به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای با هدف تشریح برنامهةای این بنیاد در سال ۹۵ پیش از ظهر امروز سهشنبه ۱۴ اردیبهشتماه در محل ساختمان مرکزی بنیاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست قدوسی ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) گفت: گزارش عملکرد بنیاد در سال ۹۴ پیش از این در قالب دفترچهای تدوین شده و در دسترس اهالی رسانه قرار دارد و به همین دلیل این نشست را بیشتر به برنامههای سال جاری اختصاص خواهیم داد.
قدوسی ادامه داد: به جرأت میتوان گفت این برای اولین بار است که بنیاد ملی بازیهای رایانهای بعد از نزدیک به ۸ سالی که از عمر آن میگذرد، سال خود را با برنامه آغاز میکند. واحد توسعه و سرمایهانسانی در بنیاد سعی کردهاند با بررسی نیازهای صنعتی بازیسازان و خانوادهها به ارزیابی دقیقی از اولویتهای ما در این عرصه دست پیدا کنند و با توجه به بودجه محدودی هم که در اختیار داریم سعی کردیم برای سال جاری با بودجهریزی کاملا عملیاتی پیش برویم. به همین دلیل هم امروز میتوانیم بگوییم که در طول سال جاری چه کارهایی انجام خواهیم داد.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ادامه با اشاره به «جریانسازی، حمایت و نظارت» به عنوان سه وظیفه اصلی این بنیاد به تشریح برنامههای سال ۹۵ در این سه حوزه پرداخت.
تلاش برای برقراری ارتباط با جامعه بینالملل
قدوسی درباره جریانسازی گفت: با توجه به رفع تحریمها این خلاء احساس شد که ما هیچ راهنمایی برای ورود سرمایهگذاران خارجی در حوزه بازیهای رایانهای نداریم و به همین دلیل برقراری ارتباط با جامعه بینالملل را در دستور کار قرار دادهایم و در همین راستا کتابی پیرامون کسب و کار در بازار بازیهای رایانهای ایران در دست تدوین است. این کتاب در آیندهای نزدیک در اختیار اتاق بازرگانی سایر کشورها و دیگر مراکز اقتصادی قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در این کتاب قوانین بازیسازی در ایران و نکات محتوایی لازم در این زمینه به طور کامل تبیین شده تا فعالان خارجی بتوانند از طریق آن آشنایی بیشتری با بازار ایران به دست بیاورند.
قدوسی در ادامه به برگزاری دو کنفرانس بینالملل در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: اسفندماه امسال شاهد برگزاری یکی از بزرگترین رویدادها در حوزه بازیهای رایانهای در برج میلاد خواهیم بود. کنفرانس TGC (تهران گیم کانکت) رویدادی است که تلاش داریم تبدیل به محیطی برای درک بینالمللی بازر بازیهای رایانهای در ایران شود.
وی به دیگر کنفرانس این بنیاد در سال جاری هم اشاره کرد و گفت: کنفرانس بینالمللی بازیهای جدی هم پاییر امسال برگزار خواهد شد. بازیهای جدی با رویکردهایی همچون آموزش، درمان و امور دیگر امروزه اهمیت بالایی در بازار بازیهای رایانهای پیدا کرده است و برگزاری این کنفرانس کمک خواهد کرد تا این حوزه مورد توجه نهادهای مختلف در ایران هم قرار بگیرد.
برگزاری مسابقات بازیسازی میان انستیتو ملی بازیهای رایانهای ایران و بازیسازان ترکیه و پاریس و برگزاری مسابقات استانی بازیسازی از تابستان امسال در دانشگاههای کشور از دیگر برنامههای بنیاد ملی در سال جاری خواهد بود.
حمایت از گیمرها
قدوسی در ادامه به حمایت مادی و معنوی از گیمرها اشاره کرد و گفت: گیمرها در سالهای قبل غالبا در برنامههای حمایتی مغفول میماندند اما امسال برنامه مفصلی برای حمایت از این گروه و تعریف هویت مشخص برای آنها در نظر گرفتهایم.
مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای همچنین از تحلیل و تخمین بازار بازیهای رایانهای خبر داد و گفت: این پویش تا ۱۱ خردادماه به اتمام میرسد و از ابتدای تیرماه نتایج آنرا منتشر خواهیم کرد. آمار موجود امروز مربوط به پویش سال ۹۲ است و امسال اطلاعات ما در این زمینه به روز خواهد شد. در کنار این پویش، پیمایش مستقلی هم با موضوع بازیهای مبایلی صورت خواهد گرفت.
قدوسی در ادامه از انتشار نشریه تخصصی مطالعات بازی به عنوان اولین ژورنال تخصصی پژوهشی در ایران در حوزه بازیهای رایانهای خبر اد و گفت: این نشریه از برج چهار به صورت منظم منتشر خواهد شد و برای همه دانشگاهها و محافل تخصصی ارسال میشود.
وی به فرآیند طراحی شده برای رونمایی از بازیهای رایانهای براساس «شایستهسالاری» هم اشاره کرد و گفت: بر اساس این طراحی هر ماه یک بازی با تشخیص و انتخاب بازیسازان و مخاطبان برای رونمایی انتخاب میشود تا فرآیند آن کاملا شفاف باشد و این شائبه پیش نیاید که بنیاد تنها برای بازیهای تولید خود آئین رونمایی برگزار میکند.
آموزش به خانوادهها در سراهای محله، برگزاری نمایشگاههای محلی در نقاط مختلف تهران، آموزش نیروهای امور تربیتی در آموزش و پرورش با همکاری ستاد مبارزه با بازیهای غیرمجاز و نیز تلاش برای ایجاد رشته بازیسازی رایانهای در مقطع ارشد دانشگاه آزاد از دیگر برنامههایی بود که مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای در فهرست برنامههای سال ۹۵ به آن اشاره کرد.
تجهیز سه دانشگاه معتبر برای پژوهش در حوزه بازیهای رایانهای
کریمی قدوسی در ادامه نشست به برنامههای بنیاد در حوزه «حمایت» پرداخت و ابتدا به طراحی سامانهای تحت عنوان «چه جوری؟» با هدف ایجاد فضایی برای گفتگو و تعامل مستفیم بازیسازان با یکدیگر اشاره کرد.
وی به برنامهریزی برای تجهیز سه دانشگاه معتبر در جهت تبدیل شدن به مراکز پژوهشی در حوزه بازیهای رایانهای اشاره کرد و گفت: در این زمینه توافقات با دانشگاه تهران به مراحله نهایی رسیده و هنوز دو دانشگاه دیگر مشخص نشدهاند.
طراحی سامانه «سیجی جایز» با هدف بازاریابی برای فعالان حوزه بازیهای رایانهای و نیز رونمایی از سامانهای آموزشی با هدف ارائه محتوای آموزشی به بازیسازان از دیگر برنامههای حمایتی بنیاد برای سال جاری خواهد بود.
کریمی قدوسی همچنین از حمایت هدفمند از پایاننامههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خبر داد و گفت: این جنس حمایتها تا پیش از این هیچ گاه هدفمند نبوده و برای اولین بار برای این منظور بودجهای در نظر گرفتهایم تا ۵ پایاننامه کارشناسی، ۱۰ پایاننامه ارشد و ۱۰ پایاننامه دکترا را به صورت مستقیم مورد حمایت قرار دهیم.
طراحی بستههای حمایتی برای میزبانی بازیهای ایرانی آنلاین هم از دیگر برنامههای بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای سال ۹۵ خواهد بود.
سومین حوزه تبیین برنامههای بنیاد حوزه «نظارت» بود که کریمی قدوسی در این بخش به رونمایی از سامانه مشاوره تلفنی و اینترنتی به خانوادهها در راستای استفاده صحیح از بازیهای رایانهای در پاییز امسال اشاره کرد.
وی همچنین گفت: از مصوبات شورایعالی فضای مجازی هم انتظار داریم که با گرفتن تخفیف از صداوسیما و شهرداری به منظور تبلیغ بازیهای رایانهای موافقت شود.
ادامه نشست خبری مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای به پرسش اهالی رسانه اختصاص داشت که قدوسی در این بخش و در پاسخ به سوالی درباره حمایت از بازیهای قرآنی گفت: براساس برنامهریزیای که داشتهایم بازیهای قرآنی از مزیت ویژهای براای بهرهمندی از تسهیلات کمبهره ویژه بازیسازان برخوردار خواهند بود.
وی به برگزاری قطعی جشنواره ششم بازیهای رایانهای هم اشاره کرد و گفت: با بخش خصوصی برای برگزاری نمایشگاه وارد مذاکره شدهایم و تازهترین خبر در این باره این است که امکان اجاره مصلا به دلیل پر بودن برنامه آنها میسر نشده و شاید بتوانیم اسفندماه این نمایشگاه را در برج میلاد برگزار کنیم.
نمیتوانیم با بودجه خودمان نمایشگاه برگزار کنیم
کریمی قدوسی تصریح کرد: با توجه به شرایط مالی بنیاد ما نمیتوانیم با بودجه خودمان نمایشگاه برگزار کنیم و حالا که بخش خصوصی پای کار آمده است باید ببینیم چه زمانی برای برگزاری این رویداد به توافق خواهیم رسید.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: یکی از بزرگترین اتفاقات امسال تحقق وعدهای است که من در سال ۹۳ مطرح کردم و آن برنامهریزی برای افتتاح بزرگترین بازار دیجیتال عرضه بازیها خواهد بود که این بازار در بهمن یا اسفند امسال رونمایی خواهد شد. تحلیل ما این است که رونمایی از این بازار بزرگترین اتفاق در این عرصه محسوب میشود.
مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای در پاسخ به سوال دیگری درباره تعداد هولوگرامهای استفاده شده از سوی ناشران در سال گذشته گفت: ما در سال ۹۲ نزدیک به ۱۸ میلیون هولوگرام برای بازیهای رایانهای به ناشران دادیم که این آمار در سال گذشته به ۷ میلیون ۶۰۰ هزار رسید. این نشان دهنده واقعیتی است که در کف بازار در جریان است و ما باید به جای عرضه فیزیکی به فکر ساماندهی بازارهای دیجیتال در حوزه بازیهای رایانهای باشیم.
وی همچنین درباره تأخیر در صدور مجوز بازیها هم به زمانبر بودن این فرآیند به نسبت یک فیلم سینمایی اشاره کرد و گفت با توجه به طراحی سامانه اطلاعرسانی همه ناشران میتوانند از لحظه تحویل بازی با بنیاد تا زمان صدور مجوز گامبه گام در جریان مراحل کار قرار بگیرند و شاید اینگونه دیگر شائبهای به وجود نیاید.
افزایش ۱۰ درصدی بودجه بنیاد در سال ۹۵
به گفته قدوسی در حال حاضر به صورت اسمی ۱۲ ناشر بازیهای رایانهای در کشور وجود دارد که به صورت واقعی ۶ شرکت فعال هستند.
میزان بودجه بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای تحقق برنامههای اعلام شده هم سوال یکی دیگر از رسانهها بود که قدوسی در پاسخ به آن گفت: بودجه ما در سال گذشته ۵ میلیارد تومان بود و از این میزان ۴ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد. امسال و روی کاغذ بودجه درنظر گرفته شده برای بنیاد ۱۳ میلیارد تومان است که افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی را نشان میدهد اما هنوز این بودجه نهایی نشده و مشخص نیست چه بخشی از آن تخصیص داده شود. در هر حال ما با توجه به همین افزایش بودجه برنامهریزی خود را انجام دادیم و امیدواریم در این زمینه با مشکل تخصیص اعتبار مواجه نشویم.
نظر شما