۵ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۳

ترجمه دوم از«نقب زدن به آمریکا»آمد/دوگانگی زندگی ایرانی آمریکایی

ترجمه دوم از«نقب زدن به آمریکا»آمد/دوگانگی زندگی ایرانی آمریکایی

رمان «نقب زدن به آمریکا» نوشته آن تایلر با ترجمه گلی امامی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، آن تایلر نویسنده این کتاب، متولد سال ۱۹۴۱ در مینیاپولیس است و در شهر رالی ایالت کارولینای شمالی بزرگ شده است. وی در ۱۹ سالگی از دانشگاه دوک مدرک کارشناسی دریافت کرده و سپس به دانشگاه کلمبیا رفت و در مقطع کارشناسی ارشد رشته مطالعات روسی ادامه تحصیل داد. تایلر رمان های زیادی در کارنامه دارد و این کتاب، هفدهمین رمان اوست.

یازدهمین رمان آن تایلر، «درس های تنفس» در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه پولیتزر شد. او که به یک مرد ایرانی ازدواج کرده، در رمان «نقب زدن به آمریکا» درباره دوگانگی و مسائل زندگی ایرانی و آمریکایی نوشته است.

آن تایلر عضو آگادمی هنر و ادبیات آمریکا و ساکن شهر بالتیمور است. این کتاب چندی پیش در سال ۹۰، با ترجمه کیهان بهمنی و عنوان «حفره ای تا آمریکا» توسط نشر افراز به چاپ رسید. این رمان ۱۰ فصل دارد و در نسخه چاپ شده نشر چشمه، در انتهای آن، گفتگویی نیز با آن تایلر درج شده است.

در قسمتی از این رمان می خوانیم:

امکان نداشت مریم بتواند چند روز بعد با کیان برود. ماه ژوئن، مراسم عقدی از راه دور برگزار کردند _ کیان در بالتیمور و پای تلفن، مریم در تهران در لباس عروسی سفید بلندش، در احاطه اقوام و دوستان. شب بعد، تهران را به قصد آمریکا ترک کرد. مادرش او را از زیر قرآن رد کرد و همه زنان فامیل اشک ریختند. باورکردنی نبود؛ از روز دستگیری او همه شان آرزوی چنین لحظه ای را داشتند.

از آن دخترایرانی هایی نبود که آمریکا کعبه آمال شان باشد. برای او و دوستان دانشگاهی اش، امریکا ناامیدی بزرگی بود _ کشور دموکراتیکی که در زمان بحران های شاه، در کمال شگفتی آن ها، از او حمایت کرده بود. در نتیجه، نیمی هیجان زده و نیمی با اکراه، عازم کشور جدیدش شد (اما در خفا، و با شرمندگی، خوشحال بود که دیگر لازم نیست در جلسات سیاسی شرکت کند.) مهم این بود که به کیان می پیوست؛ حتا نزدیک ترین دوستانش هم نمی دانستند چگونه کیان در جسم و جان او رسوخ کرده. وقتی در فرودگاه بالتیمور از هواپیما پیاده شد و کیان را در پیراهنی آستین کوتاه، که بازوهای لاغرش را آشکار می کرد، در انتظار دید، شگفت زده شد. آیا این همان مردی بود که تمام این روزها در رویاهایش مجسم می کرد؟

این کتاب با ۲۸۸ صفحه، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 2759931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha