۱۸ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۳۹

ماکرون: آینده محتاج همکاری فرانسه و چین است

ماکرون: آینده محتاج همکاری فرانسه و چین است

رئیس جمهوری فرانسه در نخستین روز از سفر ۳ روزه به چین، گفت: باید به اصل چندجانبه‎گرایی رجوع کرد و اینکه آینده محتاج همکاری فرانسه و چین است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه که در چین به سر می‌برد، در بازدید از شهر تاریخی «شیان» که دروازه راه ابریشم قدیم تلقی می‌شود، گفت: سرنوشت ما به هم گره خورده است. آینده محتاج فرانسه، اروپا و چین است. من دوست دارم حداقل سالی یک بار به چین سفر کنم!

وی در این باره گفت: این بر عهده اروپا و آسیا (به ویژه) فرانسه و چین است که قوانین چندجانبهگرایی را که در آن بُرد همه طرفین تضمین شده است، ارائه دهند. باید با تکیه بر توازن و برابری به چندجانبه‌گرایی رجوع کنیم.

 ماکرون با اشاره به پروژه «راه ابریشم جدید» یا «یک کمربند، یک جاده»، گفت: راه ابریشم جدید باید بر مبنای عدالت و دغدغه‌های اقلیمی بنا شود.

وی ادامه داد: راه ابریشم جدید تنها در صورتی موفق خواهد بود که نویدبخش آیندهای بهتر باشد.

رئیس جمهوری فرانسه درباره بحران شبه جزیره کره گفت: در مواجهه با کره شمالی تنها ۲ راه‌حل پیش روی ما قرار دارد. اینکه راهمان را از هم جدا کنیم یا اینکه در اعمال فشار بر پیونگ‌یانگ با یکدیگر متحد شویم و فرانسه از هم‌اکنون انتخاب خود را کرده است.

در حوزه آفریقا نیز که به طور سنتی تحت نفوذ فرانسه است و در سال‌های اخیر شاهد سرمایه‌گذاری چین بوده است، ماکرون گفت: همکاری فرانسه و چین می‌تواند مانع از تکرار اشتباهات گذشته شود.

وی همچنین از تصمیم چین مبنی بر پایبندی به توافق اقلیمی پاریس، قدردانی کرد.

کد خبر 4194334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha