۳۰ شهریور ۱۳۹۳، ۱۰:۱۱

گزارش خبری/

سد چم شیر گچساران حیات بخش کشاورزی جنوب کشور/ پیشرفت 36 درصدی طی یکسال

سد چم شیر گچساران حیات بخش کشاورزی جنوب کشور/ پیشرفت 36 درصدی طی یکسال

گچساران- خبرگزاری مهر: سد "چم شیر" گچساران پس از چند سال رکود در عملیات اجرایی اش، اینک و به لطف فاینانس خارجی از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده و مردم استانهای جنوبی همچنان چشم به اتمام این پروژه استراتژیک دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان کهگیلویه و بویراحمد، به واسطه وجود كوه‏هاى مرتفع و بادهاى باران ‏زا، از ميزان بارندگى فراوانى در هر دو قسمت سردسير و گرمسير برخوردار است و اين بارش‏ها سبب ايجاد رودهاى متعددى در استان شده است.

درحالی که ۱۸۰ رودخانه مهم درکشور شناسایی شده اند دراستان کهگیلویه وبویراحمد چهار رودخانه مهم دارای شناسنامه وجود دارد. این رودخانه های مهم با نامهای بشار، مارون، زهره و خیرآباد درحوزه آبریز خلیج فارس قرار دارند.

با این حال از این ظرفیت آبی که 9درصد آبهای شیرین کشور را شامل می شود هنوز استفاده مطلوبی نشده است و تنها سد کوثر در دهه هفتاد به بهره برداری رسید و سد های چم شیر و تنگ سرخ نیز در مرحله ساخت قراردارند.

آغاز مطالعات احداث سد "چم شیر" در منطقه "چم شیر" در 25کیلومتری شهرستان گچساران به بیش از 18 سال می رسد و مطالعات احداث این سد از سال 73 آغاز شد و  تا سال 1390 ادامه داشت و سرانجام از سال 1391 با همکاری شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران و فاینانس کشور چین با اعتباری بالغ بر  229میلیون یورو عملیات اجرایی آن آغاز شد.

این سد با ارتفاع 155متر، طول تاج 580 متر و مخزنی به حجم یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب، بر روی رودخانه "زهره" در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است.

با احداث سد چم شیر علاوه بر تولید سالانه بیش از ‪ ۲۰۰مگاوات برق و تامین آب آشامیدنی بخشی از استانهای جنوبی، بیش از۱۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استانهای فارس، بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد آبیاری می‌شود.

همچنین کنترل سیلابها و بهبود کیفیت آب رودخانه زهره، امکان انتقال و فروش آب به کشورهای حوزه خلیج فارس، تامین آب شرب بخشی از مناطق جنوب کشور، تامین آب صنعت جنوب و ایجاد مکان تفریحی و توریستی از دیگر فواید اجرای این سد است.

با این حال نه تنها گچسارانیها بلکه بخش زیادی از مردم استانهای جنوبی در انتظار احداث این سد روز شماری می کنند.

پیشرفت 36 درصدی سد

معاون اجرایی سد و نیروگاه چم شیر گچساران به خبرنگار مهر گفت: سد و نیروگاه چم شیر با هدف تامین آب مورد نیاز کشاورزی به میزان 110 هزار هکتار از اراضی پائین دست و تامین آب شرب ، تولید  انرژی برق آبی به میزان 482 گیگاوات ساعت ، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان 1.8 میلیارد متر مکعب ، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در منطقه در حین اجرای طرح و دوران بهره برداری و فراهم کردن زمینه امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری در منطقه در دست احداث است.

محمدرضا فاضل افزود: از سال 91 تا 92 پیشرفت فیزیکی سد چم شیر تنها شش درصد بوده و در سال 92 با اجرای تونل انحرافی و راه های دسترسی به سد و حفاری های مربوط به ساخت دیواره این میزان به 36 درصد افزایش یافته است.

فاضل اظهارداشت: تاکنون بیش از چهار میلیون متر مکعب حفاری و سنگبرداری و حفر تونل به میزان چهار هزار و 500 متر در یک سال گذشته در قالب ادامه اجرای ساخت این طرح بزرگ انجام شده است.

وی با بیان  اینکه سد چم شیر گچساران از نوع  بتن غلطکی (RCC) است، بیان داشت: حجم بدنه این سد یک میلیارد و 100 متر ، 150 متر ارتفاع، 580 متر طول تاج، هفت متر عرض تاج، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

وی اظهار داشت: طول دریاچه این سد 48 کیلومتر بوده که منطقه وسیعی از اراضی شهرستان گچساران را به زیر آب خواهد برد.

پروژه سد چم شیر کمبود اعتبار ندارد

معاون اجرایی سد روند اجرایی پروژه را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: بدلیل مشارکت دو کشور ایران و چین در حال حاضر هیچ گونه کمبود بودجه ای در تکمیل این پروژه وجود ندارد و پیش بینی می شود تا پایان سال 95 سد چم شیر گچساران آب گیری شود.

فاضل همچنین نیروگاه سد چم شیر گچساران را از نوع رو زمینی معرفی کرد و اظهارداشت: دو نیروگاه با ظرفیت 165مگاوات و نیروگاه زیست محیطی 11 مگاواتی  در حوزه پائین دست سد نیز احداث خواهد شد.

این مسئول همچنین از احداث یک جاده دسترسی به سد به طول 25 کیلومتر خبرداد که این جاده دسترسی مسیر 31 کیلومتری گچساران تا سد چم شیر را پنج کیلومتر کاهش داده است.

وی تعداد کل پرسنل شاغل در این پروژه عظیم عمرانی را یکهزار و 168 نفر عنوان کرد و افزود: پس از پایان پروژه و بهره برداری از سد نیروگاه چم شیر ظرفیت اشتغال زایی قابل قبولی خواهد داشت.

معاونت اجرایی سد و نیروگاه چم شیر تصریح کرد: مهمترین مزایای سد چم شیر در بخش پائین دست رونق بخش کشاورزی در حوزه استانهای خوزستان و بوشهر است و در استان کهگیلویه وبویراحمد در حوزه بالادستی با ایجاد خطوط لوله انتقال آب بسیاری از اراضی حوزه امام زاده جعفر می توانند از آب این سد بهره مند شوند.

فاضل با بیان اینکه  پس از آبگیری این سد در سال 95 تا پنج سال  بخشی از در آمد حاصل از سد و نیروگاه چم شیر در قالب اقساط برای تسویه فاینانس کشور چین به این کشور پرداخت خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: با تدابیری که مسئولان عمرانی و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در جهت بهره برداری هرچه بهتر از ظرفیت گردشگری و انتقال آب در حوزه بالا دستی می اندیشند، بتوانند از سد چم شیر استفاده های بیشتری در جهت توسعه این استان صورت پذیرد.

سهم کهگیلویه و بویراحمد از سد ناکافی است

به گزارش خبرنگار مهر، اگر چه این سد در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما پیش از این نماینده مردم گچساران وباشت در مجلس شورای اسلامی سهم در نظر گرفته شده برای این شهرستان از آب سد "چم شیر" را ناکافی دانسته و بهره دهی بیشتر از سد ونیروگاه چم شیر گچساران را ضروری عنوان کرده بود.

غلامرضا تاجگردون چندی پیش گفت: دیدگاهی که سد چم شیر گچساران فقط برای استفاده آبزی پروری و گردشگری مورد استفاده قرار گیرد اشتباه است و در صورت کاری درست و کارشناسی می توان بخشی از آب زمین های باباکلان و اراضی اطراف آن را تامین کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه آب 110 هزار هکتار از اراضی استان بوشهر و 40هکتار از زمین های استان خوزستان را تامین می کند، اظهارداشت: استفاده و بهره دهی بیشتر پروژه سد چم شیر گچساران بایستی برای ساکنین این شهرستان نیز توجیه منطقی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سد چم شیر می تواند با تامین آب زمین های کشاورزی جنوب کشور، نقش مهمی در توسعه این بخش از کشور داشته باشد اما لازم است منفعت این سد برای کهگیلویه و بویراحمد همچون دیگر سدهای در احداث شده یا در دست احداث همچون کوثر و مارون نباشد.

.......................

گزارش و عکس: امین دهقانی

کد خبر 2374017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha