۱۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱:۴۱

وزیر آموزش و پرورش؛

بحث اعتیاد در مدارس جدی نیست/ اجرای سند ۲۰۳۰ کاملا متوقف شده است

بحث اعتیاد در مدارس جدی نیست/ اجرای سند ۲۰۳۰ کاملا متوقف شده است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد در مدارس گفت: آمار اعتیاد برخلاف آنچه می گویند در مدارس بالا نیست و کمتر از یک دهم درصد دانش آموزان را در بر می گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، سیدمحمد بطحایی با حضور در برنامه نگاه یک با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین، سند راهبردی و ترسیم کننده مسیر حرکت آموزش و پرورش برای عبور از وضع موجود به نقطه مطلوب است، افزود: این سند­ نشان می دهد که در ابعاد مختلف از فضا و تجهیزات، نیروی انسانی، برنامه های درسی و آموزشی چه مسیری را باید طی کنیم تا بتوانیم در زمان مشخص شده به اهداف تعیین شده در افق این سند برسیم.

وی به برخی از تفاوت های سند تحول بنیادین با دیگر اسناد راهبردی اشاره و اضافه کرد: این سند از بحث های مفهومی به بحث های عملیاتی وارد شده است.

بطحایی با بیان اینکه این سند ۶ زیرنظام دارد که تا کنون ۴ زیرنظام به تصویب رسیده است ، ادامه داد: در این زیرنظام ها برنامه ها و فعالیت های لازم برای رسیدن به نقطه مطلوب، ترسیم شده است.

وی با اشاره به اینکه این سند پس از مطالعات زیاد در سال ۹۰ تصویب و ابلاغ شد، افزود: این سند از سندهای بسیار خوب و راهنمای مسیر آموزش و پرورش است.

بطحایی با اشاره به اینکه زیرنظام های تصویب شده هنوز به طور کامل اجرایی نشده است، اضافه کرد: سامانه رصد و پایش سند تحول را طراحی کردیم که به صورت مستمر میزان استقرار این سند را در بخش های مختلف به صورت کمی، رصد و گزارش می کند.

وی با بیان اینکه در حوزه فضا و تجهیزات، خیلی عقبیم و تجهیزات مدارس وضعیت ناگواری دارد، گفت: حدود ۳۰ درصد مدارس ما ایمن نیستند و نیاز به تخریب، بازسازی و یا نیاز به مقاوم سازی دارند.

بطحایی افزود: تعدادی از دانش آموزان در برخی نقاط کشور در مدارس کانکس و کپری درس می خوانند و این مشکل مزمن ماست.

وی اضافه کرد: آموزش وپرورش وظیفه نرم افزاری نظام آموزش را بر عهده دارد و باید به فکر ارتقای برنامه های آموزش و نباید دغدغه مسائل سخت افزاری را داشته باشد.

بطحایی گفت: با اهتمام دولت و مجلس شورای اسلامی امکانات نسبتاً خوبی برای سال آینده پیش بینی شده است تا بتوانیم بخشی از این نقایص را از بودجه عمومی دولت تامین کنیم و گامی جدی را در حوزه تامین تجهیزات و فضای آموزشی برداریم.

وی افزود: شهرداری ها ، نهادهای مردمی و محلی در شهرستان ها و شهرها باید قبول مسئولیت و کمک کنند.

بطحایی اضافه کرد: همه باور دارند که اگر آموزش و پرورش کشور سر و سامان پیدا نکند کشورمان در آینده سر و سامان پیدا نخواهد کرد و این قدم بزرگی است.

وی گفت: در کشور مدارسی وجود دارد که سرویس بهداشتی برای استفاده دانش آموزان ندارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مقدورات دولت محدود است، گفت: اگر بخواهیم فقط متکی به اعتبارات و منابع دولت باشیم مشکلات حل نمی شود.

بطحایی افزود: سند تحول، زمانی محقق خواهد شد که زیرساخت های سخت افزاری آن فراهم شده باشد.

وی درباره سند جهانی ۲۰۳۰ گفت: به جهت حساسیت های زیادی که بر روی این سند به درستی وجود داشت و بخش هایی از این سند با آموزه های فرهنگی و باورها و اعتقادات ما در تضاد و تعارض بود ، اجرای این سند متوقف شد و حکم صریح مقام معظم رهبری در این خصوص فصل الخطاب بود و پس از آن حتی بحث کارشناسی هم درباره این سند مجاز نبود.

وی ادامه داد: شاید در برخی جاهای این سند مطالب خوبی هم وجود داشته باشد اما روح حاکم بر آن القای این موضوع بود که کشورهایی ما را جهت دهی و خط دهی می کرد تا مسیر آموزش و پرورش را تحت الشعاع قرار دهد به همین علل سند ۲۰۳۰ به طور کامل کنار گذاشته شد.

بطحایی با بیان اینکه تخلفات ، اشتباهات و خطا هایی همچنان در حال انجام است، افزود: همه این خطاها نباید به حساب سند ۲۰۳۰ گذاشته شود برخی از موسسات مردم نهاد و غیر دولتی بعضی آموزش ها را بدون در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگی و باورهای ما می دهند که نتیجه آن آموزش معکوس و منفی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۰۵ هزار مدرسه و ۵۵۰ هزار کلاس درس در کشورمان داریم، گفت: ممکن است خطاهایی در برخی جاها اتقاق بیفتد اما اطمینان می دهم یک میلیون پرسنلی که در آموزش و پرورش شاغل هستند از متعهدترین و شریف ترین کارکنان دولت هستند و مردم به آنها اعتماد دارند.

بطحایی گفت: مدیران آموزش و پرورش عکس العمل سریع درباره تخلفات انجام خواهند داد و آن را پیگیری می کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره نگاه به پرورش در نظام آموزش و پرورش کشور اظهار کرد : در آموزش عمومی کار اصلی پرورش است و باید مسیر زندگی صحیح را دانش آموزان بیاموزند.  سبک زندگی ایرانی و اسلامی، کنترل خشم، حفاظت از محیط زیست و دهها هدف دیگر را دانش آموزان باید در کنار آموزش های شناختی تمرین کنند اما اکنون این تعاریف سازگاری چندانی با مدارس ندارد.

بطحایی با بیان اینکه کنکور یک رقابت دشوار است که نشاط را از نوجوانان ما گرفته است، عنوان کرد: آموزش و پرورش به اندازه کافی طرح دارد و اکنون زمان عمل است و یکی از آن طرح ها، حذف کنکور است که همه نهادها بر آن اتفاق نظر دارند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اراده برای حذف کنکور نیز تصریح کرد: حذف کنکور استلزاماتی دارد که باید آماده شود و افرادی هستند که منافع اقتصادی در عدم حذف کنکور دارند اما مقاومت آنها تاثیرگذار نخواهد بود. به هر حال همه گروه ها برای این حذف آمادگی دارند و. امیدواریم به این سمت حرکت کنیم. مافیای کنکور که من اسمش را مافیا نمی گذارم چون علیرغم سود مالی و احتمال دست اندازی در این مسیر آنها کار فرهنگی می کنند و به کسی که کار فرهنگی می کنند مافیا نمی گوییم، در این میان نقشی نخواهد داشت.

وی درباره آسیب های اجتماعی در مدارس از جمله اعتیاد تاکید کرد: مدرسه بخشی از جامعه است که انعکاس آسیب های اجتماعی در آن هم وجود دارد و آنچه در خانواده و جامعه دیده می شود در مدرسه نیز منعکس می شود. فراوانی آسیبهای اجتماعی به نسبت سایر کشورها در ایران کمتر است؛ هرچند میزان کم آن هم زیبنده نظام آموزشی ما نیست. در حوزه اعتیاد در مدارس آمار ما بسیار کم است و آمار سه درصدی اعتیاد را به هیچ وجه تأیید نمی کنم و کمتر از یک دهم درصد دانش آموزان ما گرفتار مواد مخدر هستند.

بطحایی با بیان اینکه تلویزیون تعاملی برای ارتباط بیشتر مدرسه با خانواده افتتاح شده است، گفت: محور اصلی برنامه های ما در مقابله با آسیب های اجتماعی خانواده است.

وی با اشاره به حذف سمپاد از متوسطه اول نیز گفت:  بحث ما حذف سمپاد نبوده است اما چون یکی از عواملی که استفاده از کتب کمک درسی و آزمونها را گسترش داده است مدارس سمپاد بودند این تصمیم را گرفتیم؛ ۲۵۰ هزار دانش آموز می سوختند تا ۱۵ هزار دانش آموز وارد مدارس خاص شوند. برخی دانش آموزان از پایه سوم ابتدایی برای ورود به مدارس خاص آماده می شدند اما اکنون تجویز کتب کمک آموزشی در مدارس ابتدایی ممنوع است و به جد پیگیر اجرای این قانون هستیم تا دانش آموزان دبستانی ما بتوانند کودکی کنند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بسیاری از نظام های آموزشی جداسازی را کنار گذاشته اند و روش تلفیق را حتی در مورد دانش آموزان با نیازهای ویژه پیش گرفته اند؛ فراگیر بودن آموزش در دوره آموزش عمومی آثار مثبتی دارد. برنامه شهاب که دانش آموزان دارای استعداد برتر را مورد آموزشهای خاص قرار می دهد سال آینده تمام پایه هفتمی ها تحت پوشش آن قرار خواهد داد. این طرح باید دیگر به شکل عملیاتی نگاه شود و به شکل طرح مطرح نشود.

وی در پایان با اشاره به اینکه امیدوار است طرح رتبه بندی معلمان در سال ۹۷ جدی تر دنبال شود نیز گفت:  این طرح وضعیت را بهتر از گذشته خواهد کرد هرچند نقطه مطلوب نخواهد بود.

کد خبر 4242444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha