۱۷ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۲۱

نگاهی به داستان‌های تاریخی نوجوانان-4:

تاریخ معاصر با سیاست درآمیخته است/«دزیره» یک رمان تاریخی موفق است

تاریخ معاصر با سیاست درآمیخته است/«دزیره» یک رمان تاریخی موفق است

نویسنده کتاب«بازگشت خورشید» با اشاره به این‌که تاریخ معاصر با سیاست درآمیخته گفت: نوشتن داستان تاریخی درباره تاریخ معاصر ایران کار دشواری است.

مجید محبوبی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر به دشواری نوشتن از تاریخ و شخصیت‌های تاریخی در قالب داستان اشاره و بیان کرد: داستان تاریخی، یکی از گونه‌های داستان‌نویسی است پس باید همه ویژگی‌های یک داستان خوب در نوشتن از تاریخ و شخصیت‌های تاریخی لحاظ شود و رعایت کردن این اصل، کار چندان ساده‌ای نیست زیرا نویسنده هم باید به تاریخ و مستندات آن وفادار بماند هم عناصر داستانی را رعایت کند.

نویسنده داستان «بازگشت خورشید» معتقد است نویسندگان در نوشتن داستان‌های تاریخی باید به حواشی و داستان‌های فرعی هم توجه کنند و به تخیل خود، امکان ظهور و بروز دهند. به این معنی که اگر در نوشتن داستان تاریخی به خیال و عناصر داستانی اهمیت داده نشود آنچه به رشته تحریر درمی‌آید گزارش تاریخی است و نه داستان.

داستان خوب تاریخی، از دیدگاه محبوبی،  داستانی است که مخاطب با خواندن آن از تاریخ فاصله بگیرد و حس کند با برشی از تاریخ و یک سری اطلاعات خشک و بی‌روح روبه‌رو نیست. برای مثال«دزیره» نوشته ان ماری سلینکو، یک رمان تاریخی جذاب است. نویسنده، بخشی از تاریخ اروپا و زندگی ناپلئون را به‌گونه خواندنی روایت کرده است.

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، نویسنده داستان تاریخی در عین وفادار بودن به مستندات تاریخی، می‌تواند داستانی خواندنی و تاثیرگذار بنویسد. اما نوشتن از تاریخ معاصر تا اندازه‌ای حساسیت‌برانگیز است. چون از یک‌سو هستند افرادی که رویدادها و شخصیت‌های معاصر را به خاطر دارند و از سوی دیگر تاریخ معاصر با سیاست درآمیخته و نوشتن از آن کار چندان ساده‌ای نیست.

 

کد خبر 2305816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha