۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۴:۵۲

بقایای یک حمام قدیمی از دوره قاجاریه در بخش کوچصفهان شناسایی شد

بقایای یک حمام قدیمی از دوره قاجاریه در بخش کوچصفهان شناسایی شد

رشت - خبرگزاری مهر: با همت موسسه فرهنگ گیل کوچصفهان بقایای یک حمام قدیمی مربوط به دوره قاجاریه در روستای بالا محله رشت آباد ازتوابع بخش کوچصفهان شناسایی شد که با قول مساعد مسئولان این اثر تاریخی به ثبت ملی خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری استان گیلان در جریان این بازدید ضمن قدردانی از تلاش موسسه  فرهنگ گیل کوچصفهان گفت: معماری این بنا مربوط به دوره  قاجار است و عمده  مصالح ساختمانی به کار رفته در آن آجر است.
 ولی جهانی تصریح کرد: این حمام دارای خزینه آب سرد، آب گرم ،آتش دان و منبع آبرسانی است که سوخت آن ابتدا با هیزم وسپس با نفت سیاه تأمین می شد و مورد استفاده عموم و اهالی این روستا بوه است.
وی افزود: با توجه به محل قرارگیری این حمام در فاصله   300 متری از رودخانه سپیدرود و واقع شدن آن در محدوده ی بافت قدیمی روستای بالامحله رشت آباد، این بنای تاریخی قابلیت ثبت ملی و تبدیل شدن به یک مرکز فرهنگی و تاریخی و پرداختن به امور گردشگری را دارد.
معاون بخشدار کوچصفهان در ادامه بازدید از این اثر تاریخی گفت: شناخت و نگهداری از آثار باستانی یک اصل اساسی در حفظ هویت و ناسنامه ملی و فرهنگی هر ملتی است.
موسی زاده تصریح کرد: با توجه به لزوم حفظ آثار باستانی و حفظ پیشیه ی فرهنگی و تاریخی، لازم است با تمهیدات و برنامه ریزی دست اندرکاران ومسئولان توجه به آثار باستانی مورد توجه قرار گیرد تا فرهنگ کهن سرزمین ما به دست فراموشی سپرده نشود.
وی تصریح کرد: دستیابی به موفقیت در عرصه  حفظ آثار فرهنگی وتاریخی به تنهایی ازعهده  یک مجموعه بر نمی آید بلکه لازم است تا همه ی مسئولان شهرستان و استانی نیز در این امر مهم مشارکت داشته باشند.
شهردار شهر لولمان با اشاره به لزوم توجه به حفظ و ثبت آثار تاریخی و باستانی گفت: حفظ آثار باستانی به نوعی حفظ هویت و ماهیت هر ملتی است.
سیده مریم پاکزاد تصریح کرد: شهرداری لولمان برای حفظ این بنای تاریخی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا  از آثار باستانی این مرز و بوم به خوبی حفاظت و صیانت شود و فرهنگ باستانی این خطه به معرض دید عموم درآید.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر لولمان و رئیس کمیسیون فرهنگی شهر لولمان نیز از آمادگی شورای این شهر در حفاظت از این اثر تاریخی خبر داد.
ملکیان تصریح کرد: شورای اسلامی شهر لولمان تلاش می کند ضمن حفظ آثار تاریخی و صیانت از فرهنگ کهن این سرزمین، زمینه های حضور بیشتر گردشگران و محققان آثار باستانی را در این بخش فراهم کند.
رئیس موسسه  فرهنگ گیل کوچصفهان گفت: شناسایی و پیگیری ثبت ملی آثار و ابنیه تاریخی بخش کوچصفهان یکی از اهداف واحد کوچصفهان شناسی این موسسه است.
حمید نظرخواه علیسرائی افزود: بقاع متبرکه قدیمی، حمام قدیمی شکیبی، حمام قدیمی رشت آباد ( خواجه ساطور )، پل خشتی بلسبنه و لاله دشت از جمله مهم ترین آثار تاریخی بخش کوچصفهان هستند.
وی اظهارداشت: خوشبختانه هم اکنون مالک حمام قدیمی شکیبی با هزینه شخصی این بنای تاریخی را به رستوران سنتی تبدیل کرده است و با توجه به جاذبه های دیدنی این بنا به یقین بستر حضور بیشتر گردشگران و مسافران در این بخش افزایش خواهد یافت.
نظرخواه تصریح کرد: در گذشته بخش کوچصفهان به عنوان مرکز ارتباطی شرق و غرب گیلان و پایگاه اُمرای سادات کیایی محسوب می شد.
وی افزود: هم اکنون آثار و بقایای کندوج های خشتی روستای پشکه با قدمت بیش از 200 سال از این منطقه شناسایی شده که نمونه ی آن در کشور وجود ندارد.
وی همچنین از کندوج های خشتی در روستاهای سیاه صوفیان، گیله وا و روستای اشمنانطالم مابین بخش کوچصفهان و خمام خبر داد و گفت: کندوج خشتی روستای شکارسرا با قدمت بیش از 150 سال به موزه ی میراث روستایی انتقال داده شده است.
رئیس موسسه  فرهنگ گیل کوچصفهان با اشاره به ثبت ملی دو پل خشتی بلسبنه و لاله دشت و کندوج خشتی شکارسرا یادآورشد: امیدواریم با همت مسئولان این بخش و مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان حمام قدیمی بالامحله رشت آباد احیا  شود تا علاوه بر ثبت و حفظ آثار تاریخی این منطقه، زمینه های حضور بیشتر گردشگران و مسافران و ایجاد درآمد و اشتغال نیز برای جوانان این روستا فراهم شود.
 
کد خبر 2282076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha