۱ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۱

گزارش مهر/

آیین های عزاداری بومی در قاب دوربین هنرمند اراکی/ نَخل و عَلم نمادی از عشق به ائمه

آیین های عزاداری بومی در قاب دوربین هنرمند اراکی/ نَخل و  عَلم نمادی از عشق به ائمه

اراک - خبرگزاری مهر: لباس سیاه بر تن دارند، بر سر و سینه می زند و می روند تا علم را به نشانه رشادت ها ی علمدار کربلا و نخل را به نشانه تابوتی که حسین (ع) نداشت بالا ببرند. آئین علم گردانی و نخل گردانی دو آئین سنتی - عاشورایی مردم استان مرکزی است که این روزها در قاب عکس های هنرمند اراکی جای گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، عاشقی نه زمان دارد، نه مکان، عاشق که باشی همه زمین ها کربلا می شود و همه روزها عاشورا، عاشق که باشی همه چیز بر روی زمین بهانه می شود برای عاشقانه هایت، نخل بهانه می شود، عَلم بهانه می شود.

و حالا عادل عزیزی هنرمند عکاس اراکی این عاشقانه ها را با نگاه هنرمندانه خود بهانه ای کرده است برای ثبت عشق مردم به اهل بیت و مجموعه عکس های خود را در قالب نمایشگاهی با عنوان "نخل و علم" در نگارخانه فرهنگسرای آئینه به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه سومین نمایشگاه انفرادی عکس این هنرمند اراکی است.

عادل عزیزی متولد سال 1363 است و از سال 82 به صورت حرفه‌ای زیرنظر استاد حمیدرضا مجیدی فعالیت عکاسی خود را آغاز کرد و در محضر اساتیدی چون مرحوم بهمن جلالی و مختاریان هنر عکاسی را ادامه داده است و از سال 85 تاکنون به عنوان عکاس خبری در خبرگزاری‌های مهر و فارس فعالیت داشته، وی در حال حاضر عکاس خبری خبرگزاری دانشجویان ایران است.

این هنرمند جوان در خصوص نمایشگاهش می گوید: نمایشگاه نخل و علم با محوریت دو موضوع نخل گردانی و علم گردانی از آیین های عزاداری بومی استان مرکزی برگزار شده است.

عزیزی با بیان اینکه ثبت آئین معنوی در قالب عکس در معرفی این مراسم بسیار موثر است، می افزاید: در این نمایشگاه عکس هایی از آیین های عزاداری سه منطقه از استان مرکزی همچون روستای مراد آباد اراک، روستای هزاوه و شهرستان خمین را در ماه محرم به تصویر کشیده است.

وی ادامه می دهد: در این نمایشگاه 30 قطعه عکس در ابعاد 50.70 به همراه اسلایدشو کلیه آثار یاد شده در این مجموعه به نمایش گذاشته شده است.

عزیزی که تاکنون دو نمایشگاه دیگر نیز برگزار کرده، اظهار می کند: تاکنون دو نمایشگاه با عنوان های سوز دل و وصال را برگزار کرده ام و این بار به طور ویژه در موضوع آئین عزاداری بومی استان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در بازدید از نمایشگاه عکس وی گفت: مجموعه عکس های این نمایشگاه نشان شور و حرارت عکاس آن در ثبت این لحظه ها را دارد.

توجه به آئین های عاشورایی بومی استان مرکزی از ویژگی های این نمایشگاه

مصطفی مشایخی توجه به آئین های عاشورایی بومی استان مرکزی را از ویژگی های این نمایشگاه دانست و افزود: در نمایشگاه قبلی این هنرمند آئین های عاشورایی استانِ لرستان به نمایش در آمده بود و این نمایشگاه نقطه عطفی برای نگاهِ بیشتر و هنری تر به آئین استان مرکزی است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه عکس در دنیای رسانه ای و تبلیغاتی امروز گفت: امروزه دشمن در حوزه جنگ نرم وارد عمل شده است و رسانه های دیداری یکی از ابزار جنگ آن ها علیه کشورهایی چون ایران است که برگزاری چنین نمایشگاه هایی فرصت ورود هنرمندان به این عرصه را فراهم می کند.

مشایخی با بیان اینکه عکس یکی از رسانه های دیداری محسوب می شود، افزود: بنا به گفته روانشناسان تاثیرگذاری هر عکس برابر با هزار کلمه است که این نشان دهنده اهمیت و گویای این هنر است.

وی با تاکید بر اهمیت نمایش آئین های عاشورایی ادامه داد: امروز دشمنان اسلام از مصداق های منفی عکس ها در تبلیغات خود علیه اسلام و ایران استفاده می کنند، بطوریکه مثلا در برابر عکس های زیبایی که از شور و عزاداری حسین است فقط عکس ها و تصویرهای قمه زنی را در رسانه های خود منتشر می کنند که این عکس ها نقطه مقابل آن است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان همچنین مصداق های مثبت تصویر و عکس را نیز عنوان و خاطرنشان کرد: جنگ نرم جایگزین جنگ سخت شده است و ابزار اصلی آن رسانه است که امیدواریم هنرمندان ما به عنوان سربازان جنگ نرم به نقش ارزنده و مهم خود آگاه باشند.

وی در ادامه با تشکر از عادل عزیزی برای نگاهِ ویژه به این آئین گفت: اداره کل و فرهنگ ارشاد اسلامی آمادگی این را دارد که این هنرمند را در انتشار این مجموعه عکس به صورت کتاب حمایت کند تا در ثبت و ارائه آن بعنوان گنجینه ای برای آیندگان موثر باشد.

آئین علم گردانی هزاوه و نخل گردانی خمین که مهمان قاب های این نمایشگاه هستند

و اما آئین علم گردانی هزاوه و نخل گردانی خمین که مهمان قاب های این نمایشگاه هستند هر دو از آثار معنوی ثبت شده استان مرکزی هستند. آئین علم گردانی هزاوه از روز اول محرم تا روز دهم محرم در این روستا برگزار می شود، آیین مذهبی علم‌ گردانی توسط هیات سادات روستای هزاوه اجرا می‌شود و شروع این رسم بیرون آوردن علم از محل نگهداری آن در امامزاده احمد(ع) هزاوه در شب اول ماه محرم است.

علم عاشورا به عنوان نماد رشادت علمدار کربلا در روز اول محرم آذین می شود و در میان سینه ‌زنان عزادار در بین محله‌های روستا به حرکت در می‌آورند.

در این مراسم علم به تک تک خانه‌ها رفته و مردم نذورات خود را به علمدار برای کمک به هیات داده و پارچه‌هایی که نذر کرده‌اند را به علم می بندند. کسانی که حاجتی دارند پارچه ای را از آن باز کرده و تا سال آینده برای برآورده شدن حاجتشان از آن نگهداری می‌کنند.

آئین نخل گردانی خمین آئینی 400 ساله است

و آئین نخل گردانی خمین آئینی 400 ساله است که هر ساله در صبح روز عاشورا برگزار می گردد. در مراسم عزاداری اصطلاح نخل به تابوت واره ای می گویند که آن را بر دوش می کشند. به همین دلیل در روز عاشورا نخل را که به روایتی نماد شهادت آن حضرت است بر دوش بانیان نخل حمل می شود.

نخل اتاقکی چوبی و حجیم و به شکل مکعب مستطیل است که از چوب بستی و با یک کف بندی تشکیل شده است. الواری که در کف به کار می رود، یک متر بالاتر از پایه های ستون ها قرار گرفته ، دو سر هر یک از تیرها حدود یک متر از چهار طرف کف دیواره نخل بیرون آمده و در واقع، دستگیره نخل را تشکیل می دهد.

مقدمات برگزاری مراسم نخل گردانی نخل بندی است که طی آیین و رسمی دیرینه در امامزاده ابوطالب خمین برگزار می شود.

مراسم نخل بندی را بانیان نخل که نسل به نسل به آنها انتقال یافته و اسامی بعضی از آنها بر چوب زیرین نخل کوبیده شده است انجام می دهند.

به هر قاب که نگاه می کنی دنیایی از عشق و خلوص را می بینی، عشق و خلوصی که از حسین (ع) آغاز شد و نسل به نسل و سینه به سینه به ارادتمندانش رسید. قاب ها هرکدام با تو سخن می گویند، شاید عشق همان دستی باشد که بر پارچه های سبز نخل دخیل بسته است. شاید عشق همان علمی باشد که بر آسمان افراشته شده است و  " نخل و علم" فرصتی تا چهارم دی ماه است تا عاشقان و علاقمندان  هر روز از ساعت 9 الی 12 صبح و 16 الی 20 عصر برای بازدید به فرهنگسرای آئینه بروند.

..............................

گزارش: سمیه انصاری فر
 

کد خبر 2200380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha