۲۵ آبان ۱۳۸۴، ۱۰:۰۳

روز گذشته

هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان برگزيدگان خود را شناخت

روز گذشته و در سومين روز از برگزاري هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان ، نفرات برتر رشته هاي مختلف اعلام و جوايز خود را دريافت كردند .

به گزارش خبرنگار فرهنگ وادب مهر، در ابتداي اين مراسم جعفر ابراهيمي(شاهد)، دبير هفتمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان در بيانيه‌اي اظهار داشت: بسياري از كودكان و نوجوانان كشور ما روستايي يا از شهرستان‌هاي محروم هستند. مخاطبان ما عملا گروه اندكي از بچه‌هاي تهراني و احياناً بچه‌هاي مرفه شهرستاني بوده و ساير كودكان از دايره مخاطبان بيرون ‌اند پس  چرا بيشتر جشنواره‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي- هنري در پايتخت و يا در شهرهاي بزرگ برگزار مي‌شود و چرا امكانات فقط در مناطق غيرمحروم تقسيم مي‌شود؟ 

در ادامه اين مراسم نفرات برگزيده جشنواره معرفي و ذيل جوايز خود را دريافت نمودند: 

در بخش مقالات علمي، هيات داورات متشكل از مجيد عميق، محمود سالك و مجيد جلالي‌نيا، در بخش كودك و نوجوان اثري را شايسته جايزه يا لوح تقدير نشناختند. اين داوران در بيانيه خود اعلام كردند: با توجه به تلاشي كه دست‌اندركاران نشريه كاوش در ارايه مقالات يكدست و منسجم علمي انجام داده‌بودند اين ويژگي در همه شماره‌هاي نشريه مذكور به خوبي مشهود و ملموس بود و نيز با توجه به سطح يكسان و برابر مقالات كه كار انتخاب مقالة برگزيده را امري دشوار و غيرممكن مي ‌ساخت، هيات داوران لوح افتخار و دوعدد سكه بهارآزادي ‌را به  افشين  دانش‌نژاد سردبير نشريه  كاوش ، اهدا كرد. 

به گزارش مهر،در بخش داستان مخاطب، هيأت داوران متشكل از  جعفر ابراهيمي، افسانه شعبان‌نژاد و اسدالله شعباني، سه اثر زير را به عنوان آثار برتر معرفي كردند: قصه «ساعت شش» نوشته شيما عچرشاوي از شهرستان اهواز، «زندان كودكي‌ها» از سارا تاجديني و «موي سفيد بابا» از لعيا اعتمادي مورد تشويق و تقدير قرار گرفتند و لوح افتخار و يك عدد دوربين عكاسي به نويسنده داستان" ساعت شش" اهدا. همچنين از ميان 51 نشريه‌اي كه در سال 82-83 به چاپ آثار مخاطبان پرداخته‌اند، نشريه سروش نوجوان توسط هيات داوران به عنوان نشريه برتر در اين زمينه معرفي ‌شد. 

. در بخش شعر مخاطبان محمود پوروهاب، اسدالله شعباني و بابك نيك‌طلب، شعر «نشاني خيالي»، سروده شادي خوشكار را به عنوان اثر برگزيده و دريافت كننده لوح افتخار و دوربين عكاسي انتخاب كردند.

همچنين از ميان نشريه‌هايي  كه آثار مخاطبان به نحوي در مطالب و متن صفحات آنها گنجانده شده‌است، مجله كيهان‌بچه‌هاا به عنوان نشريه برتر معرفي ‌شد. 

در بخش خبر، گفتگو و گزارش، حسين قندي، فريدون صديقي و حسن احمدي، لوح زرين به همراه 3 سكه بهار آزادي را به نفيسه مجيدي‌زاده، نويسنده گفتگو با مرتضي حاجي (وزير سابق آموزش و پرورش) كه در نشريه دوچرخه چاپ شده اهداشد.          

به گزارش مهر، در بخش متون مذهبي،‌هيات داوران ضمن تقدير از آثار ارزشمند نفيسه مجيدي‌زاده، كامران شرفشاهي و صديقه مبين سيرجاني، لوح زرين و سه سكه بهار آزادي اين دوره از جشنواره را به‌خاطر مجموعه‌ آثار، بخصوص مقالات حادثه ايمان، رنگ در رنگ و رؤيايي در باران در نشريه باران، به شيوا خليلي اهدا كرد. 

در بخش طنز، هيأت داوران داستان پيوسته تصويري(كميك‌استريپ) «فرداي پرماجرا» كار مانا نيستاني، چاپ شده در نشريه دوست كودك را شايسته دريافت لوح افتخار و 2 سكه بهار آزادي دانست و از پنج اثر ديگر تقدير كرد. 

در بخش مقالات ادبي-هنري، ضمن تقدير از 5 اثر راه‌يافته به بخش نهايي، لوح سپاس به همراه يك سكه بهار آزادي به مناف يحيي‌پور، به خاطر مقاله «نه تو همان آدمي...»، فريبا خاني، به‌خاطر «كفش‌هاي با شخصيت، كفش‌هاي بي‌شخصيت»، آناهيتا خطيبي، به‌خاطر نوشته «جشن‌هاي دي‌ماه»، آتوسا رقمي، به‌خاطر نوشته‌ «اين پسر بچه پدربزرگ من است» كه همگي در نشريه دوچرخه چاپ شدند اهدا كرد. همچنين هيات داوران در اين بخش نشريه دوچرخه را به عنوان نشريه برتر معرفي كرد. 

 در بخش سرمقاله و يادداشت، ضمن تقدير از 7 اثر، لوح افتخار و 2 سكه بهار آزادي به سپيده رحمان پورعراقي، به خاطر اثر «قطره‌هاي رنگي» در نشريه باران اهدا و نشريات باران و كيهان‌بچه‌ها به عنوان نشريات برتر اين بخش معرفي شدند. 

در رشته داستان تأليفي در بخش كودك، لوح زرين به همراه 3 سكه بهار آزادي به سرور كتبي از مجله سروش كودكان اهدا شد و هيأت داوران اين نشريه را برترين نشريه اين بخش‌ دانست. 

در بخش داستان نوجوان، ضمن تقدير از فرهاد حسن‌زاده، داوود اميريان، شهرام شفيعي و مريم حاجيلو، لوح زرين و 3 سكه بهار آزادي را به هادي حكيميان بخاطر اثر «ننه باجي» در نشريه سلام بچه‌ها اهدا كرد. 

در بخش عكس از ميان عكاسان بزرگسال از بابك صديقي و زهره سليماني براي عكس‌هاي نشريه دوچرخه و امير محمد لاجورد به‌خاطر عكس‌هاي نشريات دوچرخه و دوست، جايزه اول خود را به امير محمد لاجورد بخاطر عكس‌هاي نشريه دوست نوجوان اهدا كرد.  در بخش عكاسان نوجوان نيز محمدرضا حبشي، براي عكس نشريه پوپك شايسته دريافت جايزه دوم شناخته شد. 

در رشته شعر، در بخش شعر كودك، جايزه سوم هيات داوران به ناصر كشاورز، به‌خاطر سرودن شعر «مداد كوتاه» چاپ شده در نشريه رشد دانش‌آموز اهدا شد. در بخش شعر نوجوان، جايزه نفر دوم به آتوسا صالحي، سراينده شعر «ديروز» چاپ شده در نشريه سروش نوجوان اهدا شد. در اين بخش از چهار شاعر ديگر نيز تقدير به عمل آمد. 

در بخش ترجمه، هيأت داوارن جايزه نفر اول به سپيده خليلي، به‌خاطر ترجمه داستان «وقتي كه سنگ‌ها پرنده بودند» از سروش نوجوان اهدا و اين نشريه را به عنوان نشريه برتر معرفي كرد. 

در رشته گرافيك، طراحي و طرح روي جلد، در بخش روي جلد، هيأت داوران برگزيده اول خود را نشريه كوشش از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان دانست و جايزه اين بخش را به‌طور مشترك به مهشيد مهاجر و مريم رحمتي اويني اهدا كرد. 

در بخش صفحه‌آرايي، مهشيد مهاجر و مريم رحمتي اويني به‌طور مشترك شايسته جايزه نفر دوم معرفي شدند. 

به گزارش مهر،در بخش نوجوان نيز طرح روي جلد نشريه تيك تاك اثر سياوش فاني و در بخش صفحه‌آرايي، رضا عابديني به خاطر صفحه‌آرايي نشريه كتيبه از انتشارات كانون رتبه اول را كسب كردند. در اين بخش هيچ نشريه‌اي به عنوان نشريه برتر شناخته نشد.

کد خبر 254197

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha