۱۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۸

چند خبر از موسیقی

«شهر خاموش» به استاد کدکنی تقدیم شد/ انتشار فراخوان مقاله

 «شهر خاموش» به استاد کدکنی تقدیم شد/ انتشار فراخوان مقاله

تقدیم تصنیف «شهر خاموش» به استاد شفیعی کدکنی، برگزاری کنسرت موسیقی «برافشان» در فرهنگسرای نیاوران و فراخوان ارائه مقاله «نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایرانی» از جمله رویدادهای موسیقی سیزدهم تیر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تصنیف «شهر خاموش» از آلبوم «اسب و آتش» سروده استاد شفیعی کدکنی است که آرش کامور، آهنگساز این اثر در پی انتشار خبر حک شدن شعر معروفی از این استاد ادب پارسی بر دیوار شهری در هلند، آن را به وی تقدیم کرد.

شهر لیدن هلند روز پنجشنبه ۱۴ خرداد میزبان محمدرضا شفیعی کدکنی استاد دانشگاه، پژوهشگر و شاعر ایرانی بود و در حضور او یکی از شعرهایش با نام «سفر به خیر» بر یکی از دیوارهای شهر «لَیدِن» نوشته شد. در این مراسم شعر مشهور «به کجا چنین شتابان» از شفیعی کدکنی به زبان فارسی بر یکی از دیوارهای این شعر حک شد و شفیعی نیز امضای خودش را پای آن زد.

«شهر خاموش» از دیگر سروده های بسیار محبوب و مشهور این شاعر و ادیب بزرگ ایرانی است که آرش کامور در آلبوم در دست انتشار خود با نام «اسب و آتش» تصنیفی با صدای وحید تاج بر روی آن ساخته است.

آلبوم «اسب و آتش» پس از ماه مبارک رمضان در بازار موسیقی منتشر خواهد شد.

کنسرت گروه موسیقی «برافشان» در فرهنگسرای نیاوران

گروه موسیقی «برافشان» به سرپرستی هامان خلیلی، هفتم و هشتم مرداد ماه امسال کنسرتی را به خوانندگی غلامرضا رضایی در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می کند.

گروه برافشان

این کنسرت در دو بخش برگزار می شود که بخش نخست به بداهه خوانی و بداهه نوازی ساز و آواز اختصاص دارد و در بخش دوم نیز قطعاتی در دستگاه همایون از ساخته های خلیلی اجرا می شود. شعرهای این اجرا نیز از دهلوی، سعدی و یکی از تصانیف سروده ابوذر دارابی است.

سرپرست گروه موسیقی برافشان درباره تاثیر سبک زندگی و نوازندگی زنده یاد محمدرضا لطفی برای راه اندازی این گروه گفت: من با علاقه ای که به شیوه لطفی داشتم سعی کرده ام در این گروه نیز شیوه استاد را ادامه دهم. تلاش کرده ام همان گروه شیدا را البته با نگاهی نو و دیدی شخصی تر ادامه دهم.

هامان خلیلی سرپرست و نوازنده تار این گروه از شاگردان محمدرضا لطفی و خود از مدرسان تار در مکتب خانه میرزا عبدالله است. او شاگردی اساتیدی چون جلال حیدری، مرحوم مسعود خلیلی، مسعود شعاری و محمدرضا لطفی را در کارنامه هنری خود دارد.

در گروه برافشان هنرمندانی چون هامان خلیلی تار و سرپرست گروه، غلامرضا رضایی آواز، هوشمند عبادی نی، فریما موفقی کمانچه، مرجان راغب سنتور، نیره فخری عود، وحیدربیع پوردف و دایره، پویا لقایی رباب، سهیل الله دادیان تنبک، چکاد فشارکی کمانچه، مهدی دریاباری تار، فرزاد موسوی بم تار به عنوان نوازنده حضور دارند.

 فراخوان مقاله با موضوع «نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایرانی» اعلام شد

فراخوان مقاله با موضوع  «نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایرانی» با هدف انتشار کتاب حاوی مجموعه مقالات ارسالی ازسوی شهروندان به همت فرهنگسرای ارسباران اعلام شد.

علاقه مندان می توانند مقالات خودرا حداکثر تا پایان وقت اداری پنجشنبه یکم مردادماه با موضوعات (سبک شناسی نوازندگی در پیانو ایرانی، بررسی زندگی نوازندگان پیانو ایرانی، تکنیک نوازندگان پیانو ایرانی، بررسی آهنگ سازی درآثار ارکسترال نوازندگان پیانو ایرانی، نگارش ردیف موسیقی ایرانی برای پیانو، هارمونی در پیانو ایرانی و شیوه های آموزش پیانو ایرانی) به پست الکترونیک باشگاه موسیقی ارسباران ارسال کنند.

رسیتال پیانو

نتایج پس از داوری توسط اساتیدی چون سیاوش بیضایی، مهران پورمندان، محسن شهرنازدار تا ۵ مرداد اعلام و پذیرفته شدگان موظفند اصل مقالات خود را تا پایان وقت اداری پنجشنبه ۵ شهریور به پست الکترونیک باشگاه موسیقی ارسباران ارسال کنند.

همچنین «نقش پیانو در موسیقی دستگاهی ایران» در نشست تخصصی موسیقی شهریورماه با حضور اساتید، منتقدین، صاحب نظران واهالی موسیقی بررسی می شود.

کد خبر 2850997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha