۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۴۷

مهر گزارش می دهد؛

حذف تدریجی طرح های دریایی بانوان از سواحل خزر

حذف تدریجی طرح های دریایی بانوان از سواحل خزر

محمودآباد - بلند مرتبه سازی و ساختمان های غول آسا در دو دهه اخیر سبب شده تا طرح های سالمسازی دریای بانوان در سواحل مازندران یکی پس از دیگری حذف شود و سهم بانوان از دریا نیز به حداقل کاهش یابد.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود دو دهه ازاجرای طرح های دریا می گذرد ولی هنوز بیشترطرحها در شرایط ابتدایی خود بسرمی برند و جذابیت لازم برای جذب گردشگر را ندارند و با رنجهای تاریخی دست به گریبانند.

با نگاهی گذرا به طرحهای سالمسازی دریا در اکثر نقاط شمال کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی، انباشت زباله در ساحل و کنار طرحهای دریا، آلودگی آب دریا که در برخی نقاط به مرز بحران رسیده، ساخت ساختمانهای بلندمرتبه در کنارطرحها که باعث کاهش طرحهای زنانه شده را می توان مشاهده کرد.

در سالهای اخیر به دلیل ساخت آپارتمان های غول آسا در حاشیه سواحل، اجرای طرح های سالمسازی دریا ویژه بانوان به کمترین حد خود رسید و باعث می شود خانواده ها به خارج از طرحها بروند.

همچنین سالانه شماری از هموطنان جانشان را در دریا از دست می دهند، این درحالیست که آگاهی بخشی باید درابتدای ورودی شهرها آغاز شود تا گردشگران با خطرات دریا آشنا شوند و باید از شهرداران سئوال شود چرا در کنار ساحل مجوز ساختمانهای بلند داده اند.

کمتر از چند روز به اجرای طرحهای سالمسازی دریا باقی مانده و آرام آرام به تعطیلات نزدیک می شویم و هزاران خانواده از اقصی نقاط کشور برای بهره مندی ازطبیعت زیبا و سواحل دریا راهی شمال می شوند و دراین بین طرحهای سالمسازی دریا باهدف استفاده مناسب از دریا وحفظ جان گردشگران برپا می شود که نقش مهمی دررضایتمندی آنها دارد.

دریا

کمبود امکانات لازم ازجمله مواردی است که کم و بیش می توان دراکثر طرحها دید، علاوه برآن کمبود ناجیان غریق، ظرفیت محدود طرحها که پاسخگوی جمعیت میلیونی گردشگران نیست و پارکینگ، استراحتگاه امن از جمله نیازهای گردشگران تابستانی است.

محمودآباد با ۳۰ کیلومتر نوار ساحلی، راههای دسترسی فراوان به ساحل، نزدیکی به پایتخت و عوامل دیگرهمیشه از انتخابهای اول مسافران تابستانی است.

 در سالهای گذشته آمارغریق دراین شهرستان بالا بود که باانجام تمهیداتی روبه کاهش گذاشت.

سیف اله فرزانه فرماندار محمودآباد در گفتگو با خبرنگار مهر در حاشیه کمیته پیشگیری ازمغروغین شهرستان با اشاره به کاهش غریق در سال گذشته بدلیل عدم زیرساختهای گردشگری، ساحل آزاد و قابل دسترسی، حجم گسترده مسافرو...  مدیریت سواحل رانیازمندبسیج همگانی دانست.

فرماندار محمودآباد از کاهش۶۰  درصدی غریق درسال گذشته خبر داد و خواستار تلاش بیشتر برای کاهش این آمارشد وافزود: در محمودآباد ۵۸ راه دسترسی به دریا و در سرخ رود ۳۸ راه دسترسی به دریا با تعداد ۲۰۰ ناجی غریق داریم که مسئولیت حفظ جان مسافران را در مناطق آزاد و طرحها دارند.

فرزانه عدم توجه به فرامین ناجیان غریق، هشدارهای پلیس، شنا درمناطق ممنوعه وبی توجهی به علائم هشداری نصب شده در سواحل را از دلایل اصلی افزایش آمارتلفات ذکر کرد.

فرزانه با اعلام اینکه افزایش ساخت و ساز آپارتمان باعث کاهش طرحهای زنانه به نسبت مردان می شود گفت: در شهرستان ۱۰ طرح مردانه و۴ طرح زنانه به همراه ۱۰۷ ناجی غریق داریم.

وی تامین امکانات لازم ازجمله جت اسکی، قایق، گوی نجات و ...را در ارتقای توانمندی و سرعت درنجات غریق موثر دانست.

دریا

فرماندار محمودآباد با اعلام اینکه حتی یک غریق برای ما زیاد است به تصمیماتی که برای کاهش آمار غریق دراین شهرستان اتخاذ شده اشاره و گفت: ما برای امسال تعدادناجیان را از ۲۰۰ به ۳۰۰ ناجی رساندیم.

فرزانه یکی از مشکلات را یک شیفته بودن ناجیان که باعث خستگی آنها می شد ذکر کرد و افزود: امسال یکسان سازی نظارت و مدیریت برناجیان غریق را داریم تا نظارت مناسبی بر کار آنها حاکم باشد، ضمن انکه با دوشیفته کردن کارناجیان از خستگی آنها جلوگیری می شود.

وی یادآور شد: قبلا مسئولان طرحها خود ناجی استخدام می کردند ولی امسال ناجی ازطرف هیئت نجات غریق انتخاب و از سوی آنها کنترل می شود.

فرماندارمحمودآباد طرح منطقه بندی را یکی دیگر از ابتکارات امسال اعلام داشت و اضافه کرد: کل ساحل شهرستان را به ۱۱ منطقه تقسیم کرده و برای هر منطقه یک سرناجی تعیین و بقیه ناجیان تحت کنترل ونظارت سر ناجیان کار می کنند.

وی نصب تابلوهای هشداردهنده، نصب بنرهای آگاهی بخش با مشخصات غریق سال گذشته درهمان منطقه را ازدیگراقدامات امسال ذکر کرد.

شهردار سرخ رود نیزدر گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای پنج طرح سالمسازی درسواحل این شهر خبر داد و اظهار داشت: ۶ پلاژ در ساحل به ارائه خدمات می پردازند که همگی موظف به داشتن ناجی غریق هستند و حدود سه کیلومتراز ساحل دراختیار و حوزه فعالیت طرح دریاست که در تمام طرحها امکانات مورد نظر از جمله سرویس بهداشتی، دوش، فضای سبز، نمازخانه، کانکس هلال احمر، اورژانس ۱۱۵، نیروی انتظامی و دریابانی مستقر هستند.

سید محمدمهدی موسوی نژاد گفت: طرحها ازفردا شروع و باهماهنگی هیئت نجات غریق ناجی آزاد برای نقاط غیر طرح داریم.

دریا

وی یادآور شد: جمع آوری زباله بصورت روزانه از داخل طرحها و مناطق کور صورت می گیرد و تا پایان شهریور هر روز در ساحل به جمع آوری زباله های کوچک و تسطیح مشغول هستند.

اسماعیل خسروی مدیر روابط عمومی هیئت نجات غریق و یکی ازمجریان  طرح دریا نیز به خبرنگار مهر گفت: بخاطر بلند مرتبه سازی طرحهای زنانه یکی پس ازدیگری حذف می شوند زیرا برخی افراد در ساختمانهای بلند اقدام به فیلمبرداری می کردند.

وی اظهار داشت: از طرفی شورا از ما می خواهد قرارداد سه ماهه ببندیم درحالیکه توجیه اقتصادی ندارد و درخواست ما قرارداد چند ساله است تا با فراغ بال سرمایه گذاری کنیم.

خسروی به نقش مهم دارندگان طرحها در نجات غریق اشاره کرد و گفت: سالانه تعداد زیادی غریق از طرف دارندگان طرحها نجات می یابند واگر آنها نباشند آمارغریق بسیار بالاست.

وی عنوان کرد: ضمن اینکه در کنار طرحها دکه داران دیگری هستند که بدون مجوز و بدون مسئولیت کار می کنند و جوابگوی هیچ چیزنبوده درحالیکه ما هزینه می کنیم ولی آنها در سود ما شریکند.

خسروی به وعده مسئولین استانی اشاره کرد که قول پرداخت ۶ میلیاردتومان را دادند و گفت: تاکنون هیچ کمکی به ما نشده حتی یک سطل زباله به ما ندادند و هنوز ناجیان ما از پارسال مدت۱۱ روز حقوق طلبکارند وتا دریافت آن امسال با ما همکاری نمی کنند.

وی اظهارداشت: جهت تست و آموزش ناجیان امسال برای دوساعت استخر وابسته به آموزش و پرورش مبلغ ۵۰۰ هزارتومان درخواست کرد که درتوان ما نبوده وبرای کمک به فرمانداری مراجعه کردیم.

هرچند هرساله نسبت به سال قبل آمارغریق کمتر می شود اما همچنان مشکلاتی از جمله ظرفیت محدود طرح ها باقی است و بیشترین آمارغریق درخارج از طرحها اتفاق می افتد واین بدان معنی است که طرحها نتوانستند تمام نیازهای گردشگران رابرآورده کنند.

کد خبر 2581786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha