۱۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۳۹

کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی در قم برگزار شد

کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی در قم برگزار شد

قم - دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و با همکاری تعدادی از نهادهای فرهنگی و علمی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی با همکاری مسجد مقدس جمکران، جامعه المصطفی العالمیه، مؤسسه رویش اندیشه معرفت و مؤسسه فرهنگی سفیران مبین در دو نوبت صبح و عصر پنج‌شنبه در سالن شهید عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

در دو نوبت صبح و عصر این همایش سه پنل تخصصی و علمی برگزار شد و مقالاتی از جمله بررسی تطبیقی اصول اخلاق در اسلام و مسیحیت، جایگاه شناسی توبه و استغفار در نهج‌البلاغه، فرهنگ دینی و عرفان اسلامی، تبیین رویکرد منطقی ملاصدرا در مواجهه با گزاره‌های اخلاقی، نگاهی دوباره به اخلاق یادگیری الکترونیکی و بررسی و مقایسه ابعاد و مراتب خودآگاهی در نظر سهروردی و ملاصدرا ارائه شد.

جایگاه دین در ادبیات پایداری ایران و لبنان، مقایسه مفهوم محبت در قرآن و عهدین، نقد کتاب اصول مذهب الشیعه در مسئله تکفیر صحابه در منابع شیعه، بررسی آموزه‌های تربیتی پیامبر اسلام و تأثیر آن بر سبک زندگی اسلامی از دیگر مقالاتی بود که در این کنگره ارائه شد.

پاسداشتی از مقام علمی استاد عقیقی بخشایشی، تغییر شیوه اعدام در قصاص نفس با رویکرد اهدای عضو، بررسی مباحث فقهی ولایت فقیه، سازماندهی نظام تربیت عاطفی بر اساس آموزه‌های قرآنی، تأثیر فرهنگ عاشورا بر ادبیات فارسی، بررسی اوضاع دینی فرهنگی شیعیان در هندوستان، تمدن نوین اسلامی؛ بایدها و نبایدها و عناصر هویت دینی مهم‌ترین سرچشمه‌های معنایی شعر دفاع مقدس از دیگر مقالاتی بود که در این پنل‌ها در نوبت صبح و عصر ارائه شد.

دبیرخانه دائمی همایش تشکیل می‌شود

در مراسم افتتاحیه، دبیر این همایش در سخنانی اظهار داشت: دبیرخانه دائمی این همایش برای تداوم برگزاری همایش در سال‌های آتی تشکیل خواهد شد.

حجت الاسلام محمد نصیری، شکل دهی به مهندسی فرهنگی جامعه در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی و ... را از جمله اهداف این همایش دانست.

وی اضافه کرد: اگر فرهنگ دینی در جامعه نهادینه شود در این صورت همه شئونات فردی و اجتماعی رنگ و بوی فرهنگ دینی خواهد گرفت.

دبیر همایش، ایجاد شبکه اجتماعی در تولیدات فرهنگی و رسانه‌ای و ایجاد ساز و کاری برای بیان اندیشه‌های متفکران اسلامی را از دیگر اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

دریافت 490 مقاله و پذیرش 323 اثر

همچنین دبیر علمی همایش از دریافت 490 مقاله و پذیرش 323 اثر خبر داد و اضافه کرد: این آثار در 14 گروه علمی دسته‌بندی و داوری شده‌اند.

امیرحسین شیعی اضافه کرد: فلسفه، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، اقتصاد، مدیریت، اخلاق و عرفان، روان‌شناسی، هنر و رسانه و تمدن اسلامی از جمله برخی عناوین این گروه‌های علمی بوده‌اند.

وی اظهار داشت: 68 داور قضاوت و بررسی این آثار را بر عهده داشتند که از مجموع آثار پذیرفته شده 83 مقاله برای ارائه معرفی شدند.

دبیر علمی این همایش ادامه داد: یکی از اهداف این همایش تقویت رویکرد نگاه فرهنگی به تحولات اجتماعی و سیاسی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر آن تأکید فرموده‌اند زیرا اگر نگاه فرهنگی بر مسائل اقتصادی و ... حاکم شود در این صورت فرهنگ موضوعی حاشیه‌ای نخواهد بود.

توجه به تقریب بین ادیان و مذاهب اسلامی در فعالیت‌های بین‌المللی فرهنگی

همچنین مدیر فرهنگی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این همایش اضافه کرد: جامعه المصطفی 45 هزار فارغ التحصیل در سال‌های گذشته داشته است و 30 هزار نفر نیز هم اکنون در این مرکز از ده‌ها کشور جهان در حال تحصیل هستند.

حجت الاسلام حسین مرادی با تأکید بر ضرورت توسعه تشکل‌های دینی و فرهنگی در سطح جهان اظهار داشت: در جامعه المصطفی 8 هزار نفر در 220 تشکل دینی و فرهنگی از کشورهای مختلف با نظریات و اندیشه‌های مختلف در کنار یکدیگر فعالیت دارند.

وی ادامه داد: در فعالیت‌های بین‌المللی فرهنگی و دینی باید رویکردهای متعددی مورد توجه قرار گیرد از جمله نگاه تقریب بین ادیان و مذاهب اسلامی باید دیده شود.

مدیر فرهنگی جامعه المصطفی افزود: ما باید با نگاه مورد نظر مخاطبان به تبلیغ دین بپردازیم و اقتضائات کشورهای دیگر را درک کنیم.

این کنگره در نوبت عصر نیز به ارائه چند مقاله در پنل‌های تخصصی پرداخت و غروب پنج‌شنبه با قرائت بیانیه پایانی به کار خود خاتمه داد.

کد خبر 3732258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha