۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۴۸

در نشست خبری عنوان شد؛

شرط تحقق اهداف طرح تحول سلامت/ وجود ۱۰ میلیون دفترچه بیمه مازاد

شرط تحقق اهداف طرح تحول سلامت/ وجود ۱۰ میلیون دفترچه بیمه مازاد

مدیر بخش سلامت هوشمند شرکت فناپ، موفقیت نظام سلامت کشور و دستیابی به اهداف کلان طرح تحول سلامت را نیازمند توسعه همه جانبه «سلامت هوشمند» دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید مارکلائی در نشست خبری که روز چهارشنبه برگزار شد، به وضعیت حوزه سلامت کشور با اجرای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: موضوع مدل سلامت هوشمند را در ۶۵ کشور دنیا مورد برسی قرار داده ایم و به این نتیجه رسیدیم، مادامی که طرح تحول سلامت در کشور بر بستر آی تی نباشد، قطعا نمی تواند اهداف کلی را برآورده کند.

وی بر ضرورت داشتن نظام شفاف اطلاعاتی در تمامی سطوح حوزه سلامت تاکید کرد و افزود: ایده ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای هر ایرانی، در سال ۸۶ در وزارت بهداشت پیاده سازی شد اما بنا به دلایلی هنوز به سرانجام نرسیده است.

مارکلائی با عنوان این مطلب که با داشتن پرونده الکترونیک سلامت برای هر ایرانی امکان دسترسی پزشک به سوابق بیمار فراهم می شود، ادامه داد: پزشک، بر اساس اطلاعات دسته بندی شده بیمار، می تواند نسخه تجویز کند.

مدیر بخش سلامت هوشمند شرکت فناپ همچنین از هوشمند سازی داروخانه ها در راستای طرح سلامت هوشمند نام برد و گفت: با این کار، داروخانه ها می توانند دستورات پزشک را بدون اینکه روی کاغذ آورده شود، ببینند.

وی همچنین از حذف تقلب در صدور دفترچه های درمانی با اجرای سیستم سلامت هوشمند خبر داد و افزود: بر اساس ادعای خود سازمان های بیمه گر، بیش از ۱۰ میلیون دفترچه بیمه مازاد بر جمعیت کشورمان صادر شده اشت که اگر مدل سلامت هوشمند اجرا شود، این قبیل نابسامانی ها در حوزه سلامت از بین می رود.

مارکلائی با بیان اینکه راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند، راهکاری متمایز از سیستم های اطلاعات بیمارستانی (HIS) فعلی است، گفت: قابلیت هایی نظیر مباحث مالی و بهای تمام شده، مدیریت فرآیندها، مدیریت تامین، تدارک و پشتیبانی، ارتباطات و تعاملات با بیمه های پایه و تکمیلی، ارزیابی و ارزشیابی عملکرد، مدیریت دارایی ها و عدم یکپارچگی در این راهکار پیش بینی شده که عمدتا در HIS های کنونی وجود ندارد.

به گفته وی، سیستم های اطلاعات بیمارستانی فعلی، نه تنها یکپارچه نیستند، بلکه قابلیت مدیریت هوشمند هزینه های بیمارستانی و مدیریت مصرف منابع را نیز ندارند و اساسا در هیچ بیمارستانی امکان برآورد بهای تمام شده خدمات برای مدیریت مجموعه وجود نداشته و بهای تمام شده خدمات برای بیماران را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

مارکلائی معتقد است برخی از HISهای فعلی در حوزه بالینی و حسابداری، کارکردهای قابل قبولی دارند، اما در حوزه مدیریت بهبود فرآیندهای بیمارستان، حسابداری مدیریت و یکپارچگی سیستم های درونی جهت تشکیل پرونده هوشمند بیمارستان (EMR) و همچنین تعاملات بین بیمارستانی و سامانه سپاس (HER) حرفی برای گفتن ندارند، در حالی که راهکار جامع و یکپارچه بیمارستان هوشمند فناپ تمامی این مشکلات را برطرف می کند.

به گفته وی، چشم انداز راهکار جامع و یکپارچه فناپ تنها محدود به ارائه خدمات در درون بیمارستان نبوده و پایش شاخص های سلامت و تندرستی بیمار بیش از مراجعه و هم چنین نظارت مشاوره و توانبخشی پس از ترخیص را نیز در برمی گیرد.

مدیر بخش سلامت هوشمند شرکت فناپ با بیان اینکه بیمارستان هوشمند قابلیت ها و ویژگی هایی دارد که با هیچ محصول دیگری قابل مقایسه نیست، گفت: جامعیت و یکپارچگی این محصول یکی از مهمترین فاکتورهای برتری این راهکار است ویژگی ای که هیچ یک از HISهای فعلی ندارند. یکپارچه بودن این سیستم، امکان برقراری ارتباط میان بخش های مختلف بیمارستان را به وجود می آورد و در نهایت از تحمیل هزینه های مازاد به بیمار جلوگیری می کند.

مارکلائی ادامه داد: بررسی تجربیات موفق پیاده سازی سلامت هوشمند در دنیا نشان می دهد که مدل مشارکت بخش دولتی و خصوصی در این حوزه بسیار مفید بوده است. به عنوان مثال کشور ترکیه دارای برنامه تحول بلندمدتی در این زمینه بوده و از این مدل استفاده نموده و تاکنون به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست‌یافته است. بر این اساس وزارت بهداشت کشور ما نیز توجه جدی به این مدل داشته و از سرمایه گذاری بخش خصوصی حمایت و استقبال می نماید. در این راستا بخش خصوصی فعالیت های گسترده ای در این زمینه آغاز نموده اند که از آن جمله می توان به بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی گروه مالی پاسارگاد در قم اشاره نمود.

وی افزود: فناپ با شرکت ها، سازمان ها و مجموعه های بزرگ رایزنی ها و مذاکرات گسترده ای را آغاز نموده و ان‌شاالله در هفتمین همایش بین المللی مدیریت بیمارستانی شاهد به ثمر نشستن برخی از این موارد بوده و تفاهم نامه های مورد نظر امضا و مبادله خواهد شد.

مارکلائی همچنین در ارتباط با سایر راهکارهای سیستم سلامت هوشمند، افزود: مطب هوشمند، داروخانه هوشمند، مدیریت هوشمند توزیع و لجستیک دارو، راهکار یکپارچه و هوشمند گردشگری سلامت، راهکار جامع مدیریت تندرستی هوشمند و رسانه اجتماعی (شبکه) سلامت ایرانیان از دیگر محصولات و راهکارهایی است که در نظام سلامت می توان اجرا کرد.

کد خبر 2881856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha