۱۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۳۵

توسط محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی؛

دو گونه جلبک در حوض سلطان و آران بیدگل شناسایی شد

دو گونه جلبک در حوض سلطان و آران بیدگل شناسایی شد

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی توانستند از دریاچه های شور حوض سلطان و آران بیدگل دو گونه جلبک را شناسایی و معرفی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی، دریاچه نمک حوض سلطان و آران و بیدگل با شوری بالا از نظر ذخایر ژنتیکی و زیستی دارای منابعی ویژه و قابل ملاحظه هستند. 

محققان مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در راستای معرفی اهمیت بالای این اکوسیستمهای جذاب، دو گونه جلبک Dunaliella را از این دو دریاچه با نامهای علمی Dunaliella parva و Dunaliella viridis جداسازی کردند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران دراین باره گفت: تلاشهای ما در این مرکز طی نمونه برداری های مختلف از دریاچه های فوق شور حوض سلطان و آران و بیدگل  منجر به جداسازی و شناسایی دو گونه بومی ریزجلبک مهم Dunaliella parva و Dunailella viridis شده است که بر اهمیت اکولوژیک و تنوع زیستی این مناطق تاکید می کند.

وی افزود: این ریزجلبک ها پتانسیل قابل توجهی از نظر تولید بتاکاروتن ها داشته و سوژه های بسیار جذابی برای انجام مطالعات گسترده بیوتکنولوژی هستند.

فاضلی عنوان کرد: این ریزجلبک ها در زمان عادی که شوری دریاچه کم تر است، رنگدانه سبز ترشح می کند و با بالا رفتن شوری و یا تبخیر شدید آب برای سازگاری با این شوری از خود رنگ دانه قرمز ترشح می کند. 

وی افزود: شکوفایی این جلبک هیچگونه خطری برای جوامع بشری نداشته و حتی می تواند در صورت انجام مطالعات و بالا بودن تراکم وسیعی از جلبک های دونالیلا در استخراج مواد بیولوژیک دریایی مهمی چون بتاکاروتن ها، آلفا کاروتن، زاکسانتین، کریپتوکسانتنین، لوتیین و ... مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: سویه های این گونه های بومی در بانک میکروارگانیسمها، با شماره های دسترسـی Dunaliella parva IBRC-M ۵۰۵۸ و Dunaliella viridis IBRC-M ۵۰۵۹ نگهداری می شوند و قابل ارائه به تمام محققان و دانشمندان است.

نتایج این پژوهش در سال جاری در جلد ۱۷ شماره ۱ مجله رستنی ها به چاپ رسیده است.

کد خبر 3819915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha