۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۲۰

خاطره تلخ پتروشیمی زنده شد

ماجرای حراج داشته‌های لرستان/ سرنوشت نامعلوم دانشکده علوم قرآنی

ماجرای حراج داشته‌های لرستان/ سرنوشت نامعلوم دانشکده علوم قرآنی

خرم‌آباد- حراج داشته‌های لرستان ماجرای امروز و دیروز این دیار نیست، روزی پتروشیمی و حالا دانشکده علوم قرآنی؛ این تلنگری بود که امام‌جمعه خرم‌آباد در خطبه‌های نماز جمعه به مسئولان زد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: «مدیران پروازی» و «انتقال داشته‌های لرستان»، دو عبارتی که برای لرستانی‌ها خاطرات تلخی را زنده می‌کند از پتروشیمی گرفته تا انتقال آب لرستان و حالا زنجیره این خاطره‌ها به دانشکده علوم قرآنی رسیده است، دانشکده‌ای که از روز اول آمدنش مسئولان گویا همتی برای نگه‌داشتنش نداشتند.

احداث و ایجاد دانشکده علوم قرآنی در استان لرستان یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بود که در شهریورماه سال ۹۰ افتتاح شد و در مهرماه همان سال دانشجو پذیرش کرد؛ اما طی دو سال اخیر بارها زمزمه انحلال این واحد دانشگاهی به گوش رسید و این روزها موضوع جدی‌تر شده است.

دانشکده علوم قرآنی که در دولت دهم به بهره‌برداری رسید در دولت یازدهم با چالش‌های زیادی مواجه شد، مشکلاتی که موجب گلایه‌های متعدد شد اما گوش شنوایی برای رفع مشکلات پیدا نشد.

هنوز خیلی از روزهایی نگذشته که حبیب‌الله ده‌مرده استاندار وقت لرستان در مراسم افتتاح دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد ابراز امیدواری کرد که «در آینده شاهد افتتاح دانشکده‌های دیگری در استان و توسعه فضای آموزشی و علمی لرستان باشیم» و حالا نه‌تنها خبری از اضافه شدن دانشکده‌ها در لرستان نیست که دانشکده علوم قرآنی نیز در آستانه انحلال و انتقال قرار دارد.

مشکلاتی که دانشکده علوم قرآنی را به انحلال کشاند

آذرماه سال گذشته رئیس وقت دانشکده علوم قرآنی لرستان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در لرستان سفره دلش را باز کرد و از مشکلات این دانشکده گفت، از اینکه سازمان اوقاف مرکز و استان به وعده‌های خودشان عمل‌نکرده است.

وی بابیان اینکه مسئولان دانشکده هر وقت برای احداث این ساختمان پیگیری کردند با بهانه‌هایی مواجه شدند عنوان کرد: یا بودجه این دانشکده تأمین نمی‌شد و یا اینکه بودجه‌های بسیار ناچیزی اختصاص می‌یافت که تأمین‌کننده ۱۰ درصد هزینه‌های آن ساختمان هم نمی‌شد.

رئیس وقت دانشکده علوم قرآنی استان لرستان با اشاره به اینکه بنا شد که ازنظر مالی امور جاری دانشکده موردحمایت قرار گیرد گفت: متأسفانه در طول این سه سال این امر محقق نشده است.

چهار سال اجاره‌نشینی

بنا به اظهارات مسئولان زمینی در منطقه کمالوند خرم‌آباد برای احداث ساختمان دانشکده علوم قرآنی اختصاص‌یافته که حدود هشت هکتار است اما روند احداث ساختمان این دانشکده به دلیل عدم تخصیص اعتبارات کند بوده است.

وضعیت ساختمان این دانشکده موجب دربه‌دری آن برای اجاره ساختمان شد به‌طوری‌که طی چند سال فعالیت دانشکده علوم قرآنی سه بار محل آن عوض‌شده است. وضعیت فضای آموزشی این دانشکده به‌گونه‌ای است که مسئولان دانشکده نمی‌توانند برای جذب دانشجو اطلاع‌رسانی کنند چون فضای لازم برای جذب دانشجو وجود ندارد.

این مشکلات که طی سال ۹۴ بارها به سرخط رسانه‌ها رفت باعث شد که برخی از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی فرار را بر قرار ترجیح داده و راهی واحدهای مجاور ازجمله دانشکده ملایر شدند.

رئیس وقت دانشکده علوم قرآنی استان لرستان در اظهاراتی طی سال گذشته با تأکید بر اینکه مسئولان اگر می‌خواهند که دانشکده در استان بماند ساختمان آن باید به‌سرعت احداث شود گفت: استانداری در سال ۹۴ بودجه جاری ما را قطع کرده و پارسال ۷۰ میلیون تومان برای ما اختصاص دادند و امسال که بنا بوده که بودجه بیشتری بدهند متأسفانه بودجه به صفر رسیده و بودجه‌ای را برای ما در نظر نگرفته‌اند.

حجت‌الاسلام عشریه بابیان اینکه انحلال این دانشکده از سوی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به ما اعلام شد گفت: نامه داده‌اند به اوقاف استان که به ما اعلام کنند تدبیری اتخاذ کنیم که دانشجویان را به ملایر منتقل کنیم.

چرا اقدامی انجام نشد؟

همان روزها سؤالی که ذهن مردم، دانشجویان و مسئولان را درگیر کرد این بود که دانشکده علوم قرآنی زیر نظر اوقاف و امور خیریه بوده اما چرا این نهاد اقدامی برای این دانشکده انجام نمی‌دهند؟ مسئولان امر در استانداری نیز چرا برای تکمیل ساختمان این دانشکده قدمی برنمی‌دارند؟

همه این مشکلات باعث شد که نگرانی‌ها هرروز برای فعالیت این دانشکده جدی‌تر شود و حالا موضوع توسط نماینده ولی‌فقیه در لرستان به خطبه‌های نماز جمعه کشیده شده است. آیت‌الله میرعمادی در خطبه‌های با انتقاد از مسئولان امر هشدار داد که انحلال و انتقال دانشجویان دانشکده علوم قرآنی برای مردم قابل‌تحمل نیست.

سید احمد میرعمادی با اشاره به اینکه وظیفه شرعی خود دانستم که موضوع اعتراض و نارضایتی دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد نسبت به انحلال این دانشگاه و انتقال آن به شهرستان ملایر را عنوان کنم، اظهار داشت: این خبر هم از سوی مسئولان دانشگاه تأییدشده است.

وی بابیان اینکه دانشکده علوم قرآنی با پیگیری فراوان در سال ۱۳۹۰ در خرم‌آباد افتتاح شد، تصریح کرد: متأسفانه دانشکده علوم قرآنی از روز اول مورد بی‌مهری مسئولان قرارگرفته و دانشجویان ازنظر مکان فضای مناسبی در اختیار ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه محل خوابگاه دانشجویان مناسب نیست و از سوی دیگر کمبود امکانات رفاهی، آموزشی و ... دارند، افزود: متأسفانه این دانشکده تاکنون یک رئیس ثابت و معین نداشته و همه روسای آن پروازی بوده‌اند.

بازی باحیثیت مردم و لرستان

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد زیر نظر اداره کل اوقاف و امور خیریه است و این نهاد نیز حمایت لازم را نداشته و نمی‌کند، گفت: مسئولان بالادست گفته‌اند که دانشکده را منحل می‌کنیم و آن را به ملایر انتقال می‌دهیم.

وی بابیان اینکه این مسئله پیامدهای فراوانی دارد، تصریح کرد: با انجام این کار باحیثیت استان و مردم خرم‌آباد بازی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با تأکید بر اینکه مردم این شهر هنوز یادشان نرفته پتروشیمی خرم‌آباد را به اراک منتقل کردند و چقدر بابت آن ضرر کردند، افزود: امروز هم انتقال دانشکده علوم قرآنی یک نوع اهانت به مردم است و نشان می‌دهد مردم و مسئولان استان توان اداره یک دانشکده را نداشته‌اند.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه این انحلال موجب بدبینی و دلسردی دانشجویان و خانواده آن‌ها نسبت به‌نظام، دانشکده و قرآن می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد دختر هستند یقیناً اگر این دانشکده منتقل شود، ترک تحصیل می‌کنند.

وی بابیان اینکه دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها در دفتر من حضور یافتند و رسماً اعتراض کردند، تصریح کرد: راه‌حل این نیست دانشکده را منحل کنیم و به شهرستان دیگر منتقل کنیم بلکه راه‌حل این است مسئولان بیایند وقت بگذارند و مسائل این دانشکده را حل کنند.

پذیرش دانشجو برای سال آینده معلق شد

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه این پول‌ها را چه می‌کند و تاکنون نتوانسته حتی یک مغازه را در حریم امامزاده زیدبن علی(ع) را آزاد کند، ادامه داد: راه این نیست با سرنوشت بچه‌های مردم بازی کنیم و انتقال دانشکده علوم قرآنی بازی با سرنوشت دانشجویان عزیز است.

آیت‌الله میرعمادی با تأکید بر اینکه دانشجویان دانشکده علوم قرآنی دانشجویانی فعال، متدین و انقلابی هستند، افزود: امیدواریم این هشدار کافی باشد و مسئله در استان حل شود.

وی بابیان اینکه برای مردم استان قابل‌تحمل نیست دانشکده علوم قرآن از این شهر به‌جای دیگری برود، تصریح کرد: این مسئله برای من سنگین است و به من خبر داده‌اند که برای سال بعد موضوع پذیرش دانشجو در این دانشکده را حذف کرده‌اند.

به‌هرروی باید منتظر ماند و دید که آیا مسئولان همتی برای رفع مشکلات و ادامه فعالیت دانشکده علوم قرآنی در لرستان خواهند داشت و یا باید به زنجیره خاطرات تلخ لرستانی‌ها از حراج داشته‌هایشان حلقه دیگری افزود.

کد خبر 3909806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha