۱۸ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰

در گفتگو با مهر عنوان شد:

احیاء کارگاه شیشه گری میمند از برنامه های سال 94 میراث فرهنگی است

احیاء کارگاه شیشه گری میمند از برنامه های سال 94 میراث فرهنگی است

شیراز – خبرگزاری مهر: معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی فارس گفت: در سال 94 احیاء کارگاه شیشه گری میمند جزو برنامه های ماست.

همت محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: راه اندازی دوباره این کارگاه به 200 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و در صورتی که این اعتبار تامین شود بدون شک راه اندازی کارگاه امکان اشتغال 10 نفر را به شکل مستقیم و امکان اشتغال 50 الی 60 نفر را به شکل غیر مستقیم فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه کارگاه شیشه گری میمند تنها کارگاه بزرگ شیشه گری فارس است که 15 سال تعطیل شده، هیچ گونه فعالیتی انجام نمی دهد و فضای کارگاه بلا استفاده رها شده است، ابراز داشت: اعلام آمادگی می کنیم که اگر صنعتگرانی باشند که توان راه اندازی این کارگاه را داشته باشند، همه نوع همکاری با آنها خواهیم داشت.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی فارس ادامه داد: با هدف احیاء مجدد صنعت شیشه گری فارس حاضریم فضای کارگاه را رایگان و در قالب تفاهم نامه به صنعتگرانی که مایل باشند واگذار کنیم و امکانات کارگاه را نیز مانند کوره، مواد اولیه موجود، سوله مرکزی و پمپهای بادی حاضر هستیم که به صورت رایگان استفاده کنند.

محمدی اظهار کرد: تلاش ما این است که کارگاه میمند با کمک بخش خصوصی فعالیت خود را از سر بگیرد.

وی افزود: شرایط حیات شیشه گری میمند در صورت راه اندازی مجدد این است که علاوه بر تامین انواع ظروف شیشه ای حجمی برای نگهداری عرقیات و به ویژه گلاب، سایر محصولات را نیز تولید و روانه بازار کند.

پنج نفر در فارس تولید محصولات شیشه ای را با حرارت مستقیم انجام می دهند

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی فارس گفت: شیشه گری فوتی و قالبی به عنوان یکی از رشته هایی که از سابقه خوبی برخوردار است، در دهه گذشته در فارس از شرایط آرمانی و رونق خود فاصله گرفت و ما امروز شیشه گری به روش فوتی و قالبی را در فارس نداریم.

محمدی با عنوان اینکه در حال حاضر تولید محصولات شیشه ای در کارگاه های شیشه گری فارس با استفاده از حرارت مستقیم است، گفت: پنج نفر در فارس تولید محصولات شیشه ای را با حرارت مستقیم انجام می دهند که با شیشه گری سنتی و اصول مد نظر شیشه گران سنی فاصله دارد.

وی ابراز داشت: شهرهایی مثل تهران و تبریز به عنوان دو قطب اصلی تولید محصولات شیشه ای طی چند سال اخیر توانسته اند بازار اصلی شیشه داخل را در اختیار خود قرار دهند و حتی بخشی از محصولات خود را روانه بازارهای خارجی کنند.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی فارس سه دلیل عمده را به عنوان مهم ترین علتهای افول صنعت شیشه گری فارس بیان کرد و گفت: گرایش کشاورزان و افرادی از شیشه های فوتی برای نگهداری عرقیات و گلاب میمند استفاده می کردند به ظورف پلاستیکی و جایگزینی ظروف پلاستیکی به جای ظروف شیشه ای، عدم استقبال هنرمندان و و صنعتگران جدید از فراگیری فنون و آموزشهای تولید به روش سنتی و در نظر گرفتن سلیقه مردم و بازار در تولید محصولات باعث افول صنعت شیشه گری فارس شد.

محمدی افزود: فارس فقط یک شکل خاص و یک نمونه قالب از شیشه یعنی همان ظرفهای شیشه ای بزرگ برای نگهداری عرقیات را تولید می کرد در حالی که تنوع تنوع محصولاتی که با استفاده از سنگ سیلیس در شهرهایی مثل تهران و تبریز تولید می شود زیادتر است و انواع لیوان و ظورف شیشه ای ترئینی در کارگاه های آنها تولید می شود.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین شیشه گری فارس که صرفا برای نگهداری عرقیات محصول تولید می کرد توان رقابت خود را برای حضور در بازار از دست داد.

کد خبر 2366552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha