۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۶:۱۶

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه:

سهم کرمانشاه در توریسم سلامت کشور ۱.۵ درصد است

سهم کرمانشاه در توریسم سلامت کشور  ۱.۵ درصد است

کرمانشاه- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه گفت: سهم استان کرمانشاه در توسعه توریسم درمانی نزدیک به یک و نیم درصد از کل کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، داوود یاوری در جلسه بررسی طرح تکاپو که امروز شنبه با رویکرد بررسی فرآیند دستاوردهای این طرح در کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: رویکرد فرآیند اقدامات و دستاوردهای طرح تکاپودرسال ۹۴ با نظارت کارشناسان طی ۶ ماه کارهای مطالعاتی ثانویه انجام و از ۵۰ دسته انتخابی به ۱۰ اولویت رسید.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه افزود: دراین طرح و در بحث دینامیک اشتغال استان در سطوح استانی و منطقه‌ای و هسته ای مورد بررسی قرارگرفته و از نظر اقتصادی و جغرافیایی به بخش‌های منطقه‌ای تجارت مرزی، کشاورزی  دام و طیورو صنعت تقسیم شده است.

یاوری ادامه داد: همچنین طرح تکاپو در بخش میانی شرق تا غرب استان شامل شهرستان‌های کنگاور، سنقروکلیایی، صحنه، کرمانشاه، روانسر، دالاهو و سرپل ذهاب با محوریت فعالیت زراعت، دامداری و کشاورزی تقسیم شده است.

وی گفت: در منطقه دوم و با حمایت بخش مرزی استان با محوریت وارداتی و صادراتی و عمده فروشی در بخش شهرستان‌های گیلانغرب، ثلاث باباجانی دالاهو، پاوه و قصرشیرین بیشترین تمرکز بر بنگاه‌های توسعه توریسم است.

یاوری بیان کرد: در منطقه جنوبی و میانی استان شامل شهرستان‌های هرسین روانسر و اسلام آباد غرب در بخش صنعتی با ۵۳ زیر گروه شغلی در عرصه صنایع تبدیلی و تولیدی شناسایی شده و در بخش گردشگری سلامت ساخت محصولات شیمیایی و پرورش ماهی، تولید مرغ گوشتی و محصولات کاغذی در این طرح با نگاه ویژه مورد توجه و سرمایه گذاری هستند.

وی افزود: درهمه این دسته فعالیت‌ها امکان حضور بنگاه های متوسط بیشتراز سایر موارد فعالیت است و سهم استان در توسعه توریست سلامت نزدیک به  یک و نیم درصد برآورد می‌شود و مهمترین مشکل این زمینه جذب پذیرش توریست و سازمان دهی و برنامه ریزی ناکارآمد است.

یاوری ادامه داد: مطالعات شناختی توسط کارشناسان برای بهبود این ظرفیت‌ها و انجام سرمایه گذاری طی ۶ ماه انجام گرفته است.

در ادامه این نشست استاد اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه اظهار داشت: مباحث نظریه رشد در طی ۶۰ سال گذشته با اهداف رشد اقتصادی همراه بوده اما در فقر زدایی و اشتغال همراه نبوده است.

سهراب دل انگیزان با اشاره دانش‌های سه گانه رشد پایدار بر اساس حفظ محیط زیست گفت: همچنین رشد فراگیر در واقع نوعی از رشد اقتصادی است که اشتغالزایی مهمترین عنصر آن محسوب می شود.

برنامه‌های اشتغال با استانداردهای جهانی هماهنگ باشد

وی با بیان دیدگاه‌های رشد سنتی ادامه داد: رشد اشتغال و تولید درآمد باید با چارچوب رشد کارآمد دنبال شود و نیز نوع دیگر رشد فراگیربه آسیب شناسی مبتنی بر درمان توجه دارد که مبنای پرژوه تکاپو است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه رشد باید مبتنی بر اشتغال باشد، گفت: نرخ بی سوادی در استان ما ۳ درصد بیشتر است و در این زمینه آموزش‌ها و مهارت‌ها مبتنی بر نیروی انسانی ماهر نمی باشد و مدرک گرایانه است.

وی با اشاره به اینکه اشتغال و برنامه ها ناهماهنگ با استاندارد جهانی است، گفت: همچنین اکثر سرمایه گذاری هم بدون توجه به بازار تقاضا و عرضه است.

دل انگیزان گفت: طرح تکاپو در مبحث کلان و منطقه‌ای مطرح است و با سنجش های متعدد توسعه، بررسی‌های رشد را انجام می دهد و در این راستا آسیب شناسی رشد باید معطوف به درمان باشد.

وی گفت: استان‌های اصلی و فعال در عرصه گردشگری سلامت به ترتیب شامل تهران، مشهد، اصفهان، شیراز تبریز و کرمانشاه است.

۴۰ درصد اشتغال استان کرمانشاه رسمی است

این کارشناس گفت: ۴۰ درصد اشتغال استان کرمانشاه رسمی است و تولیدات استان در بخش تولید ماهی با بیش از ۳۰ هزار تن به ظرفیت‌های خوبی رسیده و در این زمینه در سال ۸۶ ظرفیت تولید مرغ گوشتی ۲۰ هزار تن بود و امسال ۵۰ هزار تن افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تولید محصولات کشاورزی باید منابع طبیعی ارتقا داه شود، افزود: با برنامه ریزی مناسب در طرح تکاپودر سال ۲۰۱۶ باید ۲ هزار نفر از ۲۰ هزار نفر گردشگر درمانی تعریف شده را  داشته باشیم و دراین عرصه ایجاد اعتماد به نفس در برنامه ریزی افزایش پیدا کند.

دل انگیزان اظهار کرد: جهت پیشبرد طرح تکاپو و جذب گردشگر باید مراکز خدمات مدیریت گردشگری با اعتبارات بالغ بر ۱۰۰ هزار دلار احداث شود و بخش های خصوصی و دولتی پای کار باشند.

وی بیان کرد:  با دیدگاه برنامه ریزی دراین طرح از ۸۰۰ تخت تا سال ۹۸ در بیمارستان‌ها برای خدمات درمانی ۱۰۰ تخت با ۳۰ هزار دلار و استاندارد های لازم تا پایان سال ۲۰۱۶ تهیه شود.

دل انگیزان با تاکید بر توجه به ارتقا مهارت های خدماتی و درمانی برای توسعه گردشگر سلامت، گفت: همچنین نمایشگاه معرفی توانمندی پزشکان استان در کلار و سلیمانیه  با اعتبارات ۵۰هزار دلار باید مورد بررسی و زیرساخت سازی قرار بگیرد و ۲۰ هزار گردشگر درمانی تا سال ۹۸ جذب شود.

کد خبر 3031671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha