۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۷

پس از سال ها؛

روئیدن دوباره «گل صدبرگ» در بازار نشر

روئیدن دوباره «گل صدبرگ» در بازار نشر

کتاب «گل صدبرگ» شامل گزیده ای از شعرهای کهن ژاپن با ترجمه و تحقیق یوکو فوجیموتو و هاشم رجب زاده توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این کتاب با عنوان اصلی «مانیوء شو» دربرگیرنده سروده های امپراتورها، ملکه ها، شاهزادگان و اشراف زادگان دربارهای ژاپن است که ترجمه آن، به عنوان چهارمین عنوان مجموعه «سروده های زمانه» انتشارات جهان کتاب چاپ شده است.

مانیوء شو در تاریخ ادبیات ژاپن به معنی مجموعه برگ های بی شمار است. به علاوه این عبارت، به معنای مجموعه اعصار بی شمار نیز هست. مانیوء شو اواخر دوره تاریخی نارا (از سال ۷۵۹ _ ۷۷۸) تالیف شده است. این دوره، زمان تحول و پیشرفت اجتماعی و سیاسی چین و ژاپن بود.

در مجموعه مذکور، تعدادی از شعرهای داستانی، افسانه ها و نمونه هایی از شعر طنز درج شده است. اما ترانه های عاشقانه، اهمیت زیادی در این مجموعه دارند که در میان شان سروده های زنان شاعر، مورد توجه هستند. طبیعت و فضای بیرونی زندگی انسان، سهم مهم و تصویر برجسته ای در مانیوء شو دارد.

ترجمه مانیوء شو سال ها پیش در ایران منتشر شده بود و مترجمان آن، به مناسبت چاپ دوباره نسخه فارسی آن در مقدمه ای که ابتدای کتاب نوشته اند، آورده اند: «چاپ نخست «گل صد برگ» (۱۳۷۲) که با تدارک و تلاش فراوان آغاز، و قطعه های انتخاب شده از مانیوءشو با خوشنویسی یکی از استادان نامور ژاپنی و پارسی گردانده آن هم به خط نستعلیق آماده شده بود، فرجام غم انگیزی یافت. نادرستی های چاپی در ۸۰ صفحه حروفچینی شده آن به شماری بود که در عرف نشر کتاب های فارسی هم بیش از اندازه و ناپذیرفتنی می نمود.»

این کتاب ۱۰۰ قطعه شعر کوتاه دارد که در پایان کتاب، شرح شعرها و مطالبی درباره شاعرانشان درج شده است.

چند قطعه از اشعار این کتاب را می خوانیم:

 

***

 

زندگی را

به چه مانند توان کرد؛

بامدادان، قایقی رانده به دریا

اثرش بر ساحل

نقش بر آب

 

***

 

آن سرو نظرکرده

کنار خور «تومو»

که یارم به نگاهش بنواخت،

سبز و برجاست، دریغ اما

دستی که نشاند آن را از دست برفت!

 

***

 

زیر این روشنی مات امشب،

همچو سوسوی چراغ

هاله چهره تابانش

بر چشمانم می خندد؛

خواب یا بیداری است.

 

این کتاب با ۱۲۰ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2584056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha