۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۱۵

رئیس پارک علم و فناوری گیلان در گفتگو با مهر:

ایجاد شهرک دانش بنیان درگیلان/اقتصادکشور از دانش بومی بی بهره است

ایجاد شهرک دانش بنیان درگیلان/اقتصادکشور از دانش بومی بی بهره است

رشت- رئیس پارک علم و فناوری گیلان از شکل گیری شهرکی به وسعت۳۰ هکتار در استان خبرداد که برپایه فناوری و با اتکا به فعالیت شرکت های دانش بنیان درصدد رفع نیازهای حوزه های مختلف استان و کشوراست.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها- مائده اسفندمز: پارک علم و فناوری گیلان که از سال ۱۳۸۱ فعالیت خود را آغاز کرده، با استقرار ۲۶۰ شرکت دانش بنیان و موسسه فناور توانسته طی سال های اخیر در عرصه ملی و بین المللی دستاوردهای قابل توجهی را به حوزه های مختلف صنعت، گردشگری و فناوری اطلاعات عرضه کند.

این پارک که دبیرخانه شبکه پارک های کشورهای اسلامی نیز در آن مستقر است به تازگی از اراضی ۳۰ هکتاری در نزدیکی شهر رشت برخوردار شده که به گفته رئیس آن با داشتن اراضی فوق، عرصه ای وسیع تر برای ارائه هر چه بیشتر خلاقیت های فناورانه ای که منجر به تولید محصول و در نهایت ثروت می شود در دستور کار پارک گیلان قرار می گیرد.

 گفتگوی زیر با دکتر مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان به بهانه ایجاد شهرکی تحقیقاتی در گیلان است که میزبان صاحبان ایده و فناوری خواهد شد.

*اراضی ۳۰ هکتاری فشتام با چه منظوری در اختیار پارک علم و فناروی گیلان قرار گرفته است؟

متاسفانه طی سال های اخیر  پارک علم و فناوری گیلان زیرساخت های لازم برای در اختیار قرار دادن اراضی خود به شرکت ها را نداشت یکی از وظایف پارک های علم و فناوری در دنیا این است که اراضی در اختیار خود را با توجه به دستورالعمل و در چارچوب قانون به شرکت ها و واحدهای فناور واگذار کنند. متاسفانه طی سال های اخیر که پارک علم و فناوری گیلان توانست یکی از پارک های تراز اول کشور شود زیرساخت های لازم برای این منظور را نداشت. با ارائه طرح جامع پارک علم و فناوری گیلان به وزارت علوم و تایید آن به دنبال ایجاد این زیرساخت ها برای استقرار شرکت های دانش بنیان بودیم که خوشبختانه با مساعدت استاندار و سایر مسئولان به آن دست یافتیم و اراضی فوق بدین منظور به پارک گیلان اختصاص پیدا کرد.

*طرحی که برای این اراضی دارید دقیقا از چه ساختاری برخوردار است؟

در این طرح، قابلیت واگذاری اراضی به شرکت های صنعتی و نیمه صنعتی دانش بنیان که به مرحله تولید رسیده اند پیش بینی شده است. اراضی فوق با تامین زیرساخت هایی مانند برق، آب، گاز به صورت اجاره های بلندمدت در اختیار این شرکت ها قرار می گیرد. شکل و شمایل فضاهای کارگاهی که باید در این اراضی ایجاد شود نیز در حال حاضر در حال طراحی است.

*آیا از لحاظ توانمندی، شکل گرفتن یک شهرک تحقیقاتی در استان گیلان امکان پذیر است؟

در واقع توانمندی شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری گیلان بسیار بیشتر از آن چیزی است که هم اکنون مشهود است. انعقاد قراردادهای میلیاردی که بر اساس ایده های فناورانه این شرکت بوده سبب شده این شرکت ها به مرحله تولید محصول برسند و همین امر نشان دهنده چنین توانمندی بالایی در شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک گیلان است. لذا ایجاد شهرکی تحقیقاتی که بر پایه دانش بنیان باشد از مهمترین اهداف چندین ساله پارک گیلان بوده که خوشبختانه با داشتن اراضی فشتام تا حدودی عملیاتی می شود.

*با ایجاد چنین شهرکی، تمرکز و اولویت فعالیت شرکت ها در چه حوزه هایی خواهد بود؟

مدنظر است که علاوه بر رفع نیازهای حوزه هایی مانند صنایع استان، در عرصه ملی و حتی بین المللی نیز دستاوردهای این شرکت ها به منصه ظهور رسیده و فعالیت شرکت ها تنها در سطح داخلی متمرکز نباشد بلکه با رایزنی های مکرری که صورت گرفته هم اکنون نیز برخی دستاوردهای فعالان پارک علم و فناوری گیلان در کشورهای همسایه مورد استفاده قرار می گیرد. لذا محدودیتی در این عرصه وجود ندارد.

*با توجه به واگذاری زمین های فوق به شرکت ها، مشتاقان دریافت این زمین ها باید از چه شاخصه ای برخوردار باشند؟ زیرا هم اکنون شرکت شهرک های صنعتی نیز در شهرک های صنعتی گیلان آماده واگذاری عرصه به سرمایه گذاران مختلف است.

مطمئنا تفاوتی که در واگذاری این زمین ها بین پارک علم و فناوری گیلان با شرکت شهرک صنعتی وجود دارد این است که شرکت خواستار این اراضی باید الزاما دانش بنیان بوده تا در کنار سایر شرکت ها از هم افزایی برخوردار شوند. یعنی بر پایه فناوری و ایده ای خلاقانه، به مرحله تولید محصول رسیده باشد تا در بازار، به فعالیت اقتصادی بپردازد. به عنوان مثال در این شهرک، شرکت دانش بنیانی که به صورت بیوتکنولوزژش در حوزه کشاورزی فعالیت دارد، به اراضی دست خواهد یافت نه شرکتی که همچون گذشته تنها بر کشاورزی سنتی فعالیت دارد.

*آیا امکان سرمایه گذاری و فعالیت شرکت های دانش بنیان خارجی نیز در اراضی فشتام وجود دارد؟

بله. یکی از ایده هایی که موجب شد تا چنین اراضی ای را در اختیار بگیریم توسعه فعالیت و همکاری با شرکت های دانش بنیان خارجی است. شرکت هایی که با هم افزایی با شرکت های دانش بنیان داخلی در رفع نیازهای صنایع یا هر حوزه دیگری فعالیتی دانش بنیان داشته باشند.

*رسیدن به ارتباط بین صنعتگران و خلاقان ایده پردازی که به مرحله تولید محصول رسیده اند در شهرک قابل تصور گیلان چگونه خواهد بود؟

حلقه مفقوده ای بین صنعتگران با فناوران وجود دارد و همین خلاء باعث می شود که از دانش داخلی در اقتصاد کشور محروم باشیمباید بپذیریم که حلقه مفقوده ای بین صنعتگران و سرمایه گذاران با فناوران وجود دارد و همین خلاء باعث می شود که عملا از دانش و فناوری داخلی در اقتصاد کشور محروم باشیم. با شکل گیری شهرک فوق، نشست ها و تبادل نظرهایی بین فعالان حوزه های صنعت و سرمایه گذاران با فناوران و صاحبان ایده و فناوری برگزار می شود تا از یک سو نیازسنجی از صاحبان صنایع صورت گرفته و در مقابل پیشنهادات فناورانه از سوی شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک اتفاق بیفتد. بدین ترتیب عملا فعالیت ها جهت گیری و هدایت شده خواهد بود و بر اساس آن، مشکلات صنایع نیز پاسخ داده می شود.

کد خبر 3928777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha