۹ آبان ۱۳۹۵، ۷:۵۱

«گفتگوهای فلسفی» در بازار نشر

«گفتگوهای فلسفی» در بازار نشر

کتاب «گفتگوهای فلسفی» اثر رابرت ام.مارتین با ترجمه راضیه سلیم‌زاده توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گفتگوهای فلسفی» اثر رابرت ام.مارتین به تازگی با ترجمه راضیه سلیم‌زاده توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۶ چاپ شده است.

کتاب «گفتگوهای فلسفی» درآمدی امروزی بر مطالعه فلسفه است که با زبانی محاوره‌ای نوشته شده است. نویسنده در این اثر، مسائل مرسوم فلسفه را با استفاده از قالب دیالوگ نوشته و تاکیدش بر طرح مسائلی بوده که حل نشده و هنوز محل مناقشه‌اند. این کتاب ابزاری مناسب برای نوآموزان فلسفه است چراکه در عین حال که زمینه لازم را برای مطالعه بیشتر فراهم می‌کند، مباحثه استدلالی جدلی را که برای روش فلسفی ضروری است، به صورت زنده به تصویر می‌کشد.

این کتاب ۷ فصل یا به بیان بهتر، ۷ گفتگو دارد که به ترتیب عبارتند از: «گفتگوی اول: فلسفه دین»، «گفتگوی دوم: فلسفه اجتماعی»، «گفتگوی سوم: اخلاق»، «گفتگوی چهارم: ذهن و بدن»، «گفتگوی پنجم: موجب انگاری، اختیار و مجازات»، «گفتگوی ششم: شناخت» و «گفتگوی هفتم: این همانی؛ معنی».

نویسنده برای گفتگوهای این کتاب، تعدادی شخصیت با مواضع مختلف فلسفی طراحی کرده است. شرکت‌کنندگان در گفتگوی اول، عقل‌گرا، آتئیست، کیهان شناس و زیست شناس هستند. شرکت کنندگان در گفتگوی دوم، دیرباور، قانون پرست، قراردادگر، اخلاق پرست، زیست‌شناس، جامعه‌گرا، فردگرا، کمونیست و آزادی‌گرا هستند. شرکت‌کنندگان در گفتگوی سوم، دیرباور، فایده گرا و تکلیف گرا هستند. در گفتگوی چهارم هم، دیرباور، دوگانه انگار، قائل به نظریه این همانی، حذف انگار و رفتارگرا حضور دارند.

گفتگوی پنجم کتاب از جمله گفتگوهای پر شخصیت کتاب است که در آن، قائل به نظریه این همانی، دیرباور، موجَب انگار، تقدیراگرا، ریاضیدان، فیزیکدان، ناموجب انگار، موجب انگار شدید، موجب انگار ملایم، فایده گرا، کیفرگرا و روان شناس حضور دارند. در ششمین گفتگو هم دیرباور، تعریف کننده و دکارت‌گرا حضور دارند. آخرین گفتگوی کتاب هم با حضور دیرباور، دکارت گرا، تجربه گرا و ارتباط گرا برگزار می شود.

پیش از شروع گفتگوهای کتاب، نویسنده برای ترجمه فارسی کتاب، یادداشتی نوشته که به همراه یادداشت مترجم، در ابتدای کتاب چاپ شده است. به علاوه، پیش از شروع گفتگوها، بخش «درآمد» درج شده که ۴ بخش دارد و این بخش‌ها به ترتیب عبارت اند از: فلسفه، چطور فلسفه بخوانیم، استدلال، یادداشت درباره قسمت‌های متون پیشنهادی.

در قسمتی از این کتاب و ذیل عنوان «آزادی گرایی» می خوانیم:

آزادی گرا: این بحثی که داشتید می‌کردید برایم روشن کرد که چرا با کل جامعه‌گرایی مخالفم. همه انواع حکومت‌های جامعه‌گرایانه آزادی فردی را محدود می‌کنند. حذف آزادی اقتصادی واضح ترین شکل انجام دادن این کار به دست کمونیست‌هاست. بازار آزاد نمودی از آزادی فردی در اقتصاد است. وضعیت اقتصادی شما به ابتکار خودتان _ انرژی، هوش، و خوش شانسی خودتان _ بستگی دارد.

کمونیست: به چه درد آدمی می‌خورد که فقیر و ضعیف است؟

آزادی گرا: بازار آزاد یعنی این که هر کسی فرصت ثروتمندی و قدرتمندی را دارد.

کمونیست: خیلی از عدالت دم زد، اما این که انقلاب کمونیستی دارایی زمین‌دارها و کارخانه‌ها را با زور از ایشان بگیرد عدالت نیست. از این گذشته، حکومت های کمونیستی قول منافع اقتصادی برای فقرا را دادند، اما به قولشان عمل نکردند. تمام موفقیتشان در محدود کردن آزادی افراد به شکل های وحشیانه بود، درست مثل فاشیست ها. حتی اقدام های سوسیالیستی ملایم در کانادا یا سوئد یا بقیه دموکراسی ها هم مزاحم آزادی های فردی اند.

دیرباور: خیلی از آدم ها با دیکتاتوری های خشن و سرکوبگر کمونیست‌ها و فاشیست ها مخالف اند، اما چرا با سوئد مخالفی؟ یا با کانادا؟

این کتاب با ۴۹۵ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۳۵۰ هزار ریال چاپ شده است.

کد خبر 3808267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha