۲۱ دی ۱۳۹۶، ۸:۳۶

مدیرعامل شرکت توانیر:

بازسازی فرسودگی شبکه برق ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

بازسازی فرسودگی شبکه برق ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

قزوین- مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: حدود ۳۰ درصد شبکه برق کشور فرسوده است که بازسازی و نوسازی آن به ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آرش کردی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر در حاشیه سفر به قزوین برای افتتاح ۱۳ طرح توزیع و فوق توزیع در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تامین سوخت گاز نیروگاهها، حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاههای تجدیدپذیر و کاهش تلفات انرژی پاسخ گفت.

* در حال حاضر بخشی از سوخت نیروگاهها مازوت و مایع است که موجب آلودگی های زیست محیطی می شود برای تغییر سوخت به گاز چه برنامه ای دارید؟  

شاید در سالهای گذشته میزان سوخت مایع مصرفی در نیروگاهها زیاد بود اما بتدریج این روند اصلاح شده و شرایط بهبود یافته است.

درحال حاضر ۹۱ درصد از سوخت نیروگاه‌ های برق کشور با گاز است که تلاش می کنیم این میزان به ۱۰۰ درصد برسد زیرا قبول داریم که استفاده ازسوخت مایع در نیروگاهها موجب آلودگی زیست محیطی می شود که باید به طور کامل در نیروگاهها حذف شود.  

* میزان صادرات برق در کشور چه میزان است و برای افزایش آن چه خواهید کرد؟  

صنعت برق دارای مطلوبیت های ذاتی است و در کشور و منطقه این ظرفیت که ایران تبدیل به هاب انرژی شود وجود دارد که این ویژگی ها شامل داشتن بیشترین ذخایر انرژی فسیلی و بزرگترین شبکه برق در منطقه، مرزهای گسترده با کشورهای منطقه و همسایگان متعدد است که می توان تعامل سازنده با آنها داشت و تبادل انرژی و صادرات به کشورهای همسایه برای ما اهمیت زیادی دارد.

البته میزان صادرات برق در کشور ما متغیر است و سالانه بین ۶.۵ تا ۱۱ میلیارد کیلووات ساعت معادل ۷۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار در سال است.

آنچه مورد توجه قرار گرفته این که صادرات را افزایش داده و واردات را به عنوان یک مسیر ترانزیتی استفاده کنیم زیرا واردات فقط در سه ماه تابستان نیاز داریم که باید این ظرفیت ۹ ماه را در خدمت ترانزیت باشیم و از برخی کشورها برق تحویل بگیریم وبه دیگران منتقل کنیم و هزینه ترانزیت بگیریم.

ظرفیت های گسترده ای در بخش صادرات داریم که با کشورهای پاکستان، ترکمستان، ارمنستان، ترکیه و افغانستان صورت می گیرد و با عراق بیشتر است ودر ادواری حتی ما صادرات به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس را داشتیم که الان هم صادرات برق به کشور عمان مطرح شده که فرصت خوبی است و باید از آن استفاده کنیم.

* برای کاهش تلفات برق در شبکه چه اقدامی شده و چه میزان اعتبار پیش بینی شده است؟  

ما ۱۰ سال طول کشید از تلفات بالای ۲۰ درصد به ۱۵ درصد برسیم و در سه سال اخیر توانستیم تلفات را به ۱۰ درصد برسانیم که نشان می دهد صنعت برق روی کاهش تلفات برق جدی است وتمرکز کرده است.

البته نگاه ما این است که تلفات شبکه باید به کمتر از ۱۰ درصد برسد و در این راستا کمیته کاهش ملی تلفات در توانیر تشکیل شده تا به صورت متمرکز و هدفمند این موضوع پیگیری شود و هر هفته این کمیته تشکیل می شود و از سال ۹۵ به این طرف تفاهم نامه کاهش تلفات با شرکت های توزیع استانها امضا شده و ردیف ۴۰۰ میلیارد تومانی را در سال برای این موضوع اختصاص دادیم زیرا اعتقاد داریم نبضی که استاندارد بودن شبکه با آن سنجیده می شود همین تلفات است و اگر تلفات شبکه تک رقمی شده و زیر هفت درصد بشود استاندارد می شود و اگر این نبض درست اندازه گیری شده و درست بزند امور شبکه متناسب می شود.

* در حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد نیروگاههای تجدید پذیر جدی هستید؟

از دوسال قبل وزارت نیرو دچار تحول اساسی شد و ردیف های بودجه خاصی تحت عنوان عوارض در بودجه گنجانده شد که اختصاصی است و برای حمایت از برق روستایی و انرژی های تجدید پذیر و خرید تضمینی برق پیش بینی شده که خرید تضمینی بیست ساله با عقد قرارداد از آن جمله است.

 تاکنون حدود ۲۵۰۰ مگاوات قرارداد خرید تضمینی برق با ساتبا بسته شده که شاهد تحول گسترده در این بخش خواهیم شد و به رشد ۳۰ درصدی در سالهای اول خواهیم رسید که ۴ هزار مگاوات محقق شود.

ظرفیت ایجاد نیروگاههای دی جی حدود ۷۰۰۰ مگاوات است که تاکنون ۸۰۰ مگاوات آن وارد مدار شده است که استان قزوین با داشتن ظرفیت قابل توجه ۱۰۲ مگاوات را به خود اختصاص داده که بالاترین سهم است، همچنین ۹۰۰ مگاوات ظرفیت مطالعه شده است.

* میزان فرسودگی شبکه برق چه میزان است و برای نوسازی آن چه میزان اعتبار لازم است؟

فرسودگی شبکه در بخش های مختلف با یک توازن خاصی نداریم اما اگر شاخص های فرسودگی که روی عملکرد اثرگذار است را حساب کنیم می توان گفت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد شبکه فرسوده است.

برای رفع این فرسودگی و نوسازی شبکه به ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم در یک دوره زمانی ۵ ساله این مشکل را برطرف کنیم.

کد خبر 4196608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha