۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۴۷

جیرانی در گفتگو با مهر:

رشد دو برابری بودجه شهرداری شاهرود طی دو سال‌ اخیر/ شهرداری شاهرود الگوی خدمت و عدالت

رشد دو برابری بودجه شهرداری شاهرود طی دو سال‌ اخیر/ شهرداری شاهرود الگوی خدمت و عدالت

شاهرود – خبرگزاری مهر: شهردار شاهرود از رشد دوبرابری بودجه شهرداری طی دو سال‌ اخیر خبر داد و گفت: این میزان اعتبار در سال 90 حدود 20 میلیارد و 394 میلیون تومان بود که در سال 92 به دو برابر یعنی حدود 40 میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، تحولات و پروژه های عمرانی شهرداری شهر مهمی مانند شاهرود، ما را برآن داشت تا در نشستی صمیمی پای صحبت‌های محمد جیرانی شهردار بنشینیم که حضور 150 هزار نفر جمعیت و سه هزار 200 هکتار محدوده قانونی این شهر خود گواهی است که کار کردن در شهرداری اینگونه شهرها بسی سخت و طاقت فرساست.

جیرانی در ابتدا، کلامش را به بخش‌های مختلف توسعه شهری، بهبود محیط شهری، آبهای سطحی، حمل و نقل، تاسیسات حفاظتی و تاسیسات درآمدزا و فضای سبز دسته بندی کرد و با تقاضای ما در هر یک از این بخش‌ها خلاصه‌ای از عملکرد دوران مدیریتش را بیان داشت.

وی با بیان اینکه طي دوره دو سال آخر عمر شورای سوم تغييراتي در استراتژيها و در پي آن در ماهيت درآمدها و هزينه‌هاي شهرداری بوجود آمده كه توجه به آنها براي تحليل روند پیش رو لازم است، گفت: مهمترين اين تغييرات رشد دوبرابری بودجه شهرداری در این سال‌ها است.

جیرانی در گفتگوی خبری خود با خبرگزاری مهر ضمن تشریح عملکرد خود ضمن تقدیر از همکاری و مشارکت مردم در دو سال اخیر با شهرداری اظهار داشت: در این دوسال در زمینه عمران شهری اقداماتی نظیر احداث خیابان‌ها، زیرسازی و آسفالت کوچه‌ها و معابر، اجرای موزائیک فرش پیاده‌روهای سطح شهر، اجرای تابلوهای شناسایی راهنما در تقاطع معابر و خیابان‌های شهر، احداث میدان ورودی شهر و ... انجام شد.

توزیع عادلانه خدمات در سطح شهر

شهردار شاهرود گفت: قبل از ورود به بحث عملکرد شهرداری شاهرود باید عرض کنم که دستاورد های نظام جمهوری اسلامی ایران از یک جنس نیست و این نظام در همه زمینه ها شاهکار کرده که پیشرفت های آن دوست و دشمن را به حیرت انداخته است.

جیرانی با تاکید بر اینکه توسعه و پیشرفت در همه حکومت ها و جوامع بشری نشان سربلندی یک کشور و ملت است، اما در کشور ما که علیرغم تحریم‌ها، حق کشی‌ها، دشمنی‌ها و توطئه‌ها، توسعه و پیشرفت داشته، نشان عزت و نفوذ ناپذیری و عظمت ملت و مسئولان است، عنوان کرد: دستاوردهای علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، صنعتی، نظامی و فضایی کشور نتیجه نقش مفید و هدایتگر رهبری عزیز و تلاش‌های خستگی ناپذیر همه مسئولان و دلسوزان نظام در سه دهه اخیر است.

وی تصریح کرد: باید به همه دولتمردان در قوه‌ مجریه در هر پست و مقام و همه‌ نمایندگان عزیز ملت در قوه‌ مقننه و سنگر وضع قوانین و تلاشگران عرصه عدالت در قوه قضائیه، دست مریزاد گفت چون همه مسئولان عزیز در سال "حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی" با وحدت و همفکری و تلاش‌های خالصانه و حفظ جایگاه و وظایف قانونی در تحقق اهداف نظام نقش مهمی داشته‌اند.

برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و انگیزش مهمترین وظیفه مدیران

شهردار شاهرود ضمن اشاره به اینکه شما می‌دانید که هنر مدیر رسیدن به اهداف سازمان همراه با امکانات موجود و وظیفه دیگر مدیر برنامه‌ریزی، سازماندهی، نظارت و انگیزش است، ما این را به مدیریت شهری وصل می‌کنیم ادامه داد: مدیریت شهری هم قطعا به همین صورت است که راجع به اقتصاد شهروند، مسائل اجتماعی و فرهنگی فکر می‌کند.

جیرانی تصریح کرد: قطعا در مدیریت شهری مردم یک سری خواسته‌هایی دارند، یک سری خدمات را می‌خواهند، این خدمات باید در محلی به نام شهرداری جمع آوری شود و اقداماتی بر آن انجام شود و به صورت خدمات در زمینه‌های مختلفی مثل احداث خیابان، میادین و پارک‌ها، حمل و نقل، آسفالت، جدول، تاکسیرانی، کشتارگاه و… به مردم ارائه شود.

وی تصریح کرد: در شهرداری هر فعالیتی که انجام می‌دهیم چه فعالیت اقتصادی و چه عمرانی و غیره بر مبنای درآمد است اگر درآمد نباشد هیچ کاری صورت نمی‌گیرد، پس بنابراین درآمد نقش بسزایی در خدمات دهی دارد.

رشد دوبرابری بودجه شهرداری شاهرود طی دو سال‌ اخیر

شهردار شاهرود با بیان اینکه بودجه این شهرداری در سال 90 حدود 20 میلیارد و 394 میلیون تومان بود تصریح کرد: ما این بودجه را در سال 92 به دو برابر یعنی حدود 40 میلیارد تومان رساندیم، البته بودجه‌ای که عرض شد بدون بودجه سازمان اتوبوسرانی، موتوری، فضای سبز و پارک‌ها، سازمان آتش نشانی و بهسازی و نوسازی است که اگر بودجه هر سازمانی را بطور متوسط دو میلیارد تومان در نظر بگیریم و به کل بودجه اضافه کنیم، برای سال 92 تقریبا با بودجه سازمان‌ها در حدود پنجاه میلیارد تومان، به شورای شهر پیشنهاد دادیم که تصویب و به ما هم ابلاغ شد.

جیرانی تاکید کرد: بودجه پیشنهادی سال90 و 91، به ترتیب 203 و 250 میلیارد ریال بود که عملکرد شهرداری به ترتیب 297 و 363 میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: سیاستی که ما در نظر گرفته بودیم و برنامه‌ای که در ابتدا به شورای شهر داده بودیم همه محلات شهر باید از خدمات شهرداری بهره‌مند شوند که البته بنده صد در صدر به این موضوع اعتقاد داشته و دارم، چون مردم که در شهر زندگی می‌کنند و عوارض به شهرداری می‌دهند هر محله‌ای به نسبت عوارضی که می‌دهد باید از خدمات شهرداری بهره‌مند شوند.

شهردار شاهرود اضافه کرد: در بحث توسعه شهری به عنوان اولین برنامه نسبت به بازگشایی حد شرق پادگان به میزان دو و سه دهم هکتار عملیات تملک و توافق با ارتش را انجام دادیم و وجوه آن را پرداخت کردیم. بعد نسبت به بازگشایی و جدول کشی، زیرسازی، آسفالت و دیوارکشی شرق پادگان اقدامات خود را انجام و در اواخر سال گذشته این محور را در اختیار مردم قرار دادیم.

جیرانی افزود: حدود 40 تا 45 ساختمان در مسیر ادامه این خیابان قرار داشت که میدان ولایت را به 36 متری حد غرب بیمارستان امام حسین(ع) اتصال دهد که بلافاصله بعد از بازگشایی این محور عملیات تملک این منازل مسکونی هم شروع شده است، امروز که در خدمت شما هستم قسمت اعظم این ساختمان‌ها تملک و تخریب شده و انشاالله چند ساختمان باقی مانده را هم تملک خواهیم کرد، تا بتوانیم به امید خدا، اواخر مرداد ماه اینجا را بازگشایی کنیم تا برای مسافرینی که از تهران به مشهد و یا بلعکس و یا از میدان هفت تیر به میدان مرحوم حسینی قصد تردد دارند، به آسانی مقدور شود.

وی گفت: دومین موردی که تملک شده، چندین پلاک در کوچه بهزیستی بود که این امر انجام و جدول، آسفالت و زیرسازی شده و در اختیار مردم  قرار گرفته و تقریبا یک میلیارد تومان هزینه برای شهرداری دربر داشته است.

اتصال میدان کشتارگاه با شهرک امام

شهردار شاهرود با اشاره به اینکه سومین موردی که سال‌های سال مسئولان قول داده بودند، اتصال میدان کشتارگاه با شهرک امام بود که ما در سال گذشته این محور را بازگشایی کردیم، گفت: البته چون اراضی این محور از اراضی شهرداری است هیچ تملکی انجام نشده و ما فقط در حد دیوارکشی این خیابان، زیرسازی، آسفالت و جدول کشی انجام داده‌ایم و دسترسی به شهرک دانشگاه، البرز و شهرک کوثر را تسهیل کرده‌ایم.

جیرانی ضمن بیان اینکه اگر این پروژه انجام نمی‌شد ترافیک سنگینی در خیایان تهران حادث می‌شد، افزود: ما برای حل ترافیک خیابان تهران از طریق خیابان شهید مدنی(نادر)، خیابان شهید دستغیب، خیابان شهید صدوقی(مزار) و اتصال آن به شهرک‌هایی که در قسمت جنوب غربی شهر قرار دارند و یا گلزار شهدا از این قسمت استفاده کردیم که فکر می‌کنم محور بسیار خوبی برای حل این ترافیک بوده است.

وی با بیان اینکه یک سری از نقاط کور شاهرود شناسایی و روی آن تجزیه و تحلیل شده است، اظهار داشت: شاید در گذشته این ضرورت احساس نمی‌شد ولی در جلساتی که در شهرک امام گرفتیم، این موضوع یکی از خواسته‌های اکثریت مردم شریف این شهرک بود لذا به مردم قول دادیم که این خیابان احداث شود و ما انجام دادیم، در همین راستای قسمت غرب خیابان شهید دستغیب را نیز در حال بازسازی هستیم. (محوری که در حد فاصل میدان کشتارگاه تا ابتدای مزار شهدا است) این محور را با اصلاح زاویه موجود در حد جنوبی آن به مردم خوب منطقه تقدیم خواهیم کرد.

جیرانی ادامه داد: چهارمین موردی که در توسعه شهری انجام دادیم بازگشایی ادامه خیابان شهید رجایی، حد فاصل پل باغزندان تا خیابان جانبازان است، در این پروژه هم 2.1 هکتار مساحت تملک کردیم  که جا دارد از مالکینی که ما را یاری کردند تقدیر و تشکر کنم که با شهرداری همکاری خوبی داشتند چون ما در این محور به مالکین بیشتر امتیاز دادیم تا وجه نقد، اینجا نیز حدود دو میلیارد تومان هزینه شده است.

تجدید نظر در طرح جامع شاهرود

شهردار شاهرود تصریح کرد: حد غرب بلوار فردوسی یکی دیگر از این موارد است، حد فاصل میدان ورزش تا منازل مسکونی اداره برق، این مکان‌ها دیوارکشی سنگی شهری شده و بازگشایی و در اختیار مردم قرار گرفته است و همچنین انتهای خیابان رزمندگان تا کوچه مسجد جامع کوه‌بری و خاک برداری و زیرسازی شده است، کوچه شریعت، حد فاصل خیابان 15خرداد تا انتهای خیابان شهید مدنی که نیمه کار بوده را ادامه دادیم. تملک‌های بسیار زیادی از طریق سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری در این پروژه انجام شد و در حال حاضر محور مذکور برای تردد در اختیار مردم قرار گرفته است.

جیرانی گفت: از جمله اقدامات دیگر تجدید نظر در طرح جامع شاهرود بود که از سال 1388 شروع شده است، در حال حاضر طرح موجود بررسی و تایید شده و در قسمت کاربری‌های کلی است که جلساتش به طور منظم با سایر ادارات عضو کمسیون فنی کارهایش انجام می‌شود و امیدوارم در سال آینده که نقشه قبلی جامع شهر که افق 20 ساله داشته به اتمام رسیده، توسط مراجع زیربط تصویب و برای انجام به ما ابلاغ شود که برنامه فلکه مرکزی هم در همین طرح است.

وی خاطر نشان کرد: هفتمین مورد میدان جمهوری است، با توجه به اینکه این میدان، تعریض و ساخت و ساز اطراف آن از آرزوهای دیرینه مردم بوده و تملکاتی در سنوات گذشته صورت گرفته اما باید عرض کنم که در سال 1390 پس از بررسی و طراحی نقشه‌های معماری و سازه و سایر نقشه‌ها اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت آرمه تاب گسترش شرق کردیم. با رقمی حدود 11 میلیارد تومان که در حال حاضر فندانسیون‌های فاز 1و2 این پروژه تمام شده و فاز یک آن در مرحله ستون گذاری است و امیدواریم بتوانیم تا انتهای سال به جاهایی برسانیم.

شهردار شاهرود گفت: همچنین در این مدت همکاری تنگاتنگی برای ساخت مسجد جامع شاهرود در مجاورت میدان جمهوری داشتیم، این مسجد در مرحله اسکلت است.

جیرانی افزود: هشتمین مورد اتصال خیابان ساحلی جنوبی به خیابان 48 متری است که این کار هم خاک برداری و زیرسازی‌ و جدول گذاری آن در حال انجام و امیدواریم که بزودی آسفالت شود و اتصال 48 متری به میدان امام رضا(ع) (قسمت شرقی) محقق شود، ضمنا حد غربی این رودخانه از شهرک نواب تا 48 متری است که خیابان 16متری امامت، انجام شده است و یکی دو سالی است که در اختیار مردم قرار گرفته است.

وی گفت: اتصال خیابان شهنما به کابل مغان از دیگر اقداماتی است که این امر صورت پذیرفته، اتصال حد شرق خیابان 24 متری شهرک دانشگاه به خیابان دانشگاه هم انجام شد و در اختیار مردم قرار گرفت و درحال حاضر برای، اتصال پمپ گاز کوثر به خیابان تهران یا بلوار دانشگاه مشغول بکار هستیم.

پیشرفت 80 درصدی پروژه میدان الغدیر

شهردار شاهرود گفت: یک کار بسیار ارزنده‌ای که با همکاری نیروی انتظامی و دادستان شهر، انجام شد این است که در طی دو سال اخیر 20 تا 25 نقطه که به صورت خانه‌های مخروبه یا معضلات اجتماعی بوده تخریب شد.

جیرانی خاطرنشان کرد: در بهسازی و تعریض ورودی شهر در حد فاصل میدان آزادی تا پل سرچشمه، علاوه بر این تعریض با توجه به اینکه پل قدیم سرچشمه به لحاظ مسائل ترافیکی جوابگوی خروجی شهر نبود هم اقدام به احداث پل جدیدی شد، با توجه به بررسی‌های انجام شده پلی به عرض 18 متر و طول 50متر با هزینه‌ای بالغ بر شش میلیارد ریال در مدت زمان هفت ماه به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه پروژه میدان الغدیر در ورودی شهر (وادی السلام و میدان بار) یکی دیگر از اقدامات شهرداری بود، افزود: در سنوات گذشته این محل چندین تصادف و تلفات داشت که برای جلوگیری از این امر و سرو سامان دادن به این منطقه، میدانی را با همکاری اداره کل راه و ترابری طراحی کردیم و در حال حاضر حدود 80 درصد پیشرفت داشته و بزودی آسفالتش کامل می‌شود و تردد در آن صورت می‌پذیرد.

او ادامه داد: لوله گازی که از حد غربی این میدان عبور کرده نیز ایمن سازی شده است، یعنی حدود 200متر لوله داخل این میدان توسط شرکت گاز نوسازی و دو طرف آن دیوار ساحلی (دیوار سنگی) توسط شهرداری احداث شد تا در آینده مشکلی بابت این قضیه حادث نشود.
شهردار شاهرود اضافه کرد: در گذشته برای از بین بردن معضل ترافیک میدان امام(ره) بحث‌های زیادی در کمیته فنی، کمیته شورای ترافیک شهرستانی شده بود، که در سال گذشته اقدام به تخریب میدان برای از بین بردن این معضل شد و با نصب آب‌نما این میدان تکمیل می‌شود، این امر برای از بین بردن معضل ترافیک این میدان کار بسیار ارزنده‌ای است.

جیرانی تاکید کرد: در بحث توسعه شهری تعریض حد شمال میدان بسیج (تامین اجتماعی) را داشتیم که خاک برداری و زیرسازی و در نهایت آسفالت شد، به اضافه قسمتی از حدفاصل پل میدان بسیج یعنی پل ساحلی به طرف نواب را هم تعریض، زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت کرده و در اختیار مردم قرار دادیم که البته این پروژه‌ها قسمتی از اقدامات شهرداری طی دو سال ماضی بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در حد شمال شرقی شهر مساحتی حدود چهار هکتار از اراضی شهرداری به شهربازی اختصاص و در سنوات گذشته مقداری از کارهای ابتدایی انجام در طی دو سال 90 و 91 با زحمات طاقت‌فرسای کارشناسان شهرداری بویژه در قسمت عمران، این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.

بهبود محیط شهری

شهردار شاهرود در بحث بهبود محیط شهری نیز گفت: پارک‌های بسیاری را از جمله کوثر به مساحت دو هکتار، پارک شهرک بهارستان حدود دو هکتار در مدت کوتاهی احداث شد، پارک موقوفه ابوطالب حدود یک هکتار که در منطقه بافت قدیم که قبلا زمینش تملک شده بود و پارک در حد شمال شرقی میدان قیام احداث شد.

جیرانی با اشاره به اینکه درپی استقبال خوب شهروندان و مسافران محترم از فازهای یک، دو، سه و چهار پارک بلوار، مرمت و بازسازی ادامه این پارک حدفاصل میدان آزادی تا میدان امام رضا(ع) انجام شد، افزود: از آنجا که این پارک یکی از زیباترین پارک‌های شاهرود و بلکه استان سمنان است ضرورت بهسازی قسمت‌های باقیمانده این پارک زیبا احساس می‌شد، لذا بر آن شدیم که قسمت دیگری از عملیات مربوطه آغاز و پیگیری شود.

 وی هدف از اجرای عملیات مرمت و بازسازی این پارک را کمک به زیبایی سیمای شهری، بویژه ورودی شرقی شهر عنوان کرد و اظهار داشت: این عملیات شامل تخریب دیوارهای قدیمی، بازسازی و مرمت مجدد دیوار سنگی، بندکشی، ساخت قرنیز و احیای مجدد فضای سبز است.

از پارکینگ‌های سطح شهر استفاده بهینه نمی‌شود

شهردار شاهرود با بیان اینکه اعتقاد ندارم که در سطح شهر پارکینگ نداریم، گفت: به اندازه کافی در سطح شهر پارکینگ وجود دارد اما استفاده بهینه نمی‌شود ضمنا برای احداث پارکینگ عمومی ما برنامه داریم، به عنوان مثال در خیابان 22بهمن، خیابان شهدا (ایستگاه)، خیابان امام(ره) پارکینگ مناسبی وجود دارد که در اختیار مردم است، روبروی مدرسه قلعه، کتابخانه سابق را با انجام اصلاحات لازم بعنوان پارکینگ در اختیار مردم قرار دادیم.

جیرانی اضافه کرد: در این راستا بزودی خبرهای خوشی برای همشهریان عزیزمان خواهیم داشت، چون توافقات آن نهایی نشده فعلا از اعلام آن معذوریم اما مطمئن باشید خبرهای خوشی در راه است.

وی تصریح کرد: برای خیابان فردوسی نیز به پارکینگ نیاز داریم ولی باید به دنبال نقطه مناسبی باشیم در این خیابان شهرداری، دارایی، مرکز بهداشت عظیما، فروشگاه رفاه و چندین بانک قرار دارد و همین امر ضرورت وجود پارکینگ عمومی را بیش از پیش مشهود می‌کند، لذا بفکر راه چاره‌ایم ولی زمان نیاز دارد.

خرید 5 دستگاه اتوبوس با بیش از 6 میلیارد ریال اعتبار

شهردار شاهرود با اشاره به افزوده شدن پنج دستگاه اتوبوس و پنج دستگاه مینی‌بوس در سال90 و 91 به ناوگان سازمان اتوبوسرانی این شهر گفت: در راستای اجرای طرح توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری و به منظور ارائه خدمات و سرویس دهی بهتر به شهروندان، این شهرداری اقدام به خریداری پنج دستگاه اتوبوس کرد.

 جیرانی با بیان اینکه اتوبوس‌های مذکور از نوع پیشرو دیزل است اظهار داشت: قیمت این اتوبوس‌ها شش میلیارد و 850 میلیون ریال بوده که یک میلیارد و 150 میلیون ریال از آن را شهرداری هزینه کرد و مابقی آن از طرف وزارت کشور بعنوان یارانه حمایت شده است.

 وی افزود: این اتوبوس‌ها با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت خدمت رسانی به شهروندان محترم در نقاط مورد نیاز سرویس دهی دارند.

بودجه عمران شهرداری نباید از 40 درصد کمتر باشد

شهردار شاهرود گفت: بر اساس ماده 68 قانون شهرداری بودجه عمران شهرداری نباید از 40 درصد کمتر باشد و شهرداری در سنوات گذشته معمولا بین 60 تا 65 درصد از بودجه پیش بینی شده سنواتی خود را در قسمت عمرانی اختصاص می‌داد، 35 درصد هم در قسمت خدمات شهری و وظیفه اداری و  شهری بود، خوشبختانه علاوه بر آنکه بودجه کمتر نشده به طور متوسط 25 درصد هم بیشتر شده است.

جیرانی افزود: در سال 1390 بودجه ما 20 میلیارد و 394 میلیون تومان بوده که پس از تفریغ بودجه به عدد 27 میلیارد عملکرد رسیدیم، در سال 1391، 33میلیارد عملکرد داشتیم، در این دو سال(از سال 1389 تا 1391) بودجه شهرداری را به دو برابر ارتقا دادیم که قسمت عمده آن هم در بخش عمرانی هزینه شده است.

وی در پایان در بحث رفاهی پرسنل شهرداری تاکید کرد: آنچه که بر اساس قانون شهرداری موظف بوده‌ایم انجام داده‌ایم، به عنوان مثال ما بیمه‌ای به عنوان بیمه تکمیلی داریم که همه کارمندان ما بیمه تکمیلی هستند، هر ساله به مناسبت‌های مختلف مثل ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز و ... رفاهیاتی را برای پرسنل و کارمندان در نظر می‌گیریم.

جیرانی تأکید کرد: این موارد گونه‌هایی از اقدامات شهرداری در نقاط مختلف شهر بوده است که البته لازم می‌دانم از همکاری، همراهی و همفکری ائمه محترم جمعه و جماعات شهر شاهرود، اعضای محترم شورای اسلامی شهر، همکارانم در ستاد و صف ومسئولان محترم استان سمنان و شهرستان شاهرود، نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم و برای همه مردم خوب شاهرود آرزوی توفیق، بهروزی و شادکامی را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.

کد خبر 2115956

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha