۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۷

جنگ تصویرگر فرانسوی و خالق آستریکس با دخترش پایان یافت

جنگ تصویرگر فرانسوی و خالق آستریکس با دخترش پایان یافت

پس از یک جدال 7 ساله حقوقی و روانی، خالق کتاب مصور «آستریکس» و دخترش با یکدیگر به توافق رسیدند. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، آلبرت اودرزو تصویرگر فرانسوی و یکی از خالقان مجموعه مصور «آستریکس و اوبلیکس» پس از نبردی 7 ساله در دادگاه های فرانسه، سرانجام با هم صلح کردند.

اودرزو تصویرگر مجموعه آستریکس که به عنوان یکی از مشهورترین شخصیت‌های خلق شده در ادبیات فرانسه شناخته می شود، به دنبال رای نهایی دادگاه فرانسه، با دخترش صلح کرد.

وی که سال پیش به دنبال مصاحبه‌ها و اعتراض های دخترش به دادگاه شکایت برده بود، دختر و دامادش را به دلیل خشونت روانی به دادگاه کشیده بود.

اما اودرزو و دخترش سیلوی سرانجام دیروز اعلام کردند همه کینه‌ها را فراموش کرده اند و از این پس در صلح و تفاهم مشکلاتشان را رفع می کنند.

اودروزی 87 ساله مجموعه محبوب کارتونی آستریکس را به اتفاق رنه گوسینی به عنوان نویسنده این مجموعه در سال 1959  منتشر کرد. گوسینی در سال 1977 درگذشت و این مجموعه از آن پس به مدیریت اودرزو به کار خود ادامه داد.

اودرزو و دخترش با صدور اعلامیه ای بیان کردند که هر دو طرف درباره اظهاراتشان متاسف هستند. این تصویرگر مشهور در شکایتی که به دادگاه برده بود اعلام کرده بود دختر و دامادش سعی دارند میراث او را به تصرف خود درآورند.

«آستریکس» پس از مرگ رنه گوسینی به حیات خود ادامه داد و از آن پس آلبرت اودرزو این مجموعه را هم در نقش نویسنده و هم در نقش تصویرگر پیش برد.

اما از سال 2007 که ناشر این مجموعه سیلوی دختر اودرزو را از مدیریت کمپانی آستریکس کنار گذاشت، اعتراض‌ها شروع شد و سیلوی و همسرش برنارد دو چویسی شکایت‌های متعدد قانونی را علیه اودرزو طرح کردند.

کمپانی اودروز در سال 2008 شصت درصد از سهامش را به انتشارات فرانسوی هچت فروخت و اجازه داد تا این کمپانی این مجموعه را ادامه دهد. این تصمیم با اعتراض شدید سیلوی و همسرش روبه رو شد.

پس از این که اودرزو تصمیم گرفت اجازه تصویرگری و نویسندگی این مجموعه را به دو چهره دیگر فرانسوی واگذار کند، دختر او در شکایتی به سال 2011 ادعا کرد پدرش در شرایط ناتوانی روانی به ادامه انتشار این مجموعه تن داده است.

در واقع سیلوی نیز سهم خود را در سال 2011 به این انتشارات فروخت و در برابر 13 میلیون یورو دریافت کرد، اما یک ماه بعد با شکایت به دادگاه اعلام کرد از ضعف پدرش سوء استفاده شده است.

سال پیش اودرزو و همسرش با صدرو بیانیه‌ای اعلام کردند دختر و دامادشان به دنبال مصالحه نیستند و آنها با شکایت خود قصد دارند به سیلوی اودرزو و همسرش بفهمانند که اجازه ندارند با خالق واقعی این مجموعه، چنین رفتار کنند.

اما همین شکایت سوء استفاده از ضعف اودروز روز جمعه در دادگاه رد شد و به این ترتیب روشن شد که سیلوی حق دخالت در تصمیم گیری‌های پدرش را نداشته است.

جدیدترین کتاب از مجموعه کتاب‌های مصور «آستریکس» پس از هشت سال، سال 2013 به بازار آمد و با اقبال بسیار روبه رو شد. این کتاب همزمان در 15 کشور و با شمارگان پنج میلیون نسخه به منتشر و به عنوان پدیده سال فرانسه شناخته شد.

این کتاب با عنوان «آستریکس و پیکت‌ها» سی و پنجمین کتاب از این مجموعه کتاب‌ مصور فرانسوی است. کتاب جدید به قلم ژان-ایو فری و به تصویرگری دیدیه کنراد، اولین تجربه خلق این مجموعه بدون خالقان اولیه آن بود.

از مجموعه «آستریکس» بیش از 352 میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته و به بیش از 110 زبان و لهجه ترجمه شده است. این کتاب به عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مصور جهان شناخته می‌شود.

 

کد خبر 2378959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha