۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۲

مدیرکل دفتر فنی و ‏حرفه ای در گفتگو با مهر:

حمایت ازکالای ایرانی در هنرستان هاتحقق می یابد/تاکید بر صنعت وهنر

حمایت ازکالای ایرانی در هنرستان هاتحقق می یابد/تاکید بر صنعت وهنر

مدیرکل دفتر فنی و ‏حرفه ای گفت: بخشی از هنرستان های ما مانند کشاورزی تولیداتشان را به فروش می رسانند این طرح را ما در بخش صنعت و خصوصا هنر هم برده ایم.

سید محسن حسینی مقدم در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چگونگی تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی در سطح هنرستان های کشور گفت: مهمترین نقطه برای تحقق شعار سال در آموزش و پرورش هنرستان ها هستند. یک کارویژه مشخصی تعیین کرده ایم. در واقع در قالب طرح «آموزش همراه با تولید» در هنرستان ها انجام می شود. البته ما از سال های قبل این موضوع را شروع کردیم. بخشی از هنرستان های ما مانند کشاورزی تولیداتشان را به فروش می رسانند این طرح را ما در بخش صنعت و خصوصا هنر هم برده ایم.

وی ادامه داد: در بخش صنعت اعلام کرده ایم ساخت میز و نیمکت مدارس را بچه های هنرستانی ما می توانند انجام بدهند یا در زمان تابستان بحث تعمیر کولر اداره ها می تواند توسط همین بچه ها انجام شود. هم در هزینه ها صرفه جویی می شود و مبلغ کمتری پرداخت می شود و هم این بچه ها تجربیات بیشتری پیدا می کنند. در عین حال در کرمان یک هنرستان مخصوص طراحی دوخت راه اندازی شده است که بالای ۲۰۰ دانش آموز جذب کرده است و می تواند روپوش مدارس استان را تامین کند.

مدیرکل دفتر فنی و ‏حرفه ای همچنین با اشاره به تحقق شعار سال در بخش هنر نیز بیان کرد: ما تصمیم داریم در وزارتخانه این موضوع را جا بی اندازیم که در هر برنامه ای که قصد هدیه دادن دارند حتی هدیه به میهمانان خارجی، بیایند از آثار هنری هنرستانی های ما این هدیه را بدهند. ممکن است ارزش ریالی اش کم باشد اما ارزش معنوی بالایی دارد. بچه های ما در زمینه هنر در تولید کیف و ترمه و انگشتر فیروزه و منبت و... متبحر شده اند. اگر همین جمعیت همکاران ما در اداره ها این کالاها را بخرند بسیاری از محصولات دانش آموزان خریداری می شود.

وی درباره تلاش برای برند سازی کالاهای دانش اموزان هنرستان نیز اظهار کرد: در اصفهان یک دبیرخانه ای راه افتاده و سایتی راه اندازی شده که محصولاتی که در استان ها تولید می شود را معرفی می کنند و برای فروش می گذارند. بحث برند سازی این کالاها نیاز به فرهنگسازی دارد. حتی در بحث خدمات. مثلا ما در هنرستان ها مکانیک تربیت می کنیم. به همکاران گفته این هر وقت ماشین هایتان خراب شد بیاورید هنرستان تعمیر کنند. حالا اینکه چنین اتفاقی بیفتد بستگی به آن همکار من دارد.

حسینی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که بیشترین تغییرات کتب درسی مربوط به هنرستان هاست آیا می توانیم تصور کنیم محتوای آموزشی هنرستان ها به خوبی به روز می شود، گفت: نکته اول این است که ساختار فنی حرفه ای تغییر کرده است در نتیجه محتوا هم تغییر می کند. هنرستان ها از دو سال به سه سال در متوسطه دوم رسیدند. هر کدام از رشته ها کتاب های تخصصی خود را می خواهند. همچنین با توجه به نیازسنجی بازار محتواها تولید شد. الان اگر دانش اموزی نخواهد دیپلم هم بگیرد با گذراندن پایه دهم می تواند ۱۰ شغل یاد بگیرد. با گذراندن پایه یازدهم، ۲۰ شغل و با گذراندن پایه دوازدهم ۳۰ شغل یاد می گیرد.

وی اضافه کرد: حالا خود مکانیک خودرو صد شغل زیرمجموعه دارد. در واقعه کسی که از فنی حرفه ای فارغ التحصیل می شود با سی شغل آشنا می شود. بر اساس برنامه درس ملی بچه های شاخه فنی حرفه ای باید بعد از کاردانی پیوسته وارد بازار کار شوند.  قبلا آموزشکده های فنی حرفه ای زیر مجموعه آموزش و پرورش بود اما از سال ۹۰ که زیر مجموعه وزارت علوم رفت روال این است که فارغ التحصیلان فنی حرفه ای کنکور کاردانی می دهند و ادامه تحصیل می دهند. ماده ۶۵ برنامه توسعه ششم وزارت علوم را مکلف کرده است که دوره کاردانی پیوسته باید برگزار شود. در سه تا چهار ماه گذشته داشتند از زیر بار این مهم شانه خالی می کردند ما دنبال این هستیم مه برای سال ۹۸ کاردانی پیوسته برگزار شود. یعنی فارغ التحصیلان بدون کنکور وارد کاردانی بشوند. مگر در رشته هایی که ظرفیت کم و متقاضی زیاد باشد. ضمن اینکه به توجه به اینکه هنرستانی ها دیپلم ۱۲ ساله می گیرند می توانند در کنکور سراسری هم شرکت کنند.

کد خبر 4287665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha