۷ مرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۴۵

وزیر بهداشت تأکید کرد:

افزایش ظرفیت علوم پزشکی مشروط به راه اندازی ۲۰ هزار تخت آموزشی

افزایش ظرفیت علوم پزشکی مشروط به راه اندازی ۲۰ هزار تخت آموزشی

وزیر بهداشت گفت: زیرساخت های آموزشی نیاز به تقویت دارند و از همین رو یک نفر هم به ظرفیت های پذیرش علوم پزشکی اضافه نخواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سیدحسن هاشمی امروز در اجلاس معاونان آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی گفت: مردم می خواهند مشکل حل شود.

وی افزود:  تصمیمات اشتباه باید یک جایی اصلاح شود. ما وزارت علوم نیستیم و باید کسی که اینجا آموزش می بیند فیلد مهارتی داشته باشد.  

وزیر بهداشت تاکید کرد: در سال های اخیر یک ریال برای زیرساخت های آموزشی تخصیص داده نشده است از همین رو نمی  توان ظرفیتی اضافه کرد.

هاشمی تاکید کرد: مگر اینکه اعتبار ویژه ای در اختیار وزارت بهداشت گذاشته شود تا ۲۰ هزار تخت آموزشی راه اندازی شود در این صورت ظرفیت افزایش می یابد.

وزیر بهداشت گفت: توسعه معاونت آموزشی در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در دوره دولت یازدهم کارنامه خوبی ارائه کرده اند که به یاد ندارم در ۳۰ سال گذشته فعالیت های این چنینی انجام شده باشد.

وی افزود: اگر مسیر ما ادامه پیدا کند، با توجه به گام هایی که در حوزه های آموزشی برداشته شده در منطقه و دنیا سرآمد خواهیم شد. برخی از این برنامه ها جزو آرزوهای ما بود که اکنون اجرایی شده است.

هاشمی درباره نهادهای دیگر که به حوزه آموزش کمک کردند، گفت: از شورای عالی انقلاب فرهنگی بابت تصویب برنامه آمایش سرزمین تشکر می کنیم اما برخی نهادها مانند مجلس عملکرد دوگانه ای داشتند. در برخی مصوبات به ما کمک کردند در مصوبه سهمیه ها به ما آسیب زدند که امیدواریم جبران شود.

وزیر بهداشت تاکید کرد: کارهای اصلی که در دوره بعد باید انجام دهیم به چند بخش تقسیم می کنم. موتور حرکت ما هیات علمی دانشگاه هاست و درست است که ما از تکالیف برنامه پنجم جلوتر هستیم و نسبت استاد به دانشجو یک به یازده است اما هنوز با استانداردهای بین المللی فاصله داریم.

وی اظهار داشت: مسئولین باید به حوزه آموزش اهمیت دهند و با نگاه حمایتی به این حوزه بپردازند ما بسیار تلاش کردیم و توانستیم ۱۵۰۰ نفر در هیات علمی جذب کنیم اما هنوز ۱۰ هزار هیات علمی کم داریم که باید با کمک سایرنهادها آنها را جذب کنیم.

هاشمی با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در علوم پزشکی گفت: از ۴۰ سال گذشته تاکنون آنچه به فضای آموزشی داشتیم تبدیل به فضای درمانی کردیم و متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف هستیم. شأن هیات علمی بالاتر از اینهاست که وقتی آموزش این تعداد زیاد دانشجو را به عهده آنها می گذاریم اما در عمل آنچه از آنها می خواهیم خدمت درمانی است.

وزیر بهداشت در این زمینه مسیر درستی را طی نکردیم و باید ۲۰هزار تخت آموزشی در دولت دوازدهم ایجاد شود تا آموزش اقتصادی شود.

وی تاکید کرد: باور من این است که باید دانشگاه ها را از نظر مالی مستقل کنیم، من در این زمینه مورد نقد هم قرار گرفته ام اما باید راه بقیه دنیار را برویم دانشگاه وظیفه اش تربیت و فروش خدمات است و دولت و بخش خصوصی هم و ظیفه شان خرید خدمت است این به معنی عدم حمایت از مناطق محروم و خصوصی سازی صرف نیست.

هاشمی خاطرنشان کرد: باید مشخص شود تربیت یک دانشجوی گروه علوم پزشکی چقدر هزینه دارد و دولت هم برای آن به همان میزان هزینه کند و در کنار آن مردم هم هزینه این آموزش را بپردازند، حال آنهایی که استعداد برتر دارند و یا پولی ندارند می توانند در حمایت دولت قرار گیرند.

وزیر بهداشت با اشاره به نمونه دانشگاه آزاد در حوزه آموزش عالی گفت: نمونه دانشگاه آزاد نشان داده که مردم برای آموزش هزینه می کنند و می توان با کمک آنان و سایر حوزه ها در علوم پزشکی نیز به همین ترتیب عمل کرد.

هاشمی با اشاره به موضوع هیات امنایی بودن دانشگاه ها خاطرنشان کرد: استقلال دانشگاه ها باید در همه زمینه حفظ شود، متاسفانه یکی از کارهای من و وزیر علوم در دولت این بود که مراقب باشیم خدشه ای به قانون هیات امنایی به دانشگاه ها وارد نشود. این قانون از زمان رضاخان که می گویند بی سواد بوده اجرا شده اکنون که ما همه سواد داریم باید بر اجرایی شدن آن تاکید بورزیم.

وی با اشاره به موضوع نظام پرداخت به اعضای هیات علمی گفت: نظام پرداخت در بهترین مراکز علمی با نظام پرداخت در یک مرکز درمانی یکسان است در حالی که نیروی انسانی از جمله پزشک و پرستار که در یک مرکز مرز دانش کار می کنند باید پرداخت متفاوتی داشته باشد.

وزیر بهداشت موضوع توسعه فضاهای آموزشی، تصحیح نظام پرداخت، فروش خدمت و توجه به هیات علمی را از جمله مهمترین اهداف آینده حوزه آموزش برشمرد.

هاشمی گفت: امتیاز بزرگ ما در وزارت بهداشت این است که آموزش در کنار خدمت قرار دارد اما هنوز از این اهداف خوب استفاده نکردیم صرف دانش هیچ کاری نمی کنیم اکثر ما جزو رتبه های برتر بوده ایم اما همه می دانند در زمان خدمت رتبه و نمره به کار نمی آید و باید مهارت به فرد اضافه شود که امیدواریم این موضوع در دولت دوازدهم محقق شود.

وزیر بهداشت افزود: اینکه بابت هر اختلاف بین رشته ای جلوی مجلس یا وزارتخانه و توی خیابان جمع می شوند، باید برچیده شود. کسی با زور و باج خواهی نمی تواند این موضوع را مدیریت کند. این مسائل با گفتگو قابل حل است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از رشته ها هرکجا به مشکل برخوردیم سبک آموزش آنها یعنی طول دوره و مواد درسی آمریکایی بود و رفرنس ها امریکایی و اروپایی بوده اما زمانی که به ارائه خدمت می رسد می خواهیم یک روش من در آوردی را انتخاب کنیم که به نفع یک گروه و مخالف گروه دیگر است. این مسیر باید تصحیح شود.

هاشمی درباره سهمیه بومی گزینی مجلس در پذیرش تخصصی گفت: دولت باید از اعمال قانونی که در اختیارش است استفاده کند. ما اکنون داریم به یک عده ای که ممکن است نمره نیاورند هم امتیاز بزرگی به عنوان بومی گزینی مجلس می دهیم. اما دانشگاه باید مراقبت کنند که از این افراد تعهد بگیرند. متاسفانه به من گزارش شده ۲۵ درصد این افراد اصلا تعهد نداده اند.

وی افزود: ما اگر  می خواهیم طرح خدمات نیروی انسانی را کم کنیم باید این کار را جدی بگیرم و از هم اکنون محل خدمت افرادی که با این سهمیه ها پذیرفته می شوند را مشخص کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد به عنوان مثال در چشم پزشکی در بخش ها و محل هایی که کمبود نیروی انسانی داریم ۳ تا ۵ سال فقط کسانی را می گیریم که بروند آنجا کار کنند زیرا مردم می خواهند مشکل شان حل شود و از ما مقاله نمی خواهند.

وی اظهار کرد: قبل از خریداری دستگاه و تجهیزات پزشکی باید متخصص آن منطقه تامین شود.

هاشمی درباره افزایش ظرفیت رشته های تخصصی در دانشگاه های علوم پزشکی گفت: از هم اکنون برخی زمزمه می کنند که ظرفیت ها را اضافه کنید اما گفته ام یکنفر را به ظرفیت اضافه نمی کنیم ما مانند وزارت علوم نیستیم. یک جایی باید تصمیم اشتباه اصلاح شود کسی که در حوزه علوم پزشکی تحصیل می کند فیلد مهارتی می خواهد و باید گره ای از کار مردم باز کند.

وی با اشاره به کاهش ظرفیت در دانشگاه آزاد گفت: با دانشگاه آزاد می توان به سمت ارتقای کیفیت آموزشی حر کت کرد در مورد ظرفیت ها هم اعلام کردیم در صورتی که اعتباری ویژه برای ۲۰ هزار تخت آموزشی قرار گیرد در آن صورت ظرفیت را اضافه می کنیم.

وزیر بهداشت یادآورشد: زیرساخت های آموزشی یک ریال به اعتبارشان  اضافه نشده است از این رو اولویت اول تقویت زیرساخت های آموزشی است.

هاشمی با اشاره به نوع تخصیص اعتبار در وزارت بهداشت گفت: دیوان محاسبات اعلام کرده که وزارت بهداشت تنها دستگاهی بوده که ۹۴ درصد اعتبارات خود را در جاهایی که قانون مشخص کرده هزینه کرده است.

وی تاکید کرد: اگر پول ما را درست بدهند ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت اما شریک هایی بودند که ما را زمین گیر کردند. مطمئن باشید اگر طلب های ما را بدهند آموزش و پژوهش ارتقا خواهد کرد و این چرخه ناقص نباید در دولت دوازدهم ادامه پیدا کند.

وزیر بهداشت افزود: اگر بنا باشد ما در وزارت بهداشت مسیر را ادامه دهیم باید منابع مالی بیمه ها در اختیار ما باشد و در این صورت است که می توانیم سقف مالی دانشگاه ها را مشخص کنیم و هر حوزه ای تکلیف خود را می داند.

کد خبر 4043895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha