کنفرانس که از سوی اعضای شرکت کننده به عنوان معاون این کنفرانس نیز انتخاب شده است، در بخشی دیگر از سخنرانی خود به ضرورت همکاری های بین المللی بین کشورهای عضو و کمک های متقابل این کشورها به توسعه اقتصادی و فن آوری در حوزه شیمیایی اشاره و از همه کشورها و سازمان منع سلاح های شیمیایی خواست با ایجاد یک "برنامه اقدام" زمینه تحقق و اجرای کامل و بدون تبعیض مفاد کنوانسیون در این ارتباط را فراهم نمایند.

وی در همین ارتباط به این موضوع اشاره کرد که برخی از کشورها که با تجهیز رژیم صدام به سلاح های شیمیایی هزاران نفر از شهروندان ایرانی را قربانی این سلاح ها کردند، مجدداً با اعمال اقدامات یکجانبه و غیرقانونی و ممانعت از دستیابی قربانیان سلاح های شیمیایی به دسترسی به داروهای مورد نیاز، به اقدامات خود در تحت فشار قرار دادن این قربانیان ادامه میدهند.


نماینده دایم کشورمان در سازمان منع سلاح های شیمیایی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت جهانشمولی کنوانسیون و نقش آن در برقراری صلح و امنیت بین المللی در جهان، ضمن تاکید بر این موضوع که عدم عضویت رژیم صهیونیستی موجب بی ثباتی و نگرانی های امنیتی برای کشورها در منطقه خاورمیانه شده است از تمام کشورها و سازمان منع سلاح های شیمیایی خواست اقدامات موثری را جهت عضویت این رژیم در کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی و پایبندی به تعهدات آن مبنی بر نابودی زرادخانه های شیمیایی این کشور جهت رفع این نگرانی ها و استقرار امنیت و ثبات در خاورمیانه انجام دهند. وی برنامه های توسعه تسلیحات کشتارجمعی این رژیم را از جمله عواملی دانست که مانع پیوستن برخی از کشورهای منطقه به این کنوانسیون شده است.  

لازم به توضیح است سازمان منع سلاحهاي شيميايي که پس از تصويب و لازم الاجرا شدن كنوانسيون منع سلاحهاي شيميايي در سال 1997و با هدف اجراي مفاد اين كنوانسيون در لاهه (هلند) ايجاد شد، در حال حاضر 188 عضو دارد. رژیم صهیونیستی، میانمار، مصر، آنگولا، سوریه، سومالی، کره شمالی و کشور تازه تاسیس سودان جنوبی عضو این کنوانسیون نیستند. اين سازمان داراي يك شوراي اجرايي مرکب از 41 کشور است كه به همراه كنفرانس كشورهاي عضو، مهمترين نهادهای تصميم گیر اين سازمان محسوب مي شوند.

خاطرنشان می شود سومین کنفرانس بازنگری کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی از روز دوشنبه 19 فروردین کار خود را در لاهه هلند آغاز کرده است و دو هفته ادامه خواهد داشت. هدف از این کنفرانس، بررسی اجرای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی در 5 سال گذشته و طراحی نقشه راه برای اجرای آن ظرف 5 سال آینده است.

کد خبر 2030082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha