۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۲۸

پژوهشگر قزوینی:

تصویر سازی و مضمون پردازی ویژگی شعر واعظ قزوینی است

تصویر سازی و مضمون پردازی ویژگی شعر واعظ قزوینی است

قزوین- پژوهشگر و شاعر قزوینی گفت: واعظ در اشعار و غزلیات خود به شیوه روایی اهمیت می دهد و مضمون پردازی و تصویر سازی در آثار این شاعر آئینی مشهود و برجسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید بالدران در نخستین کنگره دوسالانه شعر آئینی واعظ قزوینی که عصر پنجشنبه در سالن تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد در موردریخت شناسی غزل های واعظ قزوینی اظهارداشت: سه چهره شاخص در سبک هندی داریم که وحید، سالک و واعظ قزوینی از برجستگان آن هستند.

کارشناس ارشد ادبیات فارسی تصریح کرد: ابیات استاندارد غزلیات واعظ قزوینی هفت بیت است به نحوی که ۲۵ درصد غزلیات وی در هفت بیت شاخص سروده شده است.

وی بیان کرد: حدود ۵۷ درصد غزلیات واعظ در اوزان بلند سروده شده و این شاعر به شیوه های روایی در غزل اهمیت می داده است.

بالدران یادآورشد: از مجموع ۸۲۵ غزل واعظ قزوینی تعداد ۹ غزل به زبان ترکی و ۸۱۶ غزل به زبان فارسی است و کوتاهترین غزل وی سه بیت و طولانی ترین غزل ۲۱ بیت سروده شده است.

وی اظهارداشت: با نگاهی به قصاید واعظ در مدح ائمه اطهار مشخص می شود که این شاعر اهل بیت کاملا به سه زبان فارسی، ترکی و عربی تسلط کامل دارد.

بالدران اظهارداشت: واژگانی همچون تصویر، شمشاد، گردباد، عصا، آئین و اجل کلید واژگان اشعار واعظ است و برای رهیافت اشعار وی که دارای معماری خاص با هندسه خویش است که ارتباط برقرار کردن با این واژگان و خوشه های تصویری ناشی از آن ساده و روان است.

وی بیان کرد: حسامیزی، تصویرهای پارادوکسی، تشخیص، اسلوب، معادله، تجرید و ایهام از مهمترین آرایه های ادبی غزلیات واعظ قزوینی است.

شاعر و پژوهشگر قزوینی اظهارداشت: واعظ در کنار کلیم کاشانی و طالب آملی نزدیکترین پیوند در آراء و تصویر سازی و الهام پذیری از میرزا صائب تبریزی چهره شاخص سبک هندی را داشته اما حتی در زادگاه خود نیز ناشناخته مانده و آثار تحقیقی و پژوهشی در باره این شاعر بسیار کم انجام شده و به نوعی مظلوم واقع شده است.

بالدران گفت: استفاده از ردیف های ابداعی و ابتکاری از دیگر ویژگی های شعر واعظ قزوینی است و اکثر ردیف های استفاده شده در شعر واعظ ردیف اسمی است.

وی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت خط فارسی در اشعار واعظ کاملا مشهود است و حسرت از سیری، معاش انگیزی و غم نان نیز در اشعارش دیده می شود.

بالدران تصریح کرد: طنز، تناقض، تاثیرپذیری از صائب تبریزی، قدرت تصویر سازی و مضمون پردازی از دیگر ویژگی های شعر واعظ قزوینی است.

کد خبر 3833130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha