۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۴:۰۵

اسناد ویکی لیکس از جاسوسی «سیا» از تلفنهای هوشمند پرده برداشت

اسناد ویکی لیکس از جاسوسی «سیا» از تلفنهای هوشمند پرده برداشت

گنجینه ای از اطلاعات افشاء شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که «آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا» از قابلیت هک، ضبط و حتی کنترل تلفنها و تلویزیونهای هوشمند در سراسر جهان برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، گنجینه ای از اطلاعات افشاء شده توسط ویکی لیکس نشان می دهد که «آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا» از قابلیت هک، ضبط و حتی کنترل تکنولوژی مورد استفاده میلیاردها نفر در سراسر جهان برخوردار است.

این تکنولوژی روزانه شامل تلفنهای هوشمند، تبلت ها، تلویزیونهای هوشمند و حتی وسایلی با سیستم ناوبری کنترل از راه دور است.

افزون بر هک و دستیابی به اطلاعات این گونه دستگاهها، گفته می شود که سیا می تواند برخی از رسانه های اجتماعی و سیستمهای ارتباطی رمز گذاری شده همچون «واتس آپ»، «ویبو»، «کانفاید»، «سیگنال» و «تلگرام» را هک نماید.

به عنوان نمونه، رمزگذاری پایان- به – پایان در «واتس آپ» بدان معناست که تنها شرکت کنندگان مستقیم در یک مکالمه می توانند پیامهای مبادله شده را بخوانند، و حتی واتس آپ قادر به خواندن این پیامها نیست.

سازمان سیا همچنین قادر است که پیامهای خصوصی افراد را در واتس آپ قبل از آنکه رمزگذاری پیامها صورت بگیرد، هک نماید.

طبق اطلاعات افشاء شده توسط ویکی لیکس، بخش تولیدکننده ابزارهای هک برای سازمان سیا بخشی موسوم به «گروه توسعه مهندسی»- ای دی جی- است که تحت پوشش «مرکز اطلاعات سایبری» (سی سی آی) سیا فعالیت می کند.

تلفنهای هوشمند (Smart Phones)

«شعبه دستگاههای تلفن همراه سیا» (اِم دی بی) ابزارها و تکنیکهای متنوعی را برای هک و کنترل از راه دور محبوبترین تلفنهای هوشمند و تبلت در جهان توسعه داد.  

با یکبار هک شدن این تلفنهای هوشمند، از آنها برای انتقال و مخابره مستقیم «مکان جغرافیایی، ارتباطات صوتی و متنی» به سیا بدون اطلاع کاربر استفاده می شود. علاوه بر این، سیا می تواند از راه دور میکروفون و دوربین این تلفنها را فعال نماید.

اَپل (Apple)

علی رغم سهم نه چندان زیاد محصولات «اَپل» در بازار جهانی تلفنهای هوشمند در سال ۲۰۱۶،‌ شعبه توسعه تلفنهای همراه سیا دارای یک بخش ویژه است که تنها به هک دستگاههای اَپل- که با سیستم عامل «آی اُ اِس» کار می کنند- اختصاص یافته است.  

سامسونگ (SAMSUNG)

«گروه توسعه مهندسی» سیا ابزاری تولید کرده است که قادر است تلویزیونهای هوشمند سامسونگ را هک نماید. بدین منظور، تلویزیون هوشمند سامسونگ در حالی که ظاهراً در «حالت خاموش» قرار دارد،‌ همچنان در حالت فعال قرار داشته و با ضبط اطلاعات صوتی، آنها را به نزدیکترین سرورهای امن سیا مخابره نماید.

گفتنی است که طی یک دهه گذشته، تلویزیونهای مارک سامسونگ درصدر پرفروش ترین دستگاههای تلویزیون در جهان قرار داشته اند؛ بطوریکه سهم آن در بازار جهانی حدود ۲۱ درصد بوده است.  

دستگاههای اندروید (سامسونگ، اِچ تی سی، سونی) (SAMSUNG, HTC, SONY)

طبق داده های ارائه شده از سوی ویکی لیکس، اکثریت دستگاههای تلفن هوشمند در جهان (حدود ۸۵ درصد) با سیستم عامل اندروید کار می کنند و در سال گذشته حدود ۱.۱۵ میلیارد دستگاه اندروید در سراسر جهان به فروش رسیده است. سیا همچنین یک بخش ویژه به هک دستگاههای اندروید اختصاص داده است. 

کد خبر 3926492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha