۲۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۵۶

گزارش مهر:

جشنواره خط گلزار فرصتی برای زنده کردن هنری اصیل/ برگزاری جشنواره همزمان با هفته وحدت

جشنواره خط گلزار فرصتی برای زنده کردن هنری اصیل/ برگزاری جشنواره همزمان با هفته وحدت

اراک – خبرگزاری مهر: هر چند که ایرانیان از دیرباز اهل ذوق بودند و هنر اما با ورود اسلام روحی دیگر در آثار هنری آنها دمیده شد و بر غنا و فخر هنرشان اضافه کرد. هنرهایی چون نگارگری و خوشنویسی که خاص ایرانیان است و این روزها استان مرکزی نیز آماده میزبانی از جشنواره ایست که تلفیقی از این دو هنر ایرانی اسلامی ر ادر جشنواره خط گلزار اراک دوباره زنده می کند،

به گزارش خبرنگار مهر، خوشنویسی و نگارگری، تذهیب و گل مرغ آنقدر در ایران قدمت دارد که هنرهایی موروثی شده است، هنرهایی که سینه به سینه گشته و امروز ناب تر و پر مغزتر از قبل به دستمان رسیده است.

باتوجه به سابقه كهن فرهنگ وهنرهای ملی سبك وشیوه های مختلفی در هنر ایرانی- اسلامی شکل گرفت که امروز نیز به قوت گذشته برقرار هستند. جشنواره خط گلزار با رویکرد خط گلزار در دو بخش تذهیب و گل مرغ برگزار خواهد شد. تذهیب و گل مرغ شاخه ای از هنر نگارگری است.

تذهیب را می‌توان مجموعه‌ای از نقش‌های بدیع و زیبا دانست که هنرمندان آن را در جای جای کتابها به کار می‌گیرند تا صفحه‌های زرین ادبیات جاودان و متون مذهبی سرزمین خود را زیبایی دیداری ببخشند. بدین ترتیب است که کناره‌ها و اطراف صفحه‌ها، با طرحهایی از شاخه‌ها و بندهای اسلیمی، ساقه، گلها و برگهای ختایی، شاخه‌های اسلیمی و گلهای ختایی و یا بندهای اسلیمی و ختایی زینت داده می شوند.

استفاده از نقوش پرندگان و گل ها برروی آثاری چون سفالینه ها و دیوارنگاره ها میان ایرانیان رایج بوده که در سیر تحول خود در دوره اسلامی، نقوش ظرافت وكمال یافته تاگل ومرغ به عنوان طرحی اصیل در هنرها جایگاه خاصی داشته باشد گل و مرغ در سنت هنری نقش پردازی ایرانی، از شاخه های هنر نگارگری که شیوه های برآمدن و بالیدن آن به گونه ای بنیادی با هنرهای دیگری چون خوشنویسی و به ویژه کتاب آرایی در پیوند بوده است. جلوه های پرنده و مرغ در هنر ایرانی پیشینه ای دراز دارد، پیشینه ای که به گونه ای بنیادی از فرهنگ ایرانی مایه گرفته است.  

جشنواره گلزار دی ماه سال جاری

حوزه هنری استان مرکزی در اقدامی نو، نخستین جشنواره استانی نگارگری، تذهیب و گل و مرغ را با رویکرد خط گلزار برگزار می نماید.

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری استان مرکزی در این باره گفت: این جشنواره دی ماه سال جاری همزمان با هفته وحدت و ولادت پیامبر اکرم (ص) برگزار خواهد شد.

محسن غلامی افزود : این جشنواره در دو بخش تذهیب و گل‌ مرغ با موضوع پیامبر اکرم(ص) برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پیشینه ایرانیان در هنرهای نگارگری و نقاشی، اظهار کرد: ذوق ایرانی و روح بلند اسلامی باعث پدید آمدن آثار بی بدیل و بدیعی از هنر ایرانی اسلامی در طول هزاران سال شده است که نشان از توانایی و فطرت غنی ایرانیان دارد.

جشنواره خط گلزار فرصتی برای نشان دادن بخشی از این ذوق  هنر

غلامی با بیان اینکه جشنواره خط گلزار فرصتی برای نشان دادن بخشی از این ذوق  هنر است، گفت: شناسایی و حمایت از هنرمندان استان که در عرصه نگارگری و نقاشی فعالیت می‌کنند از اصلی‌ترین اهداف این جشنواره است.

 وی ادامه داد: برگزاری جشنواره مجالی است برای گرد هم آمدن اساتید برجسته استانی تا با همفکری و شناخت یکدیگر مسیر و برنامه ای مشخص برای پیشرفت هنر نگارگری و نقاشی استان فراهم آورند.

غلامی گفت: برای آشنایی و توجیه هنرمندان جلسه ای با حضور استاد میلاد رفیعی هنرمند برجسته نگارگری استان با محوریت معرفی و تبیین خط گلزار برپا شد.

وی با بیان اینکه هر فردمی تواند سه اثر به جشنواره ارسال کند خاطرنشان کرد: علاقمندان می توانند برای شرکت در جشنواره تا 21 دی ماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

داوری آثار راه یافته بر عهده اردشیر مجرد تاکستانی و حسین تنکابنی

غلامی با بیان اینکه داوری آثار راه یافته بر عهده اردشیر مجرد تاکستانی و حسین تنکابنی از اساتید برجسته نگارگری کشور است، تصریح کرد: اولویتهای طراحی خلاقانه با توجه به موضوع با حفظ اصالتهای هنری تذهیب، رنگ گذاری و استفاده صحیح از طلا، پرداز و قلمگیری و پاسپارتو و قاب مناسب در داوری آثار این جشنواره مورد توجه است.

وی اعلام کرد: اختتامیه این جشنواره در روز 28 دیماه سال جاری همزمان با میلاد حضرت محمد مصطفی (ص) در اراک برگزار می شود.

دارنده نشان مهر اصالت یونسکو و تذهیب کار برجسته کشور نیز در خصوص پیشینه خط گلزار گفت: با ورود اسلام به ایران و با نگرش ویژه این آیین به هنر خصوصا خوشنویسی افراد و هنرمندان برجسته ای تمام تلاش خود را معطوف به این هنر کردند.

میلاد رفیعی افزود: نتیجه این تلاش ها در نقش های مختلفی چون خطاط، مذهب، صحاف، مجلد و ... مشغول خلق آثار فاخری شدند که هر یک در نهایت زیبایی و کمال بر سینه اماکن ،کتب و مرقعات مخلتف در پهنه تاریخ نقش بسته اند.

خط گلزار در دوره قاجار رونق خاصی داشته

وی با بیان اینکه برخی از خطوطی بیشتر  جنبه ی تزئینی و تفننی داشتند، اظها رکرد:  خط کوفی گل دار، خط توأمان، خط متعاکس، خط مسلسل، خط طغری، خط گلزار، نقاشی خط (خطاشی) و ... از جمله این خطوط بودند.

رفیعی با اشاره به اینکه خط گلزار در دوره قاجار رونق خاصی داشته، اظهار کرد: خط گلزار روشی است در خوشنویسی که خط مورد نظر را پیش از آنکه خوشنویسی کنند طراحی و ترکیب می زند.

وی توضیح داد: این طراحی ها با توجه به صناعات موجود و روش های مرسوم چون نقاشی، گل و مرغ و دیگر آرایه های تزیینی در سواد (سیاهی) خط اجرا می شوند.

 رفیعی گفت: بیشتر آثار بجا مانده از این سبک خوشنویسی مربوط به دوره قاجار بوده که به صورت رنگی و با پرداز و پرداخت های بسیار ظریف انجام شده است.

این هنرمند اراکی ادامه داد: از هنر مندان بنام این سبک میتوان به اساتیدی چون حسن زرین قلم و اسناعیل جلایر اشاره کرد.

قلم بر کاغذ نقش هایی را زنده می کند که تاریخی هزار ساله دارد، تاریخی که گاه در طلایی رنگ کناره کاغذها و یا بر چَه چَه مرغان بر گل ها سوار است. تاریخ هنری که صریر قلمی به گوشمان می رساندش. جشنواره خط گلزار فرصتی است برای گشت و گذار در هنر ایرانی اسلیمی که هر وجهش پر از ذوق است و ابتکار. هنری که جز اعتلای روح و اندیشه هدفی ندارد.

کد خبر 2195224

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha