غیب پروز:

مساجد باید کانون انسجام بخشی ملی باشند

مساجد باید کانون انسجام بخشی ملی باشند

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه مساجد باید کانون انسجام بخشی ملی شوند، گفت: وجود صندوق قرض الحسنه نیز از الزامات مساجد است که بحمدالله بخشی از اعتبارات آن هم تامین شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم اختتامیه اولین جشنواره مساجد برتر صبح امروز در سالن همایش های صدا و سیما با حضور رئیس سازمان بسیج، رئیس سازمان اوقاف و سایر سران لشگری و کشوری برگزار شد.

سردار غلامحسین غیب پرور، رئیس سازمان بسیج در این مراسم گفت: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی این توقع می رود که کارکردهای مسجد، حرکت های رو به جلو داشته باشد. اینکه تا به حال شاهد چنین حرکتی بوده ایم یا خیر باید دقیق تر و در یک زمان دیگر بررسی شود ولی نکته مهم این است که این حرکت باید استمرار داشته باشد، نقش آفرینی مسجد یا انفرادی است یا جمعی. سخن از جنبه اجتماعی مسجد سخن تازه ای نیست و از صدر اسلام تا به حال وجود داشته. به عنوان مثال مسجد قبا از جمله این گونه مساجد است که از ابتدای صدر اسلام نقش آفرینی ویژه ای داشته است. در طول نهضت انقلاب اسلامی هم ما شاهد چنین مساجدی بوده ایم.

وی افزود: مساجد امروز باید کارکرد خودشان را داشته باشند و کانون انسجام بخشی ملی شوند. منظورم از کانون این است که همگان به آن توجه داشته باشند. مسجد محل همگرایی مردم و انسان سازی است. وقتی مومنین دور هم جمع می شوند و معارف دینی را یاد می گیرند این خودش شاهراه تکامل است. مسجد مامن و پناه مردم است و باید محل خدمت رسانی مردم یک محله باشد. اگر مساجد محلات به احوالات مردم توجه داشته باشند وضعیت جامعه بهتر خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج ادامه داد: بنده از ابتدای فعالیتم در سازمان بسیج مطرح کردم که مسجد برای بسیج بسیار اهمیت دارد. برنامه ریزی هایمان برای سال ۹۶ هم در همین مسیر است. یکی از الزامات موفقیت نقش آفرینی مساجد انسجام و اتحاد ارکان مختلف یک مسجد است. محور هر مسجد باید امام جماعت آنجا باشد و همه به این همگرایی قائل باشند. بنده در برنامه ها این موضوع را هم ابلاغ کردم که مساجد ما باید هسته های علمی، جهادگر و خدمت رسان داشته باشند. وجود صندوق قرض الحسنه نیز از الزامات مساجد است که بحمدالله بخشی از اعتبارات آن هم تامین شده است.

غیب پرور در پایان گفت: در حال حاضر با توجه به بودجه ای که در اختیار داریم آماده خدمت رسانی به ۷ هزار مسجد هستیم. قصد بسیج این است که در حوزه رسیدگی به مساجد کمک حال و مکمل باشد ولی قرار نیست که تصدی گری مساجد را به عهده بگیرد.

سردار حسین بهشتی رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات از دیگر سخنرانان این مراسم بود.

بهشتی گفت: اولین جشنواره مساجد برتر با هدف انسجام بخشی نهادهای مرتبط با بسیج از ابتدای سال جاری برنامه ریزی شده است. بر اساس این برنامه روز سی ام مرداد که روز جهانی مساجد است به همت نمایندگان ولی فقیه، اوقاف، کانون های فرهنگی، بسیج و صدا و سیما کارگروهی تشکیل شد و قرار شد تا مدیران فعال مساجد مورد تشویق قرار بگیرند.

وی افزود: در همان زمان بنا شد تا از هر استان یک مسجد برتر، امام جماعت برتر، خادم برتر، مدیر کانون فرهنگی برتر، هیات امنای برتر و فرمانده پایگاه بسیج برتر انتخاب شوند. هدف از تشویق این برترین ها پر شور شدن مساجد است. نتیجه این کار هم تقدیر و تشویق است و در مراسم امروز ۱۸۶ برگزیده استانی که امروز به آنها لوح سپاس و هدایا تقدیم می شود.

با تاکید سردار غیب پرور سازمان بسیج کشور بنا دارد تا روح جدیدی را در مساجد ایجاد و سازماندهی کند.

کد خبر 3887142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha