۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۹

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته؛

تبدیل کاخ گچسر به مرکز اقامتی/ آثار تاریخی ایران در آلمان

تبدیل کاخ گچسر به مرکز اقامتی/ آثار تاریخی ایران در آلمان

بزرگترین محموله آثار تاریخی ایران در آلمان، تخلف در تغییر کاربری کاخ گچسر و حضور هیأت میراث فرهنگی در مجمع گفتگوی بین فرهنگی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته خبر رسید که کاخ گچسر به فروش رسیده است. مسئولان سازمان میراث فرهنگی در پی این خبر برای بازدید به مجموعه کاخ و هتل گچسر رفتند. آنها در این بازدید مشاهده کردند که این مجموعه تاکنون در دست بنیاد مستضعفان بوده و به قیمت ۱۵ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شده است.

در این مدت کاخ رضاشاهی گچسر که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، شرایط نامناسبی دارد و بخش خصوصی آن را به مرکز اقامتی تبدیل کرده است. منتهی از آنجا که بنیاد مستضعفان به بخش خصوصی اعلام نکرده هر تغییری در این کاخ مستلزم اطلاع رسانی به سازمان میراث فرهنگی است مسئولانی که در این بازدید حضور داشتند هر گونه بهره برداری از کاخ را متوقف کردند تا درخواست بخش خصوصی برای تبدیل کاخ به مرکز اقامتی در شوای فنی سازمان میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد.

در این هفته همچنین جشنواره گل‌های لاله گچسر نیز برپا شده بود. مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در مراسم افتتاحیه این جشنواره اعلام کرد: می بایست گل های لاله نیز به ثبت برسند. در این هفته یک هیأت از سازمان میراث فرهنگی به ریاست سید محمد بهشتی در چهارمین مجمع جهانی گفتگوی بین فرهنگی در باکو شرکت کردند.

اما این هفته گزارشی درباره نمایشگاه آثار تاریخی ایران در آلمان نیز منتشر شد. در این گزارش اعلام شد که ۴۴۶ اثر تاریخی ایران در حالی به نمایشگاه آلمان برده شده اند که در میان آنها چهار جام طلا و مهم ایران نیز وجود داشته است. بنابراین این محموله یکی از بزرگترین محموله های آثار تاریخی ایران است که تاکنون از کشور خارج شده است. رقمی که برای بیمه این آثار در نظر گرفته شده حدود ۳۷ میلیون یورو برابر با ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است.

همچنین سازمان میراث فرهنگی برای معرفی ارزش های مجموعه کاخ گلستان، ارتقاء سطح کیفی و ایجاد زیرساخت های گردشگری مورد نیاز گردشگران، تفاهم نامه ای با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد کرده است. در این هفته همچنین با گرامیداشت یاد سیمین دانشور مراسمی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد و در آن کتاب سرو سیمین رونمایی شد.

سیمین دانشور یکی از باستان شناسان بوده است. در این هفته یکی از گزارش ها پیرامون جاذبه های گردشگری در ایلام مربوط به تنگه ای زیبا می شد که مردم شهرستان مهران در این استان به آن غار زینگان می گفتند در حالیکه بنا به گفته یکی از غارشناسان پیشکسوت چون این محدوده، شاخص های تعریف غار را ندارد در فهرست غارهای ایران قرار نمی گیرد بلکه از آن به عنوان یک تنگه باید یاد شود اما اکنون مردم ایلام از آن به عنوان غار یاد می کنند.

کد خبر 3969830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha