رئیس جمهوری چین؛

جهان نیازمند روابط پایدار چین و آمریکا است

جهان نیازمند روابط پایدار چین و آمریکا است

رئیس جمهوری چین در واکنش به تنش های به وجود آمده میان پکن و واشنگتن عنوان داشت که جهان نیازمند آن است که آمریکا و چین روابط باثباتی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شی جینپینگ» رئیس جمهوری چین که با «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا صحبت می کرد، در واکنش به اقدامات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری منتخب آمریکا که موجب بروز تنش میان پکن و واشنگتن شده گفت: جهان نیازمند آن است که چین و آمریکا روابطی باثبات و سازنده داشته باشند.

جینپینگ که در حاشیه اجلاس داووس با بایدن دیدار می کرد در ادامه افزود: من مشتاقانه از تلاش ها برای افزایش دوستی و فهم متقابل دو کشور استقبال می کنم.

بر اساس بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه چین در این رابطه منتشر شده، جینپینگ در ادامه خطاب به بایدن گفته است: در طول ۳۸ سالی که از زمان آغاز روابط دیپلماتیک چین و آمریکا می گذرد، روابط بین دو کشور با مشکلاتی مواجه شده اما عموما این روابط ادامه یافته و پیش رفته است.

به گفته رئیس جمهور چین، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری فعلی آمریکا، روابط دو کشور در مسیری درست حرکت می کرد و نتایج مثبتی نیز به دست آمد.

به گزارش مهر، دونالد ترامپ در قبال چین رویکرد نسبتا تندی را در پیش گرفته که همین امر موجب به وجود آمدن تنش هایی میان چین و رئیس جمهوری جدید آمریکا شده است.

در همین رابطه ترامپ بارها سیاست های تجاری چین را به باد انتقاد گرفته و از این کشور به عنوان «بزرگترین دزد مشاغل آمریکایی» یاد کرده است. وی وعده داده که پس از ورود به کاخ سفید، در بسیاری از قراردادهای تجاری دو جانبه با چین بازنگری کند که این اقدام می تواند بخشی از تبادلات ارزی، مالی و بانکی دو کشور را مخدوش کند و حتی به یک جنگ تجاری بین چین و آمریکا منجر شود.

دونالد ترامپ مدعی است چینی ها مذاکره کنندگان تجاری بسیار خوبی هستند که سیاستمداران کنونی آمریکایی از پس آنها برنمی آیند، اما وی، که خود را یک تاجر کارکشته می داند، این روند را معکوس خواهد کرد و کفه ترازو را در مذاکرات تجاری در برابر چینی ها به نفع آمریکا سنگین خواهد کرد و معاهداتی تجاری با چینی ها منعقد خواهد کرد که به نفع صادرکنندگان و تاجران آمریکایی باشد.

وی در پیشبرد چنین رویکردی چند هدف را تعیین کرده که شامل اعلام فوری چین به عنوان یک «متقلب ارزی» و پایان دادن به «یارانه های صادراتی غیرقانونی چین و استانداردهای محیط زیستی» است.

کد خبر 3880641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha