۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۳

راه‌اندازی سامانه‌ی ملی پایش گرد و غبار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

راه‌اندازی سامانه‌ی ملی پایش گرد و غبار توسط یک شرکت دانش‌بنیان

یک شرکت دانش بنیان اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ی ملی پایش گرد و غبار کرده است.

رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف که در زمینه کاربرد فناوری سنجش از دور در علوم جوی و زمینی فعالیت می‌کند، ضمن اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفت: این سامانه، با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای مناسب و الگوریتم‌های اعتبارسنجی شده، قادر به تولید و ارائه نقشه‌های شدت و فراوانی وقوع پدیدهٔ ریزگردها در مقیاس ملی است.

احسان جلیلوند افزود: از کاربردهای بالقوه این سامانه، می‌توان به سهم‌بندی کانون‌های داخلی و خارجی و شناسایی و تعیین موقعیت کانون‌های گردوغبار در منطقه اشاره کرد.

وی تأکید کرد: امکان تحلیل الگوهای زمانی- مکانی وقایع گرد و غبار و پایش تأثیر اقدامات صورت گرفته جهت تثبیت کانون‌های تولید گرد و غبار از دیگر کاربردهای بالقوه این سامانه به شمار می‌رود.

به گفته رئیس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان نقشه‌های تولید شده در این سامانه، شامل نقشه‌های در مقیاس ماهانه و سالانه و هم‌چنین نقشه‌های رویداد-محور از شدت و فراوانی گرد و غبار در کشور است.

جلیلوند تصریح کرد: نسخهٔ اولیهٔ سامانه، با امکان نمایش نقشه‌های تولید شده برای سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷، هم اکنون به آدرس http://www.irandust.com به صورت دو زبانه قابل بهره‌برداری است.

وی در خصوص دلیل راه‌اندازی این سامانه نیز توضیح داد: اخذ تصمیمات مدیریتی صحیح و انجام اقدامات اثربخش و به موقع برای کنترل ریزگردها، مستلزم آگاهی از موقعیت، شدت، تغییرات زمانی و الگوی مکانی گسترش آن است بنابراین استفاده از سامانه‌ای حاوی اطلاعات معتبر، جامع و البته بومی با هدف پایش وضعیت گردوغبار در سطح کشور و منطقه می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد.

کد خبر 4032046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha