۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۵۷

مهر گزارش می دهد/

آزادراه ساوه- همدان حادثه خیزترین محور استان مرکزی/ سرعتهایی که در نبود دوربین‌های نظارتی اوج می‌گیرد

آزادراه ساوه- همدان حادثه خیزترین محور استان مرکزی/ سرعتهایی که در نبود دوربین‌های نظارتی اوج می‌گیرد

اراک- خبرگزاری مهر: آزادراه 157 کیلومتری کربلا در محور ساوه- همدان، آزادراهی است که کریدوری برای عبور و مرور محورهای غربی کشور محسوب می شود، اما سرعتهای بالای رانندگان در سایه نبود دوربینهای نظارتی، عدم نصب تابلوی علائم ایمنی و نبود روشنایی کافی حوادث تلخی رادر این محور رقم می زند به طوری که این محور یکی از حادثه خیزترین محورهای استان مرکزی شناخته می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روزانه بیش از 20 تا 25 هزار خودرو در آزادراه کربلا تردد می کنند ترددهایی که گاهی متأسفانه به حادثه هایی منجر به مصدومیت و گاه منجر به فوت منتهی می شود.

تصادف دو کامیون بنز در لاین شمالی محور ساوه ب- همدان و تصادف یک خودروی سمند با کمیون هیوندا دو حادثه رانندگی در هفته گذشته ( 21 اردیبهشت) این محور بودند که منجر به فوت دو نفر شد.

تصادفاتی که کارشناسان پلیس راه علت آنها را عدم نصب تابلوی علائم ایمنی در مسیر، پیاده کردن مسافر در سطح آزاد راه و عدم توجه به گزارش می کنند.

آزادراه  175 کیلومتری کربلا در محور ساوه – همدان، به صورت 4 باند به صورت رفت و برگشت است که 90 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان مرکزی قرار دارد که محوری امن از نگاه رانندگان و مسافران برای حمل کالا و مسافر محسوب می شود و شاید به همین علت است که رانندگان در این مسیر سرعتهای خود را اوج می دهند.

نبود تجهیزات کنترلی هوشمنداز عمده مشکلات محور ساوه - همدان

سرپرست مدیریت راه های پایانه ها و حمل و نقل استان مرکزی نبود تجهیزات کنترلی هوشمند را از عمده مشکلات این محور می داند و به خبرنگار مهر می گوید: بیشترین علت تصادفات در این محور، عامل انسانی است؛ بی احتیاطی از سوی رانندگان به علت طولانی بودن مسیر آزادراه و به دنبال آن خستگی رانندگان، موجب بروز این حوادث دلخراش می شود.

حامد عابدی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که مسئولیت این محور با چه سازمانی است اضافه می کند: بهره برداری از این محور به عهده شرکتی از بخش خصوصی است و این مهم را باید از این شرکت باید پیگیری کنید.

رئیس پلیس راه استان مرکزی اما در خصوص این محور معتقد است آزادراه ساوه- همدان از وضعیت مطلوب هندسی برخوردار است.

سرهنگ مهدی حسنی در گفتگو با خبرنگار مهر، فقدان دوربین های مدیریت ترافیک و کنترل هوشمند سرعت در طول مسیر آزاد راه را، مهمترین مشکل در این آزاد راه عنوان کرد و افزود: همین امر موجب شده تا رانندگان با سرعت بالایی در آزادراه رانندگی کنند و به دنبال آن تصادفات بسیاری اتفاق بیفتد.

بیشتر تصادفات رانندگی آزاد راه ساوه - همدان در ساعات شب رخ می دهد

وی با اشاره به اینکه اکثر تصادفات رانندگی در این محور در ساعات شب رخ می دهد، ادامه داد: نبود روشنایی کافی و کامل در طول مسیر آزاد راه نیز از دیگر مشکلات این محور محسوب می شود.

سرهنگ حسنی نبود پارکینگ مناسب برای توقف اضطراری، کمبود اماکن خدماتی رفاهی و کمبود جایگاه سوخت را نیز از دیگر مشکلات این محور عنوان کرد.

رئیس آزادراه ساوه - همدان نیز در پاسخ به خبرنگار مهر درباره آمار بالای تصادفات حوادث رانندگی در آزادراه کربلا، محور ساوه – همدان، گفت: جاده این آزادراه از هیچگونه مشکلی برخوردار نیست و عدم رعایت سرعت مطمئنه از سوی رانندگان یکی از مهمترین دلایل تصادفات رانندگی در این محور است.

آقا سلطانی ادامه داد: بنابر استانداردهای تعریف شده، این آزادراه از پارکینگ های اضطراری مجهز و کافی برخوردار است و در این خصوص با مشکلی روبرو نیستیم.

تاکنون به علت کمبود اعتبارات این مهم میسر نشده است

وی در ادامه تصریح کرد: همه آزادراه ها بنابر استاندارهای اعلام شده باید از روشنایی مطلوبی برخوردار باشند اما تاکنون به علت کمبود اعتبارات این مهم میسر نشده است.

رئیس آزادراه ساوه با اشاره به اینکه فعلا روشنایی کامل در این آزادراه میسر نیست، اظهار داشت: روشنایی کامل در تقاطع ها و به ویژه تقاطع های مه گیر در این آزادراه از سوی ما پیشنهاد شده است اما تاکنون ابلاغی برای اجرای این مهم به دست ما نرسیده و امید است این امر بزودی میسر شود.

به گفته وی نگهداری، ساخت و بهره برداری در این محور بر عهده بخش خصوص (شرکت دنا رهساز) است.

آزاد راه کربلا در محور ساوه – همدان یکی از آزادراه هایی است که از ابتدای سالجاری تاکنون حوادث بسیاری را در خود رقم زده است، بطوری که می توان به بیش از پنج حادثه رانندگی طی هفته گذشته در این محور اشاره کرد.

کارشناسان معتقدند این آزادراه از نظرهندسی مشکل ندارد اما با توجه به اینکه مسیر رانندگی این مسیر تا حدودی خسته کننده و طولانی است رانندگان سرعتهای خود را افزایش می دهند و همین عدم رعایت سرعت مطمینه منجر به تصادف و مصدوم شدن یا فوت افراد می شود.

هر چند رانندگان باید با احتیاط بیشتری در این مسیر رانندگی کنند و در صورت خستگی، از رانندگی خودداری کنند اما این امر از مسئولیت سازمانهای ذیربط برای اصلاح نقاط ضعف این مسیر نمی کاهد.

.......

گزارش: مهتاب حمیدی

کد خبر 2294051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha