۲۳ آذر ۱۳۹۶، ۱۷:۴۱

آیت الله اعرافی:

فعالیت بین‌المللی حوزه باید سنجیده و متناسب با فرهنگ ملت‌ها باشد

فعالیت بین‌المللی حوزه باید سنجیده و متناسب با فرهنگ ملت‌ها باشد

قم - مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: فعالیت بین‌المللی حوزه باید سنجیده، متناسب با فرهنگ ملت‌ها و با شناخت مخاطب انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی ظهر پنج‌شنبه در همایش حوزه بین‌الملل؛ حوزه تمدن ساز که در سالن همایش‌های مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به اقدام ناپسند و زشت ترامپ اضافه کرد: حرکت رذیلانه و زشت ترامپ را از همین محل و به نمایندگی از همه حوزویان به شدت محکوم می‌کنیم.

وی افزود: مطمئناً این اقدام منشأ خیزش‌های نو در جهان اسلام خواهد شد و آمریکا بداند با این کارها به جایی نمی‌رسد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به وضعیت بحرین گفت: اقدامات بسیار زشتی در بحرین علیه مردم شریف این کشور و آیت‌الله عیسی قاسم انجام می‌شود که حرکتی غیرانسانی و ضد بشری و ضد اسلامی است.

وی با بیان اینکه رویکرد تمدنی اسلام در ذات آن نهفته است، ادامه داد: نگاه تمدنی به حرکت ما در عرصه بین‌الملل، روح و معنی می‌بخشد بنابراین باید بر بعد تمدن ساز اسلام تکیه کنیم و جلو برویم.

نگاه اسلام جهانی و تمدنی است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تمدن، یک وصله ناچسب و یا یک پیوست بدون مبنا برای اسلام نیست، اضافه کرد: نگاه اسلام از بدو بعثت پیامبر(ص)، جهانی و تمدنی بوده است.

وی با اشاره به مؤلفه‌های اندیشه تمدنی، افزود: اندیشه فراساحتی که به همه ساحت‌های زندگی بشر نظر دارد از جمله این مؤلفه‌هاست.

امام جمعه قم ادامه داد: در این نگاه فراساحتی، تجربه و دانش بشر نیز دارای اهمیت ولی مهم این است که قلمروهای زندگی بشر شامل اقتصاد، معرفت و عقلانیت و حقوق بشر و حوزه‌های معرفتی و دانشی و اخلاقی بشر را در یک نگاه منسجم سامان دهیم.

وی با بیان اینکه ما به دین، نگاه حداکثری داریم اظهار داشت: معارف و کلام و اخلاق و فقه جامع ما این عنصر تمدنی را به خوبی در خود دارد و اگر این نگاه عمیق معرفتی و تمدنی را داشته باشیم می‌توانیم به موفقیت برسیم.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: عنصر دیگر تمدنی بودن یک اندیشه آن است که منظومه وار و سیستماتیک باشد همچنین عنصر سوم زمان شمول بودن و عنصر چهارم این است که از تمام ظرفیت‌ها بهره ببرد.

وی با بیان اینکه این مؤلفه‌ها در ذات معارف الهی و اندیشه اسلامی وجود دارد، تصریح کرد: پیامبر خدا چنین نگاهی را به بشر عرضه کرد و قرآن یک پیام نو برای بشر آورد که امروز نیز می‌تواند تحول آفرین باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه ما برای بین‌المللی شدن باید این مؤلفه‌ها را در شالوده خود داشته باشد، افزود: امروز جامعه المصطفی به عنوان یک نهاد بین‌المللی فاخر تلاش‌های زیادی داشته است که نمونه آن در تولیدات گسترده و ایجاد مؤسسات و مراکز پژوهشی و تربیت طلاب است.

وی بر فرهنگ و رویکرد بین‌المللی در حوزه تأکید کرد و گفت: باید نگاه ما به جهان وسیع و نگاه بین‌المللی در تاروپود نهادهای راه یابد.

ادبیات برقراری رابطه با جهان بسیار مهم است

آیت الله اعرافی اضافه کرد: نظام آموزشی حوزه نیز باید عناصر بین‌المللی شدن را در خود داشته باشد که در این راستا نیز کارهای بزرگی انجام شده است.

وی بیان کرد: در حوزه تبلیغ، نیز ابزارها و فناوری‌ها و زبان و گفتمان ما باید مبتنی بر نیازهای دنیا باشد به خصوص گفتمان و ادبیات برقراری رابطه با جهان بسیار مهم است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به تعبیری از مقام معظم رهبری در مورد حوادث بعد از جنگ جهانی دوم ادامه داد: ایشان بیان کردند که در پایه ریزی نظم جدید، جهان اسلام، غایب بود به همین دلیل دنیای اسلام در جهان امروز نقشی ندارد.

وی افزود: به تعبیر ایشان ما در یک نقطه عطف تاریخی غیبت داشته‌ایم به همین دلیل دنیای اسلام بازیچه دست دیگران است.

آیت الله اعرافی گفت: اگر در آن زمان صاحبان نفوذ دنیای اسلام یک نگاه کلان داشتند و در تحولات جهانی غایب نبودند وضع بهتری بر دنیای اسلام حاکم بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی می‌خواهد این روند تغییر کند لذا ما در یک پیچ تاریخی حساس هستیم تأکید کرد: حوزه بزرگ ما اگر در این نقطه عطف معرفتی غایب باشد، ضرر خواهیم کرد ولی اگر به شکل درست و سنجیده حضور یابیم به توفیقات عالی می‌رسیم.

کد خبر 4172331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha