۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۹:۰۹

آیت‌الله میرعمادی تفسیر کرد؛

حکمت مصیبت‌ها در زندگی انسان/ جانبازان سند حقانیت انقلاب هستند

حکمت مصیبت‌ها در زندگی انسان/ جانبازان سند حقانیت انقلاب هستند

خرم آباد - نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به حکمت مصیبت ها و مشکلات در زندگی انسان گفت: جانبازان سند حقانیت انقلاب هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر آیه ۲۲ سوره «حدید» با این عنوان که «ما أَصابَ مِنْ مُصِیبَهٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا فِی أَنْفُسِکُمْ إِلَّا فِی کِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِکَ عَلَی اللَّهِ یَسِیرٌ» اظهار داشت: موضوع این آیه بیان فلسفه مصیبت ها، مشکلات و گرفتاری ها است.

فلسفه مصیبت ها و گرفتاری ها

وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که انسان ها در زندگی با آن مواجه هستند وقوع مصیبت ها، گرفتاری ها و مشکلات است، گفت: این مصیبت ها و مشکلات دو قسم است یک سری از آنها در محیط پیرامونی انسان مانند سیل، زلزله، طوفان و ... اتفاق می افتدد و یک سری دیگر از مصیبت ها به خود انسان مانند بیماری ها، فقر، مرگ و ... وارد می شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با طرح این سوال که فلسفه مصیبت ها و گرفتاری ها چیست؟ و انسان در برخورد با حوادث و گرفتاری ها باید چه عکس العملی داشته باشد؟ گفت: این موضوع اگر درست هدایت نشود منجر به جبر، افکار انحرافی و اندیشه های باطل می شود و در این راستا بخشی از آیات قرآن در بیان این مسئله بوده که در برخورد با حوادث، مشکلات و گرفتاری ها چگونه موضع گیری و رفتار کنیم.

آیت الله میرعمادی با اشاره به ترجمه آیه ۲۲ سوره «حدید» گفت: مصیبت هایی که در محیط پیرامونی و بر خود انسان وارد می شود قبل از پدیدار شدن در کتابی نوشته شده، همانا این نوشتن و ثبت کردن بر خداوند آسان است.

وی با بیان اینکه آیه ۲۲ سوره «حدید» چند نکته تفسیری وجود دارد، گفت: نکته اول این بوده که این حوادث قبل از پدید آمدن در کتابی نوشته شده و اینگونه نیست که این حوادث بدون حساب و کتاب باشد و اشاره به این موضوع در قرآن به این دلیل بوده که نظام آفرینش، نظام تصادفی نیست و حتی برگ درختی اتفاقی از روی درخت نمی افتتد.

فرمانروای مطلق خدای بزرگ و مهربان است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه مصیبتی که بر انسان و پیرامون انسان وارد می شود تصادفی نبوده و همه اینها در کتابی از قبل نوشته شده است، افزود: هیچ چیز از تحت قدرت الهی خارج نیست و همه تحت قدرت الهی هستند.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه هیچ چیزی و هیچ کسی از تحت حکومت الهی نمی تواند فرار کند، ادامه داد: هستی حساب و کتاب دارد و تمام پدیده ها پیش از وقوع ثبت است، هیچ حادثه ای برای خداوند تازگی ندارد و همه حوادث در علم بی پایان الهی و لوح محفوظ و کتاب مبین ثبت است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نکته دوم در آیه ۲۲ سوره «حدید» گفت: خداوند می فرماید از احاطه خداوند بر تمام حوادث تعجب نکنید و شگفتی ندارد اگر مورچه ای از روی صخره ای می رود خدا از صدای پای مورچه خبر دارد که این جای تعجب ندارد و همه چیز از قبل ثبت شده و این ثبت و حفظ و نگهداری حوادث در لوح محفوظ جای تعجب ندارد.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه همه اینها برای خداوند آسان است، گفت: خداوند از همه موجودات آگاهی دارد و همه اینها بر خداوند آسان است چرا که خداوند قدرت مطلق است و علم و حکومت مطلق دارد و فرمانروای مطلق خدای بزرگ و مهربان است.

نظام هستی یک نظام علت و معلول است

آیت الله میرعمادی با اشاره به نکته سوم آیه ۲۲ سوره «حدید» بیان اشت: حوادث و مصیبت هایی که اتفاق می افتد به چند دسته تقسیم می شوند که در دسته اول بخشی از حوادث و مصائب انسان ها هیچ نقشی ندارند و حوادث به صورت طبیعی رخ می دهد.

وی با بیان اینکه در تابستان، زمستان، گرما، سرما، زرد شدن برگ درختان، زلزله، حرکت ابرها، بارش باران و ... انسان نقشی ندارد، تصریح کرد: برخی حوادث به صورت حتمی اجتناب ناپذیر بوده و باید اتفاق افتد و انسان نیز در آن نقشی ندارد و این حوادث بر اساس نظام علمی و معلولی است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با تاکید بر اینکه نظام هستی یک نظام علت و معلول است، افزود: خدای متعال این نظام هستی را بر اساس یک قائده علت و معلول تنظیم کرده است و برخی از حوادثی که در محیط اطراف انسان اتفاق می افتدد امری حتمی و اجتناب ناپذیر است.

آیت الله میرعمادی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بخش دیگر از حوادث و مصیبت ها نتیجه اعمال انسان است، گفت: همه ما قبول داریم برخی از حوادث بر اثر بی احتیاطی انسان رخ می دهد و بر اثر اعمال و رفتار ما رخ می دهند.

وی با اشاره به اینکه انسان نتیجه ظلم، خیانت، انتخاب نادرست و ... خود را خواهد دید، گفت: بسیاری از حوادث و مشکلات ناشی از انتخاب غلط انسان است.

جانبازان سند حقانیت و مظلومیت انقلاب هستند

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه همچنین خداوند می فرماید که برخی از حوادث و پیشامدها شاید تصور شود که بد است، اما برای انسان خیر است و همچنین بر عکس گفت: بعضی حوادث و مصیبت ها فلسفه و حکمت دارد که باید آنها را بیاموزیم.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه خداوند در قرآن چهار علت را برای حوادث و پیشامدها ذکر کرده است، گفت: بعضی از حوادث به وجود می آید تا خداوند انسان را امتحان کند تا استعدادهای انسان شکوفا شود.

وی با بیان اینکه این امر اشاره به کسانی است که اهل مقاومت و اسطوره مقاومت هستند که جانبازان مصداق همین موضوع هستند که به کمال واقعی دست پیدا کرده اند، گفت: بشارت برای کسانی است که صابر هستند و بعضی حوادث برای پرورش، امتحان و تکامل است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه امام سجاد(ع) فرمود که ما مصداق آیه ۲۲ سوره «حدید» هستیم و سند جنایت ظالمان، مظلومیت و حقانیت اهل بیت هستیم، گفت: حادثه کربلا از قبل نوشته شده بود و این حادثه برای این بود تا ظالم رسوا شود و مظلوم احیا شود.

قربانی تروریسم ما هستیم

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه امروز نیز جانبازان سند مظلومیت، حقانیت انقلاب اسلامی و سند جنایت آمریکا و صدام هستند، گفت: امروز با وجود جانبازان حقانیت خود را ثابت می کنیم و جانبازان سند باطل بودن استکبار جهانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه قربانی تروریسم ما هستیم، افزود: اگر این حوادث نباشد چگونه ظالم رسوا می شد؟ اگر قیام امام حسین(ع) نبود یزد رسوا می شد؟ اگر شهادت امام حسین(ع) نبود آزاد مردان عالم الگو داشتند؟

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد بیان داشت: در این راستا بوده که قرآن می فرماید این حوادث از قبل نوشته شده، برای اینکه حقانیت و مظلومیت ثابت شود.

آیت الله میرعمادی تصریح کرد: در نهایت حوادث برای امتحان انسان و شکوفایی استعدادها، هشدار برای غفلت زدایی، پاک شدن گناهان، تکامل و رشد است.

کد خبر 4010494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha