۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۵۳

پیگیری گزارش مهر/

صدای ناله های کوه شاه را کسی نمی شنود/ زخمی در قلب پنجمین کوه مرتفع ایران

صدای ناله های کوه شاه را کسی نمی شنود/ زخمی در قلب پنجمین کوه مرتفع ایران

کرمان - خبرگزاری مهر: کوه شاه دومین قله مرتفع استان کرمان و مهمترین ذخیره گاه گیاهی و جانوری جنوب شرق کشور این روزها شاهد احداث جاده و معدنکاری بر پیکر خسته از خشکسالی های مداوم است، حجم تخریبهای بالای زیست محیطی در این منطقه در حالی صورت می گیرد که نگرانیها از حجم تخریب محیط زیست هر روز بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کرمان مملو از معادن است معادنی که هر یک گنجی برای اقتصاد ایران محسوب می شود اما بهره برداری بی رویه و در نظر نگرفتن مسائل زیست محیطی و همچنین سکوت عجیب مسئولان مرتبط با مسائل زیست محیطی در این خصوص طی ده های گذشته خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست استان کرمان وارد کرده است.

متناسب بودن دیدگاههای اقتصادی و زیست محیطی شاید حداقل مسئله ای باشد که باید در نظر گرفته شود، امری که کمتر به آن توجه شده و بسیاری از دشتهای و کوهستانهای کرمان را در معرض تخریب قرار داده است و این بار نوبت کوه شاه است.

خبرگزاری مهر چندی قبل گزارشی در خصوص فعالیتهای معدنکاری در یکی از بکرترین مناطق زیست محیطی کرمان منتشر شد.

این گزارش که تحت عنوان "تیشه معدنکاران به ریشه محیط زیست کرمان/ طبیعت بکر بافت در کوه شاه در معرض تخریب" در خبرگزاری مهر منتشر شد اما متاسفانه هیچ بازخوردی بین مسئولان نداشت اما فعالان محیط زیست را بیدار کرد و رسانه ها حساسیت بیشتری به این مهم نشان دادند که در واقع بخشی از وظیفه ذاتی هر رسانه نیز می باشد.

متاسفانه همچنان فعالیتهای معدنکاری در دل کوه شاه که دومین قله مرتفع استان کرمان است ادامه دارد و سکوت تنها راهکار محیط زیست کرمان در قبال تخریب طبیعت زیبای شهرستان بافت است.

فعالیتهای این معدن طی روزهای گذشته، رفت و آمد ماشینهای سنگین، انفجار دینامیت و ریزش کوه ها مهمترین حوزه آبریز این منطقه استان کرمان را به شدت تهدید می کند و خواب را برای حیات گیاهی و جانوری منطقه که از بی نظیر ترین گونه های طبیعی نیز می باشد را حرام کرده است.

آینده ای که برای این منطقه زیبای طبیعی پیش بینی می شود آینده ای همچون دریاچه ارومیه و هامون استف دخالتهای بیش از پیش انسانی در محیط زیست در نهایت توسعه ناپایداری را رقم خواهد زد که تبعات بی شمار آن در آینده نزدیک گریبان خودمان را خواهد گرفت.

هر چند گفته می شود که ذخایر غنی ذغال سنگ در دل این کوه نهفته است اما استخراج از این معادن در حالیکه استان کرمان یکی از مهمترین منابع تامین کننده سنگ آهن و زغالسنگ کشور است بدون شک آوردن فشار مضاعف بر پیکر نحیف محیط زیست استانی است که متاسفانه طی هشت سال گذشته کمترین توجهی به محیط زیستش نشده است و همیشه محیط زیست در مقابل فعالیتهای معدنی و صنعتی در درجه دوم اهمیت بوده است.

ذخیره گاه گیاهی کرمان زیر چرخ کامیونها

در هر صورت در سکوت کامل مسئولان کارهای معدنی در نزدیکی قله این کوه در حال انجام است و این روزها کار احداث جاده نیز برای دسترسی به معدن در حال انجام است.

این فعالیتهای معدنی هر کرمانی را به یاد مجتمع بزرگ مس سرچشمه می اندازد که یکی از مرتع ترین مناطق ایران است و هم اکنون کارخانه های احداث شده در محل معدن مس در لیست بزرگترین مجتمع های مس دنیا قرار گرفته است.

به نظر می رسد شهر کوه در ابتدای این راه است و اگر حساسیتی در خصوص مسائل زیست محیطی وجود دارد به این دلیل است که دوستداران محیط زیست نمیخواهند روستاها و محیط زیست بکر شاه کوه به سرنوشت ملامت بار روستاهای اطراف سرچشمه و دشت خاتون آباد مبتلا شوند.

سرنوشتی که حتی از رویش یک گیاه ساده نیز در دشتهای اطراف آنها جلوگیری می کند.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که شاه کوه یکی از مهمترین مناطق طبیعت کرمان و از پناهگاههای جانوران و حیات وحش است و از دست رفتن محیط اطراف این کوه برای محیط زیست استان کرمان فاجعه تلقی می شود.

احداث جاده این معدن در دامنه کوه ودر پایئن دست نیز درست در مهمترین ذخیره گاه گیاهی استان کرمان نگرانیها را تشدید کرده است. با این وجود هر روز دامنه اقدامات و دخالتهای استانی بر پیکر کوه شاه زخمی تازه می زند.

ادامه چرخه تخریب محیط زیست کرمان

محمد برازنده، فعال محیط زیست و کوه نورد در این خصوص در گفتگو با مهر اظهارداشت: کار اکتشاف معدن به سرعت در حال انجام است و متاسفانه جاده ای نیز در پائین دست معدن در حال ساخت می باشد.

وی گفت: کوه شاه را دومین قلعه مرتفع استان کرمان و پنجمین قله مرتفع کشور دانست و افزود: ادامه فعالیتهای معدنی و احداث صنایع وابسته در دامنه کوه و همچنین احداث جاده و رفت و آمد ماشین های سنگین پیامدی جز ضربه سنگین به منابع طبیعی کرمان نخواهد داشت و کسی هم در این خصوص کاری نمی کند.

وی افزود: کوه شاه ذخیره گاه مهم گیاهان به خصوص گیاهان منحصر به فرد استان کرمان است بکر بودن این منطقه بر هیچ کس پوشیده نیست و ادامه فعالیتهای معدنی می تواند ضربه ای غیر قابل جبران محسوب شود.

برازنده افزود: در بخشهایی از مکانهای مورد تعرض قرار گرفته شاید کمتر گذر انسان را شاهد بوده اند اما به یکباره شاهد تخریب وسیع هستیم.

وی دست اندازی در طبیعت را موجب به هم خوردن چرخه طبیعی دانست و گفت: شاید امروز مسئولان در ابتدا به فکر پول ناشی از فعالیت این معدن باشند اما مطمئنا وقتی محیط زندگی خود را از بین ببریم و هر روز آلوده تر کنیم در آینده فرزندان ما مکانی برای زندگی نخواهند داشت و گونه های بیشتری از حیات وحش نیز در معرض انقراض قرار خواهند گرفت.

برازنده خواستار توجه بیشتر رسانه ها به این مهم شد و گفت: برای فردایمان آینده خودمان را خراب می کنیم و کسی هم پاسخگوی این تخریبها در قلب طبیعت بکر منطقه نیست.

نفس محیط زیست استان کرمان تنگ شده است

محمد جهانشاهی، عضو ستاد گردشگری استان کرمان و فعال بین المللی گردشگری در گفتگو با مهر اظهارداشت: از حساسیتی که مهر در خصوص محیط زیست استان دارد تشکر می کنیم زیرا شاه کوه برای ادامه حیاتش به حمایت همه فعالان محیط زیست در عرصه های مختلف نیاز دارد.

وی خواستار توجه مسئولان به توسعه متوازن شد و گفت: ابتدا باید دید این معدن مجوز اکتشاف دارد و یا خیر که اگر چنین باشد باید از مسئولان پرسید چگونه در چنین مکانی مجوز معدن صادر کرده اند.

جهانشاهی افزود: این منطقه حوزه باران زا است و آب بخشهای مختلفی از پائین دست را تامین می کند.

وی ادامه داد: تخریب درختان و جنگل دامنه کوه در نهایت ضربه هولناکی به زندگی حیات وحش و حتی انسان می زند زیرا روستاهای زیادی نیز در اطراف این کوه قرار دارد و با بارش هر باران شاهد بروز سیلاب در آینده خواهیم بود.

وی گفت: همین مسئله در استان گلستان روی داد و امروز شاهد تخریبهای گسترده سیل هستیم.

جهانشاهی خواستار توسعه متوازن شد و گفت: استان کرمان به خصوص در مناطق بکر طبیعی دیگر توان این معادن را ندارد و باید اگر جایی فعالیت معدنی می کنیم حداقل در مکانی دیگر به فکر حفظ طبیعت باشیم.

فعالیت کوه شاه بر اساس مجوز منابع طبیعی است

در این میان مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان در گفتگویی پس از گزارش مهر اظهارداشته است که اداره منابع طبیعی چند سال قبل مجوز احداث جاده ای و اکتشاف معدن را در این منطقه صادر کرده است.

محمد علی اسدی گفت: به دلیل اشتغالزایی و افزایش تولید از ادامه فعالیت این معدن جلوگیری نمی کنیم.

وی ادامه داده است که تخریبهایی در زمان احداث معدن و جاده صورت گرفته است و از این منطقه بازدید شده به همین دلیل از مجریان معدن می خواهیم برای جبران خسارتهای وارده بر روستائیان در پائین دست که آب خود را از این معدن تامین می کردند طرحهای عام المنفعه انجام دهند.

اسدی گفت: نمی توان از ادامه فعالیت معدن جلوگیری کرد اما باید به گونه ای کار شود که از حجم تخریبها بکاهد.

استاندار کرمان نیز در سخنانی ضمن ابراز گلایه از تخریبهای صورت گرفته از مسئولان این معدن خواسته است به گونه ای اقدامات را پیش ببرند که کمترین حجم تخریب را به همراه داشته باشد.

گفته می شود آب مورد نیاز بسیاری از روستائیان در پائین دست کوه شاه از طریق منایع آبی کوه تامین می شود که هم اکنون یا تخریب شده و یا در معرض تخریب قرار دارند.
.........................................

گزارش: اسما محمودی

کد خبر 2124648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha