۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۱۴

برگزاری نماز عید سعید قربان در خارج از کشور

برگزاری نماز عید سعید قربان در خارج از کشور

دعای عرفه و نماز عید سعید قربان با حضور مسلمانان، شیعیان و ایرانیان مقیم به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دعای عرفه و نماز عید سعید قربان با حضور مسلمانان، شیعیان و ایرانیان مقیم به همت نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار شد. این مراسم‌ها در کشورهای ذیل برگزار شد:

غنا

مراسم با شکوه نماز عید سعید قربان، روز جمعه، ۱۰ شهریور در مساجد شهرها و روستاهای غنا، برگزار شد.

سفیر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز در مراسم نماز عید قربان در آکرا حضور یافتند. پیش از اقامه نماز عید، نمازگزاران اذکار مخصوص را خواندند و امام جماعت طی سنت خاصی با استقبال و همراهی گروهی از نماز گزاران به محل اقامه نماز حاضر و نماز را اقامه و پس از پایان نماز خطبه‌های نماز ایراد شد.

همچنین پس از پایان مراسم، اقامه نماز رییس جمهور، مسئولین دولتی از جمله مصطفی حمید، وزیر اطلاع‌رسانی و برخی دیگر از وزرای کابینه و شخصیت‌های کشوری و لشگری در جایگاه ویژه حضور پیدا کردند.

آکوفو آدو، رییس جمهور غنا طی سخنانی، ضمن تبریک عید قربان به همه مسلمانان با اشاره به فلسفه وجودی عید قربان از مسلمانان این کشور به خاطر فعالیت‌های عبادی فردی و اجتماعی و نیز تلاش و همراهی با نظام در همزیستی منسجم با یکدیگر و با مسیحیان در توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور قدردانی کرد.

وی ضمن آرزوی سلامتی برای شیخ عثمان شربتو، امام کل مسلمانان غنا، برای موفقیت هرچه بیشتر مسلمین و سایر مردم غنا دعا کرد.

سریلانکا

دعای پُر فیض عرفه در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کلمبو قرائت شد. همچنین، نماز عید سعید قربان با حضور سفیر کشورمان در کلمبو اقامه شد. در این برنامه‌ها، علاوه بر ایرانیان مقیم و شیعیان سریلانکایی، جمعی از مهاجرین پاکستانی و افغانستانی مقیم کلمبو نیز حضور داشتند.

گرجستان

نماز عید سعید قربان، روز جمعه، ۱۰ شهریور در مساجد و مراکز اسلامی مناطق مختلف مسلمان‌نشین گرجستان برگزار شد. در این مراسم، مسلمانان گرجی اعم از شیعیان و اهل تسنن با برپایی جشن، این عید بزرگ اسلامی را گرامی داشتند.

همچنین، مراسم باشکوهی با حضور شیعیان در مسجد اهل البیت (ع) واقع در منطقه سوغانلو از توابع تفلیس با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در گرجستان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی راهید کریموف، در خطبه‌های نماز عید قربان، ضمن تبریک عید قربان به تمامی مسلمانان، به تبیین تاریخچه و  فلسفه این عید فرخنده پرداخت.

ارمنستان

نماز پر فیض و معنوی عید سعید قربان در مسجد جامع کبود ایروان به امامت حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین شجعان امام جمعه و جماعت این مسجد اقامه شد.

در این آیین که با حضور سفیر اندونزی، سخنگوی مجلس اندونزی و هیئت پارلمانی همراه، کارکنان نهاد های جمهوری اسلامی ایران مستقر در ایروان به همراه خانواده های خود، ایرانیان مقیم و مسلمانانی از سایر کشورهای اسلامی جهان برپا شد.

 بعد از اقامه نماز حجت الاسلام والمسلین شجعان، مطالبی درباره  فلسفه عید قربان پرداخت.

 در خطبه اول ضمن اشاره به جایگاه ویژه حضرت ابراهیم علیه السلام در میان پیامبران الهی بسیاری از سنن اسلامی را یادگار آن پیامبر بزرگ دانست.

حجت الاسلام والمسلین شجعان، در خطبه دوم نیز به تبیین نکات و درس‌هایی پرداخت که در آزمون ذبح حضرت اسماعیل علیه السلام در قرآن کریم به آنها اشاره شده است.

کد خبر 4076955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha