۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۹:۰۴

ماهنامه جهان کتاب وارد بیست و یکمین سال انتشار شد

ماهنامه جهان کتاب وارد بیست و یکمین سال انتشار شد

با چاپ شماره جدید ماهنامه جهان کتاب، انتشار این ماهنامه وارد بیست و یکمین سال انتشار خود شد.

به گزارش خبرنگار مهر، با چاپ شماره جدید ماهنامه جهان کتاب، انتشار این مجله ادبی وارد بیست و یکمین سال چاپ خود شده است.

در آغاز اين شماره که همزمان با روزهای برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به چاپ رسید، گزارشی از گراميداشت بيستمين سال انتشار جهان‌كتاب آمده است.

پس از آن، پرويز دوايی اين بار در قسمت دیگری از مقالات «نامه‌ای از پراگ» با عنوان «خرازی فرشته»، گشت‌و‌گذاری در دو نوشت‌افزار‌فروشی دارد؛ يكی در جوار كتابخانه مركزی پراگ و ديگری در محله‌ای قديمی در حوالی بازار تهران.

«حسين منزوي: خوشا عشق، خوشا شعر» مقاله‌ای از كاميار ‌عابدی است که به مناسبت هفتادمين سال تولد شاعر منتشر شده است. در اين مقاله ضمن مروری بر زندگی ‌و ‌آثار منزوی، نويسنده به تحليل شعرها و نقدهايی كه او بر سروده‌های ديگران نوشته، پرداخته است.

در ادامه، مقاله‌ای از آرش‌اخوت آمده است با عنوان «انديشه به مثابه نقل‌قول مستقيم و غيرمستقيم يا اين يك مقاله نيست». اين نوشته نقدی است بر پديده «مقالات تخصص» يا به اصطلاح مقالات آكادميك و تفاوت مقاله علمی و جستار، با درنگی بر وضعیت آشفته‌ای كه بر مقالات دانشگاهي ايران حاكم است.

فرّخ‌ اميرفريار در مقاله بعدی این شماره جهان کتاب، با عنوان «گفت‌و‌گويی فرح‌انگيز درباره كتاب»، به معرفيِ «از كتاب رهايی نداريم» (گفت‌و‌گوی اومبرتو اِكو و ژان‌كلود كريِر) با ترجمه مهستی بحرينی پرداخته است.

 مطلب بعدی، «هفت منظومه پهلوانيِ پيروِ شاهنامه» نقد مفصلی بر كتاب هفت منظومه حماسی است كه به تصحيح و تحقيق رضا ‌غفوری منتشر شده است. مقاله «نكته‌های ناگفته و نكته‌های ديگر» از محمد‌مهدی مقيمی زاده هم به بررسی كتاب نكته‌های ناگفته؛ مجموعه يادداشت و نقد ادبی از مهران افشاری اختصاص دارد. در مطلب بعدی، حميد تنكابنی كتابِ از درياي معارف مولانا از احمد كتابي را بررسي كرده است. معصومه ‌علي‌اكبری نيز در مقاله‌ای با نام «مردم در ميدان سياست»، به كتاب مردم در سياست ايران از يرواند آبراهاميان پرداخته است.

«افسرانِ ما» عنوان مقاله‌ بعدی این شماره جهان کتاب، از كاوه بيات است که در معرفی كتاب «آخرين سقوط آريايی‌ها»، نوشته شده است. این کتاب خاطرات سرهنگ نصرت‌الله توكلی نيشابوری، اولين رئيس ستاد كل ارتش پس از انقلاب را در بر می گیرد، كه در امريكا به چاپ رسيده است.

در صفحات بعدی، يزدان منصوريان كتاب بيماری نوشته هاوی ‌كارل با ترجمه احسان كيانی خوان را بررسی كرده و در آن از پديدارشناسی تجربه‌ای به نام «بيماری» سخن گفته است.

«عمر دوباره» هم عنوان نوشته‌ای از مرتضی ‌هاشمی پور است که در معرفی كتاب راه ننوشته (گفت‌و‌گوی علی اكبر ‌شيروانی با قاسم ‌هاشمي‌نژاد) نوشته شده است. ناهيد ‌كبيری مقاله نویس بعدی این مجله است که مطلبی با عنوان «درباره كتابِ از روزگار رفته: چهره‌به‌چهره با ابراهيم گلستان» را برای این شماره نوشته است. حسين محيی هم در مقاله «همپای دوربین در چهارگوشه این سرزمین» به چهار كتاب از مجموعه «سفر در ايران» پرداخته است. این مجموعه کاری است از منوچهر‌ طيّاب مستندساز؛ با عكس‌های اسعد نقشبندی به همراه سی.دی فيلم‌های آن‌ها. عنوان‌های اين كتاب‌ها «دريای پارس»، «همراه باد در دل تنهايي كوير»، «البرز: زادگاه فرهنگی به قدمت تاريخ» و «زاگرس: گاهواره تمدن كهن» است.

این شماره ماه نامه جهان کتاب در ادامه، دو اثر از فريدون رهنما و پنج كتاب از مجموعه داستان‌های «پنج‌تايی ها» را توسط محمد زين‌الديني مورد نقد و بررسی قرار داده است. «گئورگ مورگنشتیِرنه» هم مقاله‌ای در معرفی خاورشناسی نروژی و متخصص زبان‌های هند و ایرانی با همین نام است. نویسنده مقاله، فردریک توردارسن و مترجم آن پیام شمس‌الدینی است.

سهیلا صارمی در مقاله «رازِ آوازِ پرنده قفس» از مایا آنجلو، شاعر سیاه‌پوست امریکایی، سخن گفته و مخاطب را با زندگی و آثار او آشنا می‌کند. در این مقاله، همچنین برگردان چند سروده از مایا آنجلو را به قلم نویسنده _ شاعر این نوشته می خوانیم. سپس در بخش ششم از سلسله مقالاتِ «نام‌های آثار ادبی از کجا آمده‌اند؟» (نوشته گری ‌دِکستِر با ترجمه پرتو شریعتمداری) به نمایشنامه مرغ دریایی اثر آنتون چخوف و سفرهای گالیور اثر جاناتان سویفت پرداخته شده است.

«الفبایم را جدّی بگیر» از پریناز موسوی، «عاشقی با ژاکت سفید» از مژگان قاضی‌راد، «گزنه» از حسن فرهنگ‌فر، «نگهبان تاریکی» از مجید قیصری و «وقت سایه‌ها» ازمحمود فلکی هم کتاب هایی هستند که در بخش بعدی، «هزار و یک داستان» به قلم زری نعیمی بررسی شده اند.

سایه اقتصادی‌نیا نیز در صفحات «وقت شعر» این شماره، این دفترها را بررسی کرده است: «آن زن که یونان من است» از حسین بینایی‌راد؛ «باران که بیاید» از فرهاد عابدینی؛ «به احترام سی و پنج سال گریه نکردن‌» از حامد ابراهیم‌پور.

در ادامه، معرفی کوتاه چند اثر آمده است؛ از جمله اطلاعات سیاسی – اقتصادی (شماره ویژه استاد محمد‌امین ریاحی)؛  آذریزدی شیفته کتاب/ حسین مسّرت؛ باستان‌شناسی کتاب مقدس: نگاهی نو به تاریخ قوم یهود و منشأ کتاب‌های مقدس آن/ ‌ایسرائیل فینکلشتاین و نیل آشِر سیلورمن، ترجمه سعید کریم‌پور؛ کیفی‌پژوهی/ خلیل میرزایی؛ آن‌که یافت می‌نشود.../ میرحسن وَلَوی؛ شعله آه: قصه عاشقانه ملک محمد و شمس بانو؛ گفت‌وگو با وودی آلن/ ریک لکس، ترجمه گلی امامی؛ فقط با یک گره/ محمد میلانی؛ جهنم سوت و کور است/ سوزانا تامارو، ترجمه حسین امین.

پس از «تازه‌های بازار کتاب» به قلم فرّخ امیرفریار، پایان‌بخش این شماره، نوشته‌هایی در گرامیداشت درگذشتگان عبدالرضا هوشنگ مهدوی، مصطفی اسلامیه و کریم اصفهانیان است. 

کد خبر 3660222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha